Annons

eos1000d vs eos450d

Produkter
(logga in för att koppla)

p.cole

Aktiv medlem
I en butik idag låg priset på eos1000d på 3990:- med kitobjektiv (minns inte om det var med IS eller inte). Bredvid stod eos450d och kostade 5990:- med kitobjekiv (med IS).

Hur stor är skillnaden mellan dessa? Har läst lite att eos1000d saknar spotmätning och har mindre skärm, men som första kamera?

Finns det någon anledning att köpa eos450d över eos1000d?

Om du klarar dig med mindre skärm och utan spotmätning så tror jag att du ska skaffa en 1000D. Fast en stor flaskhals med den är ju att man inte kan få ut mer än 1.5 fps när man fotar med råformat, fast om du tänker köra jpg gör det inget.

Vad är det för fel på din nuvarande Nikon d200, eftersom du funderar på ett byte?

nej för guds skull absolut inte! har faktiskt upgraderat till d300 med (har ja inte ändrat det?). Utan bara funderade på det i allmänhet. Steget mellan d60 och d80 är ju "tydligare". Men gick och funderade för mig själv hur man kan motivera en 450d som instegskamera över 1000d, men kom inte på något som kunde motivera 2000:-

Men 1000D är en mer utpräglad instegskamera. Förutom det som nämnts så skiljer AF, sökare, lite CF-funktioner, 10 ist.f. 12 MP kanske nåt mer. Skalen delar det mesta också (lite mer gummi på 450). Ställer du en D60 bredvid en D80 ser dom rätt olika ut, men punkt för punkt skiljer dom väl sig inte så mycket mer från varandra än 1000D och 450D? Det är ju inte så himla stor skillnad på 450D och 40D heller, förutom skalet då.

nej för guds skull absolut inte! har faktiskt upgraderat till d300 med (har ja inte ändrat det?). Utan bara funderade på det i allmänhet. Steget mellan d60 och d80 är ju "tydligare". Men gick och funderade för mig själv hur man kan motivera en 450d som instegskamera över 1000d, men kom inte på något som kunde motivera 2000:-

Du skriver i din profil:
"För ungefär ett års sen skaffade jag min pentax k100d, nu såld och upgraderad till en Nikon d200."

Nu en Nikon D300.

Tillverkarna gnuggar händerna, när användarna fås att tro, att en uppgradering är ett måste, för bättre bilder.

Vi får ta vårt ansvar och konsumera världen ur finanskrisen, förstås!
Skillnaden på 1000D och 450D är nog mindre än mellan 450D och 40D.

ANNONS
Götaplatsens Foto