Linmajon
Aktiv medlem
Ojoj! Inga dåliga belopp för en amatörejeklint skrev:
41.495:- på Scandinavian. Sådär, då har man lagt en beställning!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ojoj! Inga dåliga belopp för en amatörejeklint skrev:
Han menar förmodligen att man behöver objektiv också för att kunna använda kameran. Tror nog att Ulf försökte vara lite "spydig" där.. ;=).Proboarder skrev:
Ulf: hur menar du, från scratch?
ejeklint skrev:
Linmajon skrev:
Ojoj! Inga dåliga belopp för en amatörLägger man till några bra gluggar som matchar den blir det lika mycket till... å andra sidan har jag polare som köper motorcyklar för ännu mer än så
![]()
PIC-ke skrev:
) Grattis !!
Själv slängde jag bara in beställning på nya 70-300 DO IS USM men den verkar intressant.
eller vad säger ni ?
Nej, inte alls menat som någon spydighet, rena rama faktaProboarder skrev:
Ulf: hur menar du, från scratch?
Jepp, min Honda VFR 750F kostade ca 45.000 beg. "Livet börjar vid 200"...Linmajon skrev:
Ojoj! Inga dåliga belopp för en amatörLägger man till några bra gluggar som matchar den blir det lika mycket till... å andra sidan har jag polare som köper motorcyklar för ännu mer än så
![]()
Sonnaren skrev:
Nej, inte alls menat som någon spydighet, rena rama fakta
Det jag menar är precis vad jag säger, alltså har du ingen kamerautrustning/eller annat märke står du på scratch i Canonland.
För 41,5 papp får man ett hus.
Det lär inte göra någon lycklig i sig.
Det skall till ett hyfsat stort minne och ett/några b r a objektiv - helst givetvis original i den högre skolan, för mekaniken i dessa om inte annat.
Tror du inte det hela landar på 55 papp??
Det vet jag att det gör, lågt räknat.
Us
Jaa, 16 timmar om dagen alla dagar under den månaden blir knappt 210 bilder i timman, det borde gå eftersom den tydligen är rasande snabb. Men man bör ha gott om minne och en assistent som kör in det i datorn......äh, varför det förresten, det är ingen som ids sitta och titta på alla dessa ogenomtänkta bilder, bättre att radera och köra i ett - så behövs ingen assistent heller. Huvudsaken är väl att det rasslar om slutaren.mganga skrev:
Men Ulf då! Tänk på att den har en bps på 8,5! Om du låter slutaren arbeta lite, säg 10000 exponeringar i månaden, har du tjänat in det jämfört med småbildsdia på ett kvartal. Inte illa! Och bra bilder blir det, med åtta megapixlar ;-)
Sonnaren skrev:
Jaa, 16 timmar om dagen alla dagar under den månaden blir knappt 210 bilder i timman, det borde gå eftersom den tydligen är rasande snabb. Men man bör ha gott om minne och en assistent som kör in det i datorn......äh, varför det förresten, det är ingen som ids sitta och titta på alla dessa ogenomtänkta bilder, bättre att radera och köra i ett - så behövs ingen assistent heller. Huvudsaken är väl att det rasslar om slutaren.
Us
Det hänger ihop med att man vet vad man gör och inte kör "trial and error" metoden.Copy_Con skrev:
Räkna lågt, 10-15 bilder om dagen, ofta två rullar, per bild, alternativvinklar och dyl. Är det flera modeller på samma bild tas det ibland ännu mer bilder. Det blir ganska många knäpp...
Ärligt talat så undrar jag ibland hur man klarade det på storformatstiden. Att det blev bilder ö.h.t. är ett under, endast två knäpp per bild. :-D
forstheim skrev:
Fast de som köper en 1D MkII från scratch är nog ganska lätträknade tror jag. Förmodligen har de haft en 1D eller möjligtvis 10D sedan tidigare och har därför gluggarna redan..eller så säljer de av sina Nikon/Minolta/Pentax-grejor och investerar i ett Canonsystem istället.
froderberg skrev:
Bland amatörer tror jag säkert att den katergorin som köper mark II redan har en 10D eller 1D. De är väl digitalentusiaster. Men hur många av dem behöver 8,5 b/s?