Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 3170 vs Epson 3200

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Är det någon som vet skillnaden på dessa båda scannrar?

Jag är ute efter att använda den för att scanna negativ och då 6x6.

Båda scannar ju i 3200 dpi, men det skiljer drygt 1000 kronor, så något måste det ju vara som skiljer dem och då undrar jag om ni vet vad?

/ Marcus

En sak som skiljer är storleken på ljuskällan. 3170 klarar inte storformat.

Jag har en kollega som precis köpt en 3170 och han verkar väldigt nöjd så här långt. Han använder den till 6x6. Tyvärr känner jag ingen med en 3200. Det vore verkligen intressant att veta om det skiljer något i bildkvalitet.

Jag har en 3200 och måste säga att jag är mycket nöjd med den. Har inte haft något problem med den än så länge i allafall. Skaffade den dock innan 3170 dök upp, så det var ju aldrig aktuellt att jämföra.

Bl.a. har jag scannat alla bilder till denna hemsida, men det säger kanske inte så mycket.

Må solen skina på dina stigar

Niklas

Biber skrev:
Nu har jag beställt en 3170 från komplett.se iaf.. hoppas att den fungerar :)

Det skulle vara jätte bra om du kunde säga något när du har fått den och testat den. Jag sitter här också och ska nog beställa en om några dagar, men kan naturligtvis vänta lite extra...

/ Marcus

Jäpp, ska säga vad jag tycker om den så snart jag provat lite, kanske får den på fredag om jag har tur.

Biber skrev:
Jäpp, ska säga vad jag tycker om den så snart jag provat lite, kanske får den på fredag om jag har tur.

Du fär gärna lägga in den under recensioner då. Jag har också beställt en 3170 nu, men de var slut på scandinavianphoto så det tar väl ett tag innen jag har den :(

Men jag ska också lägga in en recension när jag har lekt med den.

/ Marcus

Har lekt lite nu och det verkar jättebra.
Har bara stött på ett problem, det var ett negativ
som den läste in med rätt mycket fel i färgerna,
men annars har det fungerat perfekt.

Värt att tänka på för andra som väljer mellan 3200 och 3170:
Varken vuescan eller silverfast verkar klara av 3170 (än).

Att de inte fungerar med den, har testat med demot
av silverfast 6 (som klarar 3200), och på vuescans
lista över scannrar står 3170 i listan med såna
som det inte finns stöd för, har testat också och
det verkar inte gå.

Jag sitter också och väntar på en 3170 som är restnoterad hos Scandinavian Photo. Med min nuvarande skanner använder jag Vuescan. Det låter ju lite oroväckande att inte 3170 stöds av det programmet. Kan det bero på att skannern är så ny eller är den på något sätt annorlunda än 3200, som ju stöds av Vuescan??

Det är bara att hoppas att den medföljande programvaran är bra.

Thomas F

Jag är kanske lite ute och cyklar, men räcker det inte med att man kan ställa in dpi hos scannern och sen sparar man den som tif och gör allt jobb med photoshop?

Självklart förstår jag att man måste kunna previewa, men resten då?

Vad kan vuescan som är så viktigt?

/ Marcus

Brummelisa skrev:

Vad kan vuescan som är så viktigt?

/ Marcus

Det finns säkert många olika skannerprogram som är bra. Jämfört med det program som jag fick med min nuvarande skanner (programmet heter Mira Scan) så tycker jag att fördelarna med Vuscan är att man får en stor preview bild som ganska tydligt visar hur inställningarna påverkar bilden. Man kan också byta preview-bilden mot ett histogram. Likande funktioner finns i Mira Scan också men dels är nog programmet gjort för 640*480 skärmupplösning och programfönstret går inte att göra större och dels så ser man två bilder bredvis varandra (före / efter justeringar) och det blir så smått att det är jättesvårt att se ordentligt vad som händer.

Säkert är programmen som följer med Epson skannern bättre än så.

Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto