Annons

Epson Archival Matte

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
När jag skriver ut svartvitt på Epsons Archival Matte med en Epson 3800 får jag flammighet i mörkare partier i bilden, denna flammighet syns iofs endast när ljuset ligger på i vissa vinklar, men jag tycker att det är irriterande. Jag har testat såväl med epsons profiler som med en egen och det gör ingen skillnad, låter ps sköta färghanteringen och ställer in för archival matte på skrivaren.

Någon som känner igen detta, eller ännu hellre någon som har en lösning på problemet (utan att skaffa en ripp).

Ikke

Hej Alf! Jag känner inte igen detta problem, förvisso tycker jag Epsons matta papper ger sämst resultat av de matta jag testat. Hahnemüle matte fina art, photo rag m fl. ger mycket bättre resultat. Kör du med soft proofing?

Mvh Claes

Å tusan, ändå sökte jag på "epson archival matte" för att inte skapa onödiga trådar, så kan det vara ;)

Hej Alf! Jag känner inte igen detta problem, förvisso tycker jag Epsons matta papper ger sämst resultat av de matta jag testat. Hahnemüle matte fina art, photo rag m fl. ger mycket bättre resultat. Kör du med soft proofing?

Mvh Claes

Jo jag kör med soft proofing, har spyder 3 studio, och skärmen stämmer ganska bra överens med utskrifterna. Dock finns ingen flammighet i skärmen av naturliga skäl ;

Det jag var ute efter med archival matte var också till en del kostnaden. Visst finns mängder med papper som är bättre, men det skulle vara bra om det fanns något som inte hade dessa problem och ändå inte kostade så förfärligt mycket mer.

Här är ytterligare ett tips: Papermill Direct.

http://papermilldirect.co.uk/

Jag har handlat från dem flera gånger, och papperen är ganska billiga och riktigt bra. Kundservicen är också bra och leveranserna snabba.

En av deras specialiteter är papper i kartongtjocklek, 1,3 mm.

Man kan beställa provsatser med 18 olika papper. Tänk bara på att fraktkostnaderna från Storbritannien är väldigt höga, så det lönar sig inte att beställa papper för mindre än 1200-1500 kronor åt gången.

/Per S

ANNONS
Götaplatsens Foto