Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson R2400

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Epson R2400

Nick skrev:
På Mac G5 med OS X har denna sällsynt klumpiga metod funkat av och till.

Detta är en av orsakerna till att jag vägrar använda denna drivrutin till en så bra skrivare. Jag blir så vansinnigt irriterad på så här dåligt skrivna program. Tack och lov finns det ju alternativ.

Stefan

Jag har ett system med extern bläckmatning (CIS) till min Epson 2100. Det fungerar helt problemfritt. Bläckkostnaden är ca 1/6 av kostnaden för Epsons originalpatroner. Man bör dock se till att skaffa färgprofiler till de skrivar-papper-kombinationer som man använder.

Bläcket finns i 100 ml-tankar utanför skrivaren, och det flyter i smala slangar till de blindpatroner som sitter i skrivaren. Påfyllningsbläck köper man i flaskor om 100 ml, 500 ml eller 1 liter. En originalpatron till Epson 2100 lär rymma 18 ml.

Systemet säljs av Color Workshop i Uppsala. Deras kundservice är riktig bra: frågor besvaras blixtsnabbt.
http://www.colorworkshop.se/

Här finns en bra artikel om CIS:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cis.shtml

/Per

stefohl skrev:
Här finns en intressant artikel om hur dålig hållbarhet det är på tredjepartsbläck

Man ska vara medveten om att långt ifrån alla tredjepartsbläck är testade på sajten som omnämns. Bläck från Inksupply och Mediastreet har funnits på marknaden länge och flera användare ger mycket positiv kritik av deras bläck. Visst är det svårt att själv göra en bedömning om hur lång hållbarheten är men det finns både bra och dåliga tillverkare av bläck. Jag tycker att man gör det lite väl enkelt för sig om man säger att all tredjepartsbläck är dålig. Jag hade gärna sett ett test av de större tillverkarnas bläck men hittills har jag inte hittat någon test. De tester jag hittat på Wilhelm Imaging Research är endast noname bläck och jag tror inte att dessa kan jämföra sig med de mer seriösa tillverkarna som faktiskt finns där ute. Det viktiga är att man är medveten om vad man köper.

Jonas

jonasandersson skrev:
Det viktiga är att man är medveten om vad man köper.

Jag håller helt med om detta. Men jag har varit med så länge inom detta område att jag vet vilka problem som de fick som bytte till Lyson-bläck, som enligt Lyson hade mycket bättre hållbarhet än Epsons originalbläck. Så det är inte bara noname-företag som släpper ut produkter med mindre bra hållbarhet.

Jag skulle åtminstone göra en egen test och köra ut en bild med det tredjepartsbläck som jag är intresserad av tillsammans med en bild där jag använder originalbläcket. Om dessa sätts upp i dagsljus räcker det med en exponering under två år för att motsvara tiotals år i rumsbelysning.

Stefan

stefohl skrev:
Om dessa sätts upp i dagsljus räcker det med en exponering under två år för att motsvara tiotals år i rumsbelysning.

Nu tror jag inte att många är beredda att vänta två år för att se om bläcket man funderat på att köpa verkligen är bra eller inte, men visst vore det intressant!

I en artikel som är publicerad på www.wilhelm-research.com skriver de själva att det finns bra tredje parts bläck men de nämner inget varumärke vilket är synd. Jag har mailet dem för att höra om de tänkt sig testa de större märkena, ska bli intressant att se om de svarar och vad deras svar i så fall blir.

Jonas

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Epson R2400

Nick skrev:
Vilket alternativ till Macen??

Både till Mac och PC finns det flera RIP:ar som stöder denna skrivare. De som jag har testat är ImagePrint och EFI ColorProof, men andra är t ex ColorBurst och EFI Photo Edition.

Stefan

Någon skrev tidigare att man SKA stänga av R2400 om man inte använder den....

Luras de helt galet på Scandinavianphoto då eftersom de säger att man ABSOLUT INTE ska stänga av den eftersom den då kan paja???

Blir lite fundersam nu o ska köpa skrivaren denna veckan!!! Vill ju knappast att en så dyr pryl ska gå o dö för mig!

Det var nog jag som skrev detta med att stänga av skrivaren efter användning. Det läste jag på ett engelskt (amerikanskt) forum där saken disskuterades. Personligen stänger jag av om den skall stå oanvänd mer än något dygn.

ok... är det någon som vet för säkert?
Enligt Scandinavian Photo skulle man absolut aldrig stänga av skrivaren eftersom den då kunde, enligt dem, torka igen helt och inte vilja gå igång igen...
Vet ju att det var sant på skrivare för ett par år sedan.
Han drog tom exempel på elförbrukning vid av och pålägen. Alltså, att man lika gärna kan ha den på hela tiden för den inte drar mycket ström vare sig det e i stand by eller av.
Va sa en göre?

Jag har haft Epson-skrivare sedan 1999 (Foto 700, 1290, 900, R1800 och nu Pro 3800 och D68) och jag har alltid stängt av dom när jag inte använder dom.
Några av dom har stått i Göteborg och någon i min sommarstuga. Vissa har varit avstängda och oanvända i flera månader i sträck.
Jag har INTE haft några som helst problem med dom.
Några gånger har jag fått "rensa" munstyckerna med den inbyggda funktionen.
Jag kommer att fortsätta att stänga mina skrivare när jag inte använder dom.
Det är en massa snack här på fotosidan om problem med igensatta munstycken på Epson.
Undrar varför jag inte drabbas?

T.B.A skrev:
ok... är det någon som vet för säkert?

Det enda jag vet är att Epson definitivt rekommenderar att stänga av dem. När du stänger av en skrivare placeras skrivarhuvudet mot något som kallas för en Capping Station. Denna ska göra att skrivarhuvudet försluts lufttätt.

Jag har alltid stängt mina skrivare.

Stefan

Har haft en massa skrivare och kan berätta att det inte spelar någon roll om ni stänger av dem eller inte.

Skrivaren parkerar skrivarhuvudet i parkerings läge över svampen som sitter under den. Detta händer när man stänger av den.
Men det händer samma sak om man har den på och inte skriver ut med den på ett tag.

Det man ska tänka på är att inte dra ut el kontakten på skrivaren innan den är helt klar med parkerings momentet när ni har tryck på power off.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se

ANNONS
Götaplatsens Foto