Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Re: Bläckkostnad
Du har säkert helt rätt i bläckåtgång / bläckkostnad. Jag har laddat min skrivare flera gånger och inte har jag skrivit dessa mängder med bilder inte. 40 A3 och lika många A4 kanske och mkt få 5x7 tum på en laddning bläck. Det är långtifrån Epsons glädjesiffror.
Det går väldigt mycket Cyan för mig, men nästan inget blått och rött tycker jag.
Bläckåtgången varierar nog lite trots allt. R2400 klarar officiellt 520 färgutskrifter i A4 med 5% täckning på en laddning medan R1800 bara sägs klara 440. Det är ju rätt stor skillnad. Däremot är de identiska (440) i SW. R2400 verkar således vara lite snålare än R1800 i alla fall.
jonasandersson skrev:
Jag har visserligen inte någon 2400 skrivare utan en 2100 men bläckåtgången är nog den samma. Jag brukar räkna att det kostar lika i mycket i bläck som i papper, verkar stämma ganska bra. Olika papperstyper "behöver" olika mycket bläck så skillnaden i kostnad mellan olika papper avspeglar hyffsat bläck åtgången. Visst, använder man ett dyrt art papper så är papperskostnaden högre än bläckkostnaden men som grundregel funkar det bra.
Ang kostnaden för bläck så har jag nu gått över till Inksupplys MIS Pro bläck. Arkivbeständigheten ska vara nästan lika bra som Epsons OEM bläck, färgåtergivningen är mycket mycket bra, och kostnaden ca 1/10-del av originalbläcket. Så nu har mina utskrifter blivit betydligt billigare men jag skriver ut betydligt mer så totalkostnaden är nog den samma ;-) Men mervärdet är betydande, fler utskrivna bilder!
Du har säkert helt rätt i bläckåtgång / bläckkostnad. Jag har laddat min skrivare flera gånger och inte har jag skrivit dessa mängder med bilder inte. 40 A3 och lika många A4 kanske och mkt få 5x7 tum på en laddning bläck. Det är långtifrån Epsons glädjesiffror.
Det går väldigt mycket Cyan för mig, men nästan inget blått och rött tycker jag.
Bläckåtgången varierar nog lite trots allt. R2400 klarar officiellt 520 färgutskrifter i A4 med 5% täckning på en laddning medan R1800 bara sägs klara 440. Det är ju rätt stor skillnad. Däremot är de identiska (440) i SW. R2400 verkar således vara lite snålare än R1800 i alla fall.