Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson R2400

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Bläckkostnad

jonasandersson skrev:
Jag har visserligen inte någon 2400 skrivare utan en 2100 men bläckåtgången är nog den samma. Jag brukar räkna att det kostar lika i mycket i bläck som i papper, verkar stämma ganska bra. Olika papperstyper "behöver" olika mycket bläck så skillnaden i kostnad mellan olika papper avspeglar hyffsat bläck åtgången. Visst, använder man ett dyrt art papper så är papperskostnaden högre än bläckkostnaden men som grundregel funkar det bra.

Ang kostnaden för bläck så har jag nu gått över till Inksupplys MIS Pro bläck. Arkivbeständigheten ska vara nästan lika bra som Epsons OEM bläck, färgåtergivningen är mycket mycket bra, och kostnaden ca 1/10-del av originalbläcket. Så nu har mina utskrifter blivit betydligt billigare men jag skriver ut betydligt mer så totalkostnaden är nog den samma ;-) Men mervärdet är betydande, fler utskrivna bilder!

Du har säkert helt rätt i bläckåtgång / bläckkostnad. Jag har laddat min skrivare flera gånger och inte har jag skrivit dessa mängder med bilder inte. 40 A3 och lika många A4 kanske och mkt få 5x7 tum på en laddning bläck. Det är långtifrån Epsons glädjesiffror.

Det går väldigt mycket Cyan för mig, men nästan inget blått och rött tycker jag.

Bläckåtgången varierar nog lite trots allt. R2400 klarar officiellt 520 färgutskrifter i A4 med 5% täckning på en laddning medan R1800 bara sägs klara 440. Det är ju rätt stor skillnad. Däremot är de identiska (440) i SW. R2400 verkar således vara lite snålare än R1800 i alla fall.

Re: Re: Bläckkostnad

Sten-Åke Sändh skrev:
Har du inga problem alls med detta i jämförelse med orginalbläcken?

Jag har inte haft några som helst problem, det hade jag inte tidigare heller så om risken är större eller samma är svårt att uttala sig om. Min skrivare står i en källare men relativt hög luftfuktigthet och runt 18 grader varmt, det hjälper säkert till med att hålla bläcket vått så det inte sätter igen skrivarhuvudena.

Jag kör med återfyllningsbara partoner och inte med ett CIS system, kände att jag inte skriver ut så mycket så det skulle vara värt att köpa ett CIS system. Vill man bara pröva hur bläcket fungerar kan man alltid köpa fyllda partoner med MIS Pro bläck och testa, är mna inte nöjd så köa man OEM bläck igen.

Ang bläckåtgången så räknar Epson, och alla andra, med 5% täckning. Vid en fotoutskrift har man ju betydligt mer täckning. Vid utfallande utskrifter är täckningen 100%, sedan är det bara att räkna. Visst är det så att olika färger används olika mycket, de ljusa färgerna används ca dubbelt så mycket som de mörkare i samma nyans.

Jonas

Re: Re: Re: Bläckkostnad

jonasandersson skrev:
Jag har inte haft några som helst problem, det hade jag inte tidigare heller så om risken är större eller samma är svårt att uttala sig om. Min skrivare står i en källare men relativt hög luftfuktigthet och runt 18 grader varmt, det hjälper säkert till med att hålla bläcket vått så det inte sätter igen skrivarhuvudena.

Jag kör med återfyllningsbara partoner och inte med ett CIS system, kände att jag inte skriver ut så mycket så det skulle vara värt att köpa ett CIS system. Vill man bara pröva hur bläcket fungerar kan man alltid köpa fyllda partoner med MIS Pro bläck och testa, är mna inte nöjd så köa man OEM bläck igen.

Ang bläckåtgången så räknar Epson, och alla andra, med 5% täckning. Vid en fotoutskrift har man ju betydligt mer täckning. Vid utfallande utskrifter är täckningen 100%, sedan är det bara att räkna. Visst är det så att olika färger används olika mycket, de ljusa färgerna används ca dubbelt så mycket som de mörkare i samma nyans.

Jonas

Idealsiffror är ju bara nys. Konstigt att man ägnar sig åt sånt egentligen. Det gör ju bara alla förbannade när man upptäcker hur det egentligen funkar.

Bra annars att man kan mjukstarta med återfyllningsbara behållare. Läste att glooset skulle vara lite sämre på deras sida, men det kan man väl kanske leva med. Annars är ju glosset bara hälften så dyrt som färgen från Epson, så då kan man kanske blanda.

Blanda inte!

Jag skulle inte prova att blanda färger eller gloss från olika tillverkare, det är nog att be om problem. Vad händer om några reaktioner sker, det kanske flockar sig i patronen och sätter igen dina skrivarhuvuden.

Re: Blanda inte!

jonasandersson skrev:
Jag skulle inte prova att blanda färger eller gloss från olika tillverkare, det är nog att be om problem. Vad händer om några reaktioner sker, det kanske flockar sig i patronen och sätter igen dina skrivarhuvuden.

Kan vara så, men har inte varje patron sina egna munstycken?

Ooops, jag missuppfattade där. Läste det som om du tänkt blanda gloss från olika tillverkare men det var jag som läste fel. Jo munstyckena är separata för varje färg så då kan man säkert blanda gloss och färg från olika tillverkare. Det börjar bli sent på veckan nu!

Om man inte redan sitter med en skrivare och funderar på att köpa en R2400 har jag ett tips.

Leta efter en begagnad Epson 4000. Det finns en del begagnade ute nu eftersom modellen ersatts av Epson 4800. Begagnatpriset ligger ofta bara något lite över en ny R2400.

Då får man istället en A2-skrivare som är mycket stabilt byggd (=säkrare begagnatköp) och en mycket lägre bläckkostnad tack vare de stora patronerna. En 220ml. patron till E 4000 kostar 875:-. Det ger 4 kronor per milliliter. En R2400 patron innehåller knappt 20 ml. för 150 kr. Det ger 7,50:- per milliliter.

E 4000 har inte K3 bläck, bara "K2", men tillsammans med Quadtone eller mageprint ger den sv/v utskrifter som i de allra flesta fall är svåra att skilja från R2400.

Mvh

Fredrik

Jag köpte en R2400 för ett par månader sedan. Det var en begagnad maskin från en forummedlem. Innan köp var jag lite tveksam till Epson eftersom jag haft en A4-skrivare tidigare. Den var visserligen säkert tio år gammal och det var mer tur än skicklighet om det eventuellt kom ut någon bild ur den, om den i så fall låg på rätt ställe på pappret och om alla färgpunkter fanns med. Det hände alltför ofta att pappersmatningen slirade eller att munstyckena var igensatta. Svårt att hitta bläck var det också mot slutet. Den hamande så småningom på tippen. Därför var jag inne på en av de nya Canonskrivarna med pigmentbaserat bläck. Dock kunde, eller ville, inteCanon lämna besked när den skulle dyka upp på marknaden. Därför började jag titta på alternativa märken. Många lovordade R2400 så då blev det en sådan.

Jag är mycket nöjd med den och tycker att den skriver ut förvånansvärt bra bilder utan att behöva trixa så mycket med profiler och annat. Jag skriver ut på Epsons Matte Archival papper som jag tycker har en snygg yta.

Men bläckkostnaden är hög och därför är alternativa lösningar, såsom CIS (Continous Ink System), intressanta. Men när jag läser i andra trådar ser jag vissa faror med dessa system. Dels frågan om hållbarheten och kulöröverensstämmelsen mot Epson original. Dessutom hittar jag farhågor över igensättning av munstycken och liknande. Jag hittade ett CIS på eBay som ligger bra till i pris (med tanke på att det är i Tyskland och därmed ingen risk för moms och tull). Se gärna här:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...MEWA:IT&viewitem=&item=160049725096&rd=1&rd=1

Finns det någon som har erfarenhet av detta system? En tanke som slagit mig är om det gick att köpa systemet tomt och sedan fylla med Epson original K3 bläck som också finns i 220ml flaskor till de större Epsonskrivarna. Då får man fördelen med att kulörer stämmer och arkivbeständigheten blir oförändrad. Någon annan som har liknande funderingar eller erfarenheter?

Micke_tml skrev:

Går det att få skrivaren att endast använda dom svarta patronerna till sv utskrifter?

mvh Micke

Visst går detta, men du förlorar både svärta och kontroll över bildtonen genom att bara att använda svarta patroner. Det finns andra och bättre lösningar.

Stefan

Re: Re: Re: Bläckkostnad

jonasandersson skrev:
Ang bläckåtgången så räknar Epson, och alla andra, med 5% täckning. Vid en fotoutskrift har man ju betydligt mer täckning. Vid utfallande utskrifter är täckningen 100%, sedan är det bara att räkna.

100% täckning innebär en helt svart bild över hela bildytan.

Stefan

Så 100% täckning är helt svart, jag trodde det räckte med att hela sidan var täckt med färg, oavsett färg. Hur mycket täckning motsvarar en utfallande utskrift av ett "normalt" foto? Är det 75% eller mer?

Jonas

jonasandersson skrev:
Så 100% täckning är helt svart, jag trodde det räckte med att hela sidan var täckt med färg, oavsett färg. Hur mycket täckning motsvarar en utfallande utskrift av ett "normalt" foto? Är det 75% eller mer?

Jonas

Den bild som man använder vid beräkningen av bläckåtgången innehåller många ljusa delar. Så siffram 5% är optimistisk, en normal bild skulle kanske ge en täckning på 10-15%. Så halvera siffrorna på antalet utskrifter och du får en mer realistisk bild över antalet bilder som du kan skriva ut på en laddning patroner.

Stefan

Är det inte så att 5% täckning avser en sida som det är text på?

Här pratar vi ändå om bilder och då täcks ju hela bilden med bläck, (bortsett från vissa urfrätta vinterbilder), oavsett om det är ljus mangenta eller magenta.

Lars Broman skrev:
Är det inte så att 5% täckning avser en sida som det är text på?

Här pratar vi ändå om bilder och då täcks ju hela bilden med bläck, (bortsett från vissa urfrätta vinterbilder), oavsett om det är ljus mangenta eller magenta.

Nej, det finns en standardiserad bild som används för dessa tester.

Stefan

ERFARENHET från nästan dagligt bruk sedan skrivaren kom ut på marknaden

Skrivaren ger bra resultat. Bästa jag haft. Hade P2000 tidigare. Men utskrift via Mac G5 och OS X är och har varit problematisk. Nu har jag OS 10.4.8. Problemet är att när jag byter färgpatron för matt/blankt papper (en klumpig lösning) så stämmer inte menu för pappersval. Ett elände, Epsonsupport har inte kunnat lösa detta. Nu kör jag därför oftast på en Mac G3 med OS 9.2 - utan problem. Dessutom har den drivrutinen mycket trevligare utseende, enligt min mening. Är det någon som har liknande erfarenhet?

Re: Re: Epson R2400

Nick skrev:
Problemet är att när jag byter färgpatron för matt/blankt papper (en klumpig lösning) så stämmer inte menu för pappersval. Ett elände, Epsonsupport har inte kunnat lösa detta.

Otroligt att höra att Epsons support inte vet detta. Du måste avinstallera skrivaren och installera den på nytt. Så klumpig är den lösning som Epson föreslår och som också fungerar.

Stefan

Re: Re: Re: QuadTone RIP

jonasandersson skrev:
Simpelt är nog inte rikigt korrekt, väldigt kraftfullt men med ett något simpelt gränsnitt är nog mer korrekt. QuadTone RIP är väldans bra på att göra svartvita utskrifter. Jag förstår faktiskt inte hur det kan bli en helt svart utskrift. Vad är det för filformat du använt dig av? Såg du bilden i QuadTone RIPen, hur såg den ut där?

Det man kan välja är typ av bläck, typ av papper, detta styr bläckmängden, och sedan vilka kurvor och balansen mellan kurvorna som ska anävndas. Busenkelt men kraftfullt!

Kanske har du valt fel bläcktyp coh på så vis endast fått tillgång till "felaktiga" kurvor? Det är näst intill omöjligt att ge dig några tips eftersom jag inte har den blekaste aning om vad du gjort för inställningar. Ett tips som alltid funkar, men som är riktigt torrt och tråkigt, är att tanka hem och läsa manualen till programmet.

Får du inte rätt på det så skriv lite mer i detalj vad du gjort för inställningar så kanske jag kan hjälpa dig. Just det, en viktig sak, kör du Mac eller PC? Det är bra att veta för det skiljer lite i hur programmet fungerar för de båda versionerna.

Hoppas att det löser sig och att dina bläckpartoner inte tar slut pga misslyckade utskrifter!

Jonas

Nu har jag både testat och läst mer om QuadTone Rip men faktiskt inte kommit närmare lösningen. Jag har läst att QTR:s profiler ihop med min skrivare R1800 inte funkar speciellt bra av nåt skäl. Kan bara bekräfta.

Har två tre problem:
1. Jag får överhuvudtaget inte ut min svartvita TIF i S/V överhuvudtaget. Har en bild på en trollslända med soft bakgrund. Inget konstigt alls men sländan kommer ut på en konstig bakgrund i mörkt koboltblått med röda inslag nu och sländan går knappt att se som slända överhuvudtaget. Har testat med kurvor/profiler för både QuadR1800 och Quad1800-K7.

2. Programmet går knappt att styra utan skriver ut helt okontrollerat utan att man ens trycker på knappen. Dessutom skapar det långa hierarkier av skrivskyddade underkataloger kallade "processed" om jag inte missminner mig. Klart märkligt och stökigt att städa. Har ej hjälpt med vare sig ominstallation eller rensning av Windows registry före ominstallationen.

3. Har dessutom läst på nätet att fler rapporterat om QTR-problemen för denna skrivare. Resultatet från Epsons egna drivisar och utskriftmanager (som faktiskt är helt OK tycker jag) är faktiskt bättre menar end del. Dessutom kan man ju skruva lite på profilerna även i Epsons egen lösning om man är missnöjd med defaults.

Annars är väl enda fördelen med R1800:as lösning att man aldrig behöver byta varianter av svarta patroner om man vill skriva ut svart/vitt som med R2400 men det är väl också enda fördelen. Det är ju R2400 man ska ha om man är svart/vitt freak, det är ju helt klart.

Jag tror jag lämnar QTR så länge tills det kommer en ny version med bättre kurvor.

QuadTone RIP

Sten-Åke Sändh skrev:
Har testat med kurvor/profiler för både QuadR1800 och Quad1800-K7.

Det är väl så att du har Epson originalbläck, eller? Kurvorna Quad1800-K7 är om man endast har svarta patroner, alltså har konverterat skrivaren till att bara skriva ut i svartvitt. Så kurvorna du ska använda är QuadR1800 och inga andra.

Sedan kan det ju såklart vara att det är problem med QuadToneRIP och R1800 och det kan vara förklaringen till att det inte fungerar.

Jonas

Re: QuadTone RIP

jonasandersson skrev:
Det är väl så att du har Epson originalbläck, eller? Kurvorna Quad1800-K7 är om man endast har svarta patroner, alltså har konverterat skrivaren till att bara skriva ut i svartvitt. Så kurvorna du ska använda är QuadR1800 och inga andra.

Sedan kan det ju såklart vara att det är problem med QuadToneRIP och R1800 och det kan vara förklaringen till att det inte fungerar.

Jonas

Tack för ditt snabba svar Jonas. Jag har testat båda och det är faktiskt ingen större skillnad på resultatet vilket kan tyckas lite märkligt kanske!

Re: Re: Re: Epson R2400

stefohl skrev:
Otroligt att höra att Epsons support inte vet detta. Du måste avinstallera skrivaren och installera den på nytt. Så klumpig är den lösning som Epson föreslår och som också fungerar.

Stefan
På Mac G5 med OS X har denna sällsynt klumpiga metod funkat av och till. Ibland inte alls. Har ominstallerat ett oräkneligt antal gånger. Gjort omstart av datorn. Dragit ut berörda sladdar osv osv gång på gång ...
Tidigare idag avinstallerat drivrutinen och installerat den på nytt efter byte av patron. Ingen förändring. Det har jag inte fått någon förklaring på från Epson. Kan det vara något knepigt med datorn ... Jag undrar även om det skiljer på drivrutiner.
Därför kör jag R2400 f n på Mac G3 med OS 9.2.
Enkelt. Efter byte av patron öppnar jag bara Väljaren och klickar på ikonen för R2400. Funkar. Testade detta en extra gång idag, bara för att förvissa mig om att det var OK. (Till G3 kan jag även använda mina filmläsare med SCSI.)

ANNONS
Götaplatsens Foto