Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson, Stockholm: världens sämsta support?

Produkter
(logga in för att koppla)

carlén

Aktiv medlem
Lycklig ägare till en ny Epson p900 ville jag sätta tänderna i Epson Print Layout. Programmet vägrade starta och gav mig felmeddelandet: ”Kunde inte hitta Adobe RGB 1998 ICC. Installera filen och starta om programmet.”
Jag söker på nätet men hittar inget vettigt. Epson har en telefonsupport i Stockholm visar det sig. Där får jag svaret att det inte är deras problem. Kontakta Adobe eller Microsoft! Varpå supportdamen slänger luren i örat på mig.
Jag försöker igen, men träffar på samma dam och får samma svar.
Efter nya rundor på Google hittar jag en amerikan som i ett forum skriver att filen ligger på Epsons japanska sajt, och länkar till den. Efter hjälp av översättningsprogram att tolka de japanska tecknen, kan jag ladda hem icc-filen och installera den med det medföljande lilla programmet.
Att själv är bäste dräng blir väldigt tydligt i detta möte med Epsons svenska support. Jag var väldigt nära att packa ihop skrivaren och skicka tillbaka den; man skulle tro att man som kund betyder mer än så för dem efter att ha spenderat 13000 kr på deras produkt, och dessutom låst sig till deras svindyra bläck för år framöver, men tydligen icke.
Printern står kvar på sin plats, vreden har lagt sig men jag glömmer inte en oförrätt. Som en surrealistisk detalj spelar Epson in alla samtal i utbildningssyfte.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lycklig ägare till en ny Epson p900 ville jag sätta tänderna i Epson Print Layout. Programmet vägrade starta och gav mig felmeddelandet: ”Kunde inte hitta Adobe RGB 1998 ICC. Installera filen och starta om programmet.”
Jag söker på nätet men hittar inget vettigt. Epson har en telefonsupport i Stockholm visar det sig. Där får jag svaret att det inte är deras problem. Kontakta Adobe eller Microsoft! Varpå supportdamen slänger luren i örat på mig.
Jag försöker igen, men träffar på samma dam och får samma svar.
Efter nya rundor på Google hittar jag en amerikan som i ett forum skriver att filen ligger på Epsons japanska sajt, och länkar till den. Efter hjälp av översättningsprogram att tolka de japanska tecknen, kan jag ladda hem icc-filen och installera den med det medföljande lilla programmet.
Att själv är bäste dräng blir väldigt tydligt i detta möte med Epsons svenska support. Jag var väldigt nära att packa ihop skrivaren och skicka tillbaka den; man skulle tro att man som kund betyder mer än så för dem efter att ha spenderat 13000 kr på deras produkt, och dessutom låst sig till deras svindyra bläck för år framöver, men tydligen icke.
Printern står kvar på sin plats, vreden har lagt sig men jag glömmer inte en oförrätt. Som en surrealistisk detalj spelar Epson in alla samtal i utbildningssyfte.
Skriv ett brev med snigelpost till VD:n om du inte kan nå dem på annat sätt. EPSON har tydligen inget lärt från problemen med R3000-skrivarna. De kunde inte hantera det heller.

Det är ju synd att de slirar med supporten. Jag är väldigt nöjd annars med min P600-skrivare och har själv klarat att ta hand om de små problem jag haft några få gånger. De som inte klarar det själva är ju beroende i värsta fall av en fungerande support så de måste nog försöka ta sig samman och lyssna på sina egna inspelade supportsamtal om de nu har några.
 

snap01

Aktiv medlem
jag körde epson storformats skrivare i många år, bla en likadan som får en behandling av släggan i filmen. Epson har alltid varit usla i service samt deras teknik gör att du jämnt får köra nozzelcheck osv. Jag fick rådet att köpa canon o jag gjorde det o köpte canon ip 1000.
Har inte haft ett problem på 2 år, inga ränder osv. kunnat skriva kantfria utskrifter o det har funkat perfekt. Mängder av fotograf kollegor har gått över till canon o alla upplever det så mycket bättre o stabilare.
Man slipper använda fönsterputsmedel o göra rent konstant, Behöver inte vara orolig om man är borta 3 veckor.
Om vi pratar printkvalitet så är den likvärdig idag mellan epson o canon. I många år var epson ledande där men inte längre.
Det är bara att googla nozzelcheck problem med epson så ser man att epson lider av det fortfarande.
Canons driftsäkerhet ät totalt överlägen epson.
 

Johan mårtensson

Aktiv medlem
2004 köpte jag min första 24” skrivare en Epson 7600. Den gick som tåget i 7-8 år.
Då fick jag möjlighet att köpa en lätt begagnad 7900.

En fantastisk skrivare, så länge den fungerade.
Efter ett år så började problemen med cloggningar. Provade allt jag läst på nätet om dem.
Hinkar med vatten under skrivaren, luftfuktare, wettextrasor med fönsterputs under skrivarhuvudet.
Till slut hjälpte ingenting. Då ringde jag Epsons support och ville ha ett ungefärligt pris på vad ett byte av skrivarhuvud skulle kunna landa på.
De ville ha 395:- + moms för att svara på den frågan!

- Då åker den ut! sa jag.
- Då skall du ha tack! klick så la de på luren.
Behandlar man kunder på det viset så får de aldrig sälja någon skrivare till mig mer.
Nu har jag 2 st 24” och 1st 44” Canonskrivare.
De går som tåget.
Inga problem med cloggningar även om de stått still 3- 4 veckor över semester.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det tycks skilja en hel del mellan olika Epson-skrivare att döma av ovan skrivna inlägg.

Själv har jag en 4880 som jag köpte begagnad för ca åtta år sedan. Den går som tåget.

För två veckor sedan gjorde jag en omstart och skrev ut testremsan för kontroll av skrivarhuvudena. Ett visade sig vara rejält tilltäppt och endast fragmentariska färgantydningar dök upp, de övriga sju var helt perfekta. Jag gjorde då en Nozzelcheck och efter fem rader var det igentäppta munstycket OK efter att blivit bättre för var rad. Skrivaren hade då varit parkerad i över tio månader. Klart godkänt tycker jag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det tycks skilja en hel del mellan olika Epson-skrivare att döma av ovan skrivna inlägg.

Själv har jag en 4880 som jag köpte begagnad för ca åtta år sedan. Den går som tåget.

För två veckor sedan gjorde jag en omstart och skrev ut testremsan för kontroll av skrivarhuvudena. Ett visade sig vara rejält tilltäppt och endast fragmentariska färgantydningar dök upp, de övriga sju var helt perfekta. Jag gjorde då en Nozzelcheck och efter fem rader var det igentäppta munstycket OK efter att blivit bättre för var rad. Skrivaren hade då varit parkerad i över tio månader. Klart godkänt tycker jag.
Jag har haft två Epson, en Stylus R1800 A3+ och en P600. Den första höll i 7-8 år och den andra har varit klart enklare att sköta. Jag printar numera bara en nozzle check i månaden eller innan printning och det är endast under extremt torra månader man överhuvudtaget behöver bry sig.

Absolut ingen bläckskrivare är gjord för att inte användas. Precis allt bläck torkar förr eller senare. Skillnaden mellan Canon och Epson är konstruktionen av skrivhuvudet. I Epsonskrivarna sitter munstyckena i huvudet och i Canons i patronerna. Så pajar det i Canons fall byter man i princip både munstycken och patron på en gång.

Om jag inte missminner mig så cloggar även Canon-munstyckena men i Canons fall finns flera uppsättningar munstycken och täpps de man kört med igen tas en annan uppsättning i bruk. Så en Canonanvändare kanske inte upptäcker att hans munstycken faktiskt satts igen.

Sedan var det väl egentligen inte bläcken tråden handlade om utan en fil som saknades vid användning av en Epson-applikation och möjligen kan Epson-supporten ha rätt i det att just Adobe RGB-filen faktiskt är någon annans fel än Epsons.

Det är Operstivsystemen som ska hantera en fil som denna och det ansvarar Microsoft för och det är rimligen Adobe som är ansvarigt för att stöd finns för Adobe RGB i Windows. Det fel som skulle kunna vara Epsons vore om de refererat till denna Adobe-fil på fel sätt.
 

alfin

Aktiv medlem
Hur svårt kan det vara att googla "download Adobe RGB 1998 ICC"? Redan namnet antyder väl att det är Adobe som har filen? Om inte ens nerladdning av en icc-profil fungerar kommer utskriftsproblemen framöver att bli oöverstigliga, vare sig det gäller Epson eller Canons printrar.
 

G-son

Aktiv medlem
Jag har haft två Epson, en Stylus R1800 A3+ och en P600. Den första höll i 7-8 år och den andra har varit klart enklare att sköta. Jag printar numera bara en nozzle check i månaden eller innan printning och det är endast under extremt torra månader man överhuvudtaget behöver bry sig.

Absolut ingen bläckskrivare är gjord för att inte användas. Precis allt bläck torkar förr eller senare. Skillnaden mellan Canon och Epson är konstruktionen av skrivhuvudet. I Epsonskrivarna sitter munstyckena i huvudet och i Canons i patronerna. Så pajar det i Canons fall byter man i princip både munstycken och patron på en gång.

Om jag inte missminner mig så cloggar även Canon-munstyckena men i Canons fall finns flera uppsättningar munstycken och täpps de man kört med igen tas en annan uppsättning i bruk. Så en Canonanvändare kanske inte upptäcker att hans munstycken faktiskt satts igen.

Sedan var det väl egentligen inte bläcken tråden handlade om utan en fil som saknades vid användning av en Epson-applikation och möjligen kan Epson-supporten ha rätt i det att just Adobe RGB-filen faktiskt är någon annans fel än Epsons.

Det är Operstivsystemen som ska hantera en fil som denna och det ansvarar Microsoft för och det är rimligen Adobe som är ansvarigt för att stöd finns för Adobe RGB i Windows. Det fel som skulle kunna vara Epsons vore om de refererat till denna Adobe-fil på fel sätt.
Där har du fel Sten-Åke, där du skriver angående hur uppbyggnaden av hur hur Epsons och Canons skrivarhuvud är kontruerade.
Canon har inte inbyggt skrivhuvud i patronen som du skriver, dom har löst skrivhuvud (printhead) precis som Epson. I bläckpatronerna finns bara bläcket inget annat.
Problemet ligger i konstruktionen i rengörningsenheten (Purge unit på engelska) och bläckets sammansättning.
 

Torda

Aktiv medlem
Jag har en Canon PRO 1000 som levererar fantastiska utskrifter varje gång jag använder den, men jag använder den (tyvärr) inte så ofta och varje uppstart tar säkert 10 minuter då den vid varje uppstart verkar spola rejält, vilket leder till att jag säkert har förbrukat minst hälften av det bläck jag matat den med rakt ner i underhållskassetten, men som sagt, den fungerar alltid klockrent när jag använder den.

Gällande Epsons support, så har jag en bekant som jag hjälpte i ett supportärende och jag måste säga att mitt intryck var att de verkligen har tagit åt sig av den dåliga kritik de tidigare fått och jag tyckte att det fungerade väldigt smidigt, så det är nog väldigt beroende vem man får kontakt med.
 

pysse

Aktiv medlem
Lycklig ägare till en ny Epson p900 ville jag sätta tänderna i Epson Print Layout. Programmet vägrade starta och gav mig felmeddelandet: ”Kunde inte hitta Adobe RGB 1998 ICC. Installera filen och starta om programmet.”
Jag söker på nätet men hittar inget vettigt. Epson har en telefonsupport i Stockholm visar det sig. Där får jag svaret att det inte är deras problem. Kontakta Adobe eller Microsoft! Varpå supportdamen slänger luren i örat på mig.
Jag försöker igen, men träffar på samma dam och får samma svar.
Efter nya rundor på Google hittar jag en amerikan som i ett forum skriver att filen ligger på Epsons japanska sajt, och länkar till den. Efter hjälp av översättningsprogram att tolka de japanska tecknen, kan jag ladda hem icc-filen och installera den med det medföljande lilla programmet.
Att själv är bäste dräng blir väldigt tydligt i detta möte med Epsons svenska support. Jag var väldigt nära att packa ihop skrivaren och skicka tillbaka den; man skulle tro att man som kund betyder mer än så för dem efter att ha spenderat 13000 kr på deras produkt, och dessutom låst sig till deras svindyra bläck för år framöver, men tydligen icke.
Printern står kvar på sin plats, vreden har lagt sig men jag glömmer inte en oförrätt. Som en surrealistisk detalj spelar Epson in alla samtal i utbildningssyfte.
lämna tillbaka den
 

Umi71

Aktiv medlem
Vänd dig till rätt support kanal i detta fall Adobe då det är deras fil alt MS. Epson har ingenting med Adobe att göra.
 

snap01

Aktiv medlem
2004 köpte jag min första 24” skrivare en Epson 7600. Den gick som tåget i 7-8 år.
Då fick jag möjlighet att köpa en lätt begagnad 7900.

En fantastisk skrivare, så länge den fungerade.
Efter ett år så började problemen med cloggningar. Provade allt jag läst på nätet om dem.
Hinkar med vatten under skrivaren, luftfuktare, wettextrasor med fönsterputs under skrivarhuvudet.
Till slut hjälpte ingenting. Då ringde jag Epsons support och ville ha ett ungefärligt pris på vad ett byte av skrivarhuvud skulle kunna landa på.
De ville ha 395:- + moms för att svara på den frågan!

- Då åker den ut! sa jag.
- Då skall du ha tack! klick så la de på luren.
Behandlar man kunder på det viset så får de aldrig sälja någon skrivare till mig mer.
Nu har jag 2 st 24” och 1st 44” Canonskrivare.
De går som tåget.
Inga problem med cloggningar även om de stått still 3- 4 veckor över semester.
min första skrivare var Epson 2200 o den fungerade om man använde fönsterputsmedel o tops o lärde sig dra ur sladden i rätt ögonblick för att frigöra skruvhuvudet för att kunna göra rent. Skrivaren efter blev Epson 7600 o den var typ samma sak med. Rengöra o mecka. Sedan blev den en Epson 7900 o jag fick samma ränder i igen kloggade munstycken så jag kontaktade Stefan Olsson för råd.
Fick tips om att köpa en luftfuktare o det blev ingen större skillnad. Tröttnade o köpte Canon efter tips av flera kollegor o råd från fotobutik.
Efter övergången till Canon så funkar det klockrent. Trots att skrivaren stått upp emot 3 veckor ibland,
Bara goggla igensatta munstycken med Epson på engelska så kan man skriva en bibel av det.
Dessutom Epson support är kass o svindyr. Fick rådet att köpa en ny skrivare när 7900 var 3 år gammal. Det är en rejäl avskrivning det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Där har du fel Sten-Åke, där du skriver angående hur uppbyggnaden av hur hur Epsons och Canons skrivarhuvud är kontruerade.
Canon har inte inbyggt skrivhuvud i patronen som du skriver, dom har löst skrivhuvud (printhead) precis som Epson. I bläckpatronerna finns bara bläcket inget annat.
Problemet ligger i konstruktionen i rengörningsenheten (Purge unit på engelska) och bläckets sammansättning.
Ok vad bra. Men på de här mindre skrivarna har jag fattat att patronerna sitter på skytteln. Det har varit skillnad på hur mina Epson-skrivare sett ut också och bläcken har blivit mibdre känsligare över tid för igensättning också. I min R1800 satt alla patroner i själva skrivarhuvudskytteln men det har Epson valt bort i SP-600 och de liknande senare skrivarna och möjligen är det så att man inte velat ha den stora massa 9 patroner adderar till huvudets levande massa för att minska risken att detta påverkar bildkvaliteten negativt. Baksidan är de långa plaströr man nu fått istället men det funkar faktiskt väldigt bra nu tycker jag. Det har ofta varit så för mig att jag ibland inte skrivit ut på 2-3 månader och numera har det funkat finfint med den lilka tvättning en nozzle check printning ger. Nozzle Clean kör jag ytterst sällan om något bläck skulle visa hål i testmönstret. I allmänhet har det bara varit svart som utmärkt sig.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har en Canon PRO 1000 som levererar fantastiska utskrifter varje gång jag använder den, men jag använder den (tyvärr) inte så ofta och varje uppstart tar säkert 10 minuter då den vid varje uppstart verkar spola rejält, vilket leder till att jag säkert har förbrukat minst hälften av det bläck jag matat den med rakt ner i underhållskassetten, men som sagt, den fungerar alltid klockrent när jag använder den.

Gällande Epsons support, så har jag en bekant som jag hjälpte i ett supportärende och jag måste säga att mitt intryck var att de verkligen har tagit åt sig av den dåliga kritik de tidigare fått och jag tyckte att det fungerade väldigt smidigt, så det är nog väldigt beroende vem man får kontakt med.
Jaha, då har vi en annan vinkling på det lilla problemet :cool: . Då kanske vi har svaret på den fantastiska driftsäkerheten. Om jag då fick välja att själv sköta mitt löpande skrivarunderhåll eller överlåta det helt till Canon eller för den delen Epson så föredrar jag nog den lösning jag är van vid. Om priset för den marginella driftningsvinsten är mycket större förbrukning så nej tack!!!

Att starta min skrivare tar inte lång tid även efter tre månader. Rensningcykeln vid uppstart tar kanske 15 sekunder. En nozzleprint tar 5-10 sekunder kanske.

Jag måste ha köpt min R1800 2006 och jag hade den nog i sju-åtta år. Funderade på Epsons R3000 som ersättare men passade då dessa led av ett fabrikationsfel med möjligt läckande skrivhuvud som läckte svart. Lyckligtvis kom SP-600 istället och det var ju ett riktigt lyft.

På dessa 14 år har jag aldrig behövt konsultera supporten. Det har räckt bra med några bra och initierade Internet-tips. Jag har haft två-tre fall av igensatta patronventiler (photoblack i alla fallen) och det på ca 14 år. Hyfsat enkelt fixat med en vanlig knappnål faktiskt, lite Ajax fönsterputs istället för svindyrt bläck och med en ny patron. Detta har bara skett vid långvarig vanvård (=upprepade långa tider utan användning). Normalt består ett hållbart underhåll av min SP-600 av att jag bara skriver ut ett nozzle check varje månad, varken mer eller mindre. Ska jag printa däremellan så printar jag ett nozzle check innan printningen bara för att kolla och det är sällan eller aldrig nödvändigt med någon särskild bläckkonsumerande nozzle clean.

Jag har ju tidigare pratat om Robert Pirsigs två olika människoarketyper som han kallade klassikern och romantikern, (som han skrev om boken "ZEN och konsten att sköta en motorcykel") och skillnaden mellan dessa. Pirsigs klassiker som han själv betraktade sig som drog sig inte för att själv meka med sin motorcykel och hans vänner romantikerna avskydde detta, så de hade skaffat en tysk driftsäker BMW för att slippa detta. Jag tror säkert att hans vänner hade valt en Canon också även om det kanske hade gått åt lite mer bläck också. Pirsig själv hade utan tvekan vakt en Epson om jag känner den mannen rätt.
 
Senast ändrad:
ANNONS