Annons

Epsons service på bläckstråleskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan Åhman

Medlem
Idag stannade min Epson Stylus Photo R1900. När jag startade den (använde den bar någon timme tidigare) slog den om till felmeddelande "Okänt skrivarfel" och går inte att använda. Efter att ha suttit i lång väntan hos deras support får jag veta att deras enda serviceställe i Sverige ligger i Växjö. Eftersom garantitiden naturligtvis är ute på denna flera år gamla, men välfungerande, maskin, får jag själv stå för all besvär och alla kostnader att transportera den dit och tillbaka. "Felet" är antagligen bara det att skumgummibiten som samlar upp överskottsbläcket anses full. Jag frågar om man kan rengöra själv eller byta ut den om det är nödvändigt. Får till svar att även om det skulle lyckas så måste deras enda verkstad i Sverige nollställa räkneverket! Det får man inte göra själv. Det verkar mao som att Epson programmerat sin skrivare så att jag antingen ska bekosta en enkel men dyr service -- eller kasta maskinen och köpa ny. Fast den i övrigt fungerar alldeles utmärkt! Har någon annan råkat ut för detta? Finns det verkligen ingen hjälp att få i Stockholm med omnejd utan att behöva skicka iväg klumpen? Hursomhelst en usel service enligt min mening! Har Canon service på sina bläckstrålemaskiner i Stockholm? Har de någon likvärdig skrivare i samma segment som R1900 (eller R2000, som väl efterföljaren hette?
 

AWid

Aktiv medlem
Eller dessa alternativ. Har inte själv testat, men det är väl värt att försöka:)

Alt 1
Alt 2

Finns en hel del på youtube också. Sök t ex på "reset epson r1900 printer".
 

Dan J.

Aktiv medlem
Nyfiken: jag förstår man kan nollställa räkneverket på detta sätt, men hur veta om det är tillräckligt, eller om man faktiskt borde byta ut "waste ink pad". Märker man det på något sätt?
 

SallyIV

Aktiv medlem
Det finns mycket "anarki" på nätet som hjälper!

OT, men kanske av intresse.. T ex när jag tappade bort lösenordet till min PC. Win 7. Jodå, man kan ladda ner, köpa program - eller så kallstartar man, drar strömmen vid ett visst tillfälle och startar om + litet filjobb. Således är en PC med lösenord i princip totalt vidöppen. Thank's Microsoft!

-J!
 

Jan Åhman

Medlem
Nyfiken: jag förstår man kan nollställa räkneverket på detta sätt, men hur veta om det är tillräckligt, eller om man faktiskt borde byta ut "waste ink pad". Märker man det på något sätt?
Jag vet bara att skrivaren "öppnade sig" med hjälp av nyckeln jag köpte för 130 kr. Har redan hunnit skriva ut flera bilder och maskinen funkar som vanligt. Däremot vet jag inte hur länge den här nyckeln gäller, kanske måste man snart köpa en ny?? Överskotts"tanken" på R 1900 är väl bara en skumgummiliknande sak som sitter i botten på maskinen. Jag har sugit upp bläck från den med hjälp av vanligt hushållspapper och hoppas att det räcker. Ett tag åtminstone, så får vi se sedan.
Det märkliga i detta anser jag vara Epsons urusla service. 1. Om de nu anser det så viktigt efter x antal utskrifter att maskinen ska servas professionellt -- varför har de då inte ett utbyggt servicenät? 2. Deras påstående om att det nästan skulle vara farligt att inte serva den hos dem verkar litet krystat och frågan är varför de inte kan sälja en återställningskod för den som vill och klarar av det?

Fick detta svar från deras support:

"Hej Jan
Tack för att du kontaktat EPSON e-post-support.
När ni byter denna box där allt överflödigt bläck hamnar så skall räkneverket nollställas automatiskt.
Om detta ej händer kan ni ta ut den och försöka putsa det gröna chippet med ett vanligt A4 papper. "

Jag är verkligen inget skrivar/dataproffs och vet inte vad jag ska tro. Är mest bara glad att maskinen verkar fungera ett tag till!
 

Smw

Aktiv medlem
Läste att någon skrev att man bör tömma eller byta färguppsamlaren innan man nollställer en tredje gång. Risken finns annars att färgen svämmar över med de problem det medför.

Man kan installera en spilltank liknande denna:
http://www.octoink.co.uk/categories/*-Epson-Printer-Products/R-Series/R1900/
Hej !

Jag har bytt pads några gånger i olika epson, två återställningar verkar vara ok
men beroende på hur man kör så kan det givetvis bli översvämning, tror
dock inte risken är särskilt stor.

En skrivare flyttade jag på, då rann det över, inge kul, färgen går aldrig bort från kläder.

---------------

Black hole, inlägg 13
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154164


en lös spilltank, här från oktoinkjet är en bra lösning, jag brukar ha lite "blöjfyllning"
( från barnblöjor ) i för att hålla bläcket på plats.


//MW
 

jojje56

Avslutat medlemskap
Finns några färska tips på någon firma eller privatperson som kan serva en Epson 3880? Den smetar svart bläck på alla papper vilket lär bero på att en packning har gett upp i bläckdistributionen. Jag är tydligen inte händig nog så jag söker hjälp. Tips som leder framåt belönas på en adekvat sätt...
 

Joppe61

Aktiv medlem
Finns några färska tips på någon firma eller privatperson som kan serva en Epson 3880? Den smetar svart bläck på alla papper vilket lär bero på att en packning har gett upp i bläckdistributionen. Jag är tydligen inte händig nog så jag söker hjälp. Tips som leder framåt belönas på en adekvat sätt...
Jag har samma problem, brukar ställa in på tjockare papper och öka ”gap” till max, allt för att skrivarhuvudet inte ska nudda pappret. Ibland skriver jag ut en bild med mycket svart innan jag printrar en ljus bild, inte helt optimalt men va f**. Ska köpa en ny skrivare när ekonomin tillåter för det är inte bra för nerverna när det droppar bläck😳
 
ANNONS