Annons

Epson utskrifter - plötsligt grön ton

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har en Epson Stylus pro 3800 som hittills har fungerat nästintill felfritt.
Men igår när jag skrev ut en bild märkte jag att den plötsligt fått en grön ton över hela utskriften.
Jag har inte ändrat inställningar i varken skrivare eller bildfiler.

Jag har sedan dess testat att:
- Göra en "nozzle check" som först inte var helt ren, då fortsatte jag med att:
- Köra ett par "head cleaning" tills nozzle checken visade perfekt resultat
- Printat en "head alignment"
- Provade att skriva ut genom Photoshop (använder alltid annars snabbguiden som finns på datorn)
- Tog ur alla patroner en i taget och skakade de lätt innan jag satte tillbaka dem (har originalbläck)
- Provat papper från två olika paket av "epson semigloss"
- Bytt ut magenta patronen som endast hade 5% kvar mot en helt ny patron
- Skrivit ut en bild direkt från en extern hårddisk och en från datorns lagring

Inget av detta har hjälpt och bilderna jag printar får samma gröna ton.

Jag bifogar en bild på jämförelse mellan en utskrift för ett par månader sedan (överst) och utskrift idag (undre), samt några färger jag skapade i ps för att se så skrivaren tar med magenta och varmare toner, vilket den gör.

Är det någon som varit med om liknande eller har ni någon idé vad jag kan göra?

Med vänlig hälsning
Jennifer
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Skrivare kan driva en vansinne när det strular. Fast det brukar bero på inställningar eller fel profil.
Ibland blir gamla inställningar fel när man gör en upgradering av programvaran eller OS.
Att ge råd via internet är som vanligt svårt. Om alla munstycken är rena och en provutskrift är OK så måste du leta bland dina inställningar.
Troligen är profilen eller att inte datorn styr utskriften.
Ställ tillbaka allt och gå systematiskt genom alla inställningar.

Själv kör jag en Epson 3880.
 
En liten uppdatering..

Jag har fortfarande inte hittat någon orsak till de gröna tonerna, provat allt jag kan komma på.

Men har hittat en tillfällig lösning, genom att ändra färgbalansen i Photoshop så får jag utskrifterna att se ut nästan helt som de ska igen, bra mycket bättre än de gröna tonerna åtminstone!
Bilden ser på datorn knas ut men utskriven blir bra.

Tills att jag (och om jag) hittar lösningen så kommer jag använda denna metoden till utskrifter.

Om någon är intresserad så är detta "receptet" på min ändrade färgbalans:
Från cyan till röd +6
Från grön till magenta - 13
Från blå till gul -6
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har fortfarande inte hittat någon orsak till de gröna tonerna, provat allt jag kan komma på.

Men har hittat en tillfällig lösning, genom att ändra färgbalansen i Photoshop så får jag utskrifterna att se ut nästan helt som de ska igen, bra mycket bättre än de gröna tonerna åtminstone!
Bilden ser på datorn knas ut men utskriven blir bra.

Tills att jag (och om jag) hittar lösningen så kommer jag använda denna metoden till utskrifter.

Om någon är intresserad så är detta "receptet" på min ändrade färgbalans:
Från cyan till röd +6
Från grön till magenta - 13
Från blå till gul -6
Du har en bakgrund som borde vara neutralt grå. Åtminstone ser den ut så. Om du tar fram info-pipetten och sedan öppnar info-panelen, vad får du för värde?
 

Diabas

Medlem
Vår fotoklubb och även min egen Epson 3800 har samma problem med gröna utskrifter
Dom dök upp helt plötsligt och vi undrar om det kan ha att göra med inköp av nya bläckpatroner eller papper eftersom det dök upp i samband med nyköp av patroner och papper
 
Hej!

Ursäkta mitt sena svar i diskussionen.

Jag har inte haft tid att greja med min skrivare på ett tag och dessutom var dess "maintenance cartridge" full och jag var tvungen att invänta en ny på posten.

MEN, idag bytte jag ut cartridgen, körde en rengöring igen och provade sedan att skriva ut samma bild som tidigare.
Och till min stora förvåning är de gröna tonerna borta!

Jag vet inte om bytet av maintenance cartridgen kunde gjort så de försvann eller vad som hände. Nozzle checken hade ju innan bytet visat att alla färger var rena och inte behövde tvättas, ändå blev det gröna toner.

Kanske skrivaren bara behövde "stå" några dagar utan att bli använd?

Huvudsaken är att den nu skriver ut bra igen, och förhoppningsvis fortsätter med det!
 

lru

Medlem
Hej!

Ursäkta mitt sena svar i diskussionen.

Jag har inte haft tid att greja med min skrivare på ett tag och dessutom var dess "maintenance cartridge" full och jag var tvungen att invänta en ny på posten.

MEN, idag bytte jag ut cartridgen, körde en rengöring igen och provade sedan att skriva ut samma bild som tidigare.
Och till min stora förvåning är de gröna tonerna borta!

Jag vet inte om bytet av maintenance cartridgen kunde gjort så de försvann eller vad som hände. Nozzle checken hade ju innan bytet visat att alla färger var rena och inte behövde tvättas, ändå blev det gröna toner.

Kanske skrivaren bara behövde "stå" några dagar utan att bli använd?

Huvudsaken är att den nu skriver ut bra igen, och förhoppningsvis fortsätter med det!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det blir inte så stora skillnader på olika papper om man har korrekt pappersprofil vid utskrift.
Jo det kan det faktiskt bli och det kan vara väldigt förvånande och frustrerande.

Jag hade sedan länge bra koll på mina arbetsflöden, mina papper och profiler men så köpte jag Canson Etching Rag för knappt ett år sedan. Jag tycker mycket om pappret och printade med deras profil och fick ett signifikativt annorlunda resultat än förväntat. Det är verkligen inte dåligt men annorlunda.

Jag har än idag ingen lösning eller förklaring och jag har verkligen testat mängder av Epsons profiler och Cansons egna utan att få synk mellan skärm och utskrifter. Jag har följt övriga instruktioner kring konfigureringen av min Epson-skrivare utan någon större framgång. Jag understryker än en gång att jag inte har några problem med vare sig Epsons egna papper och Scandinavians med Epsons profiler

Att matcha tillverkarens profil mot det papper den tagits fram för är ju inget normalbegåvade bör misslyckas med, så för mig är det fortfarande ett mysterium att detta faktiskt inte funkar som det borde. Så jag har svårt att se något annat än att det faktiskt är knas på profilen.
 

lru

Medlem
Vill väcka liv i det ursprungliga problemet i denna tråd då jag drabbats av till synes liknande problem med min Epson SC P600 skrivare. Har haft skrivaren i ca tre år och den har fram till i våras alltid levererat korrekta utskrifter (har kalibrerad skärm). Använder endast Epson original bläck och oftast Epsons Premium Semigloss fotopapper med tillhörande profil.

Men plötsligt innan sommaren upptäckte jag att utskrifter på Canson Etching Rag med deras profil (första gången jag använde detta papper) fick ett grön/blå nyans över hela bilden. Detta syntes bäst i ljusa partier i svart/vita utskrifter och i hudtonerna i färgutskrifter. Nozzle check visade/visar att alla färger fungerar som de ska. Trodde då att felet berodde på en dålig profil.

Skrivaren stod därefter oanvänd under sommaren och när jag i förra veckan skulle skriva ut på Epsons Semigloss med deras profil så blev resultatet också en
grön/blå nyans över hela utskriften. Nozzle Check visar fortfarande att alla färger fungerar som de ska. Resultatet blir detsamma oavsett om jag skriver ut inifrån Photoshop och då låter Photoshop eller skrivaren hantera färgerna eller om jag skriver ut från något annat program. När jag skriver ut från Photoshop och låter det programmet styra färgerna så ser jag den gröna/blå tonen i förhandsvisningen nar jag bockar i "visa pappersvit".

Har ominstallerat skrivaren och kontrollerat och testat allt jag kan komma på utan resultat. Har också googlat och sökt i olika forum men utan att hitta någon lösning. Eftersom det i denna tråd framgår att det var flera som hade ett motsvarande problem för några år sedan undrar jag om ni eller någon annan har något förslag på hur man kan rätta till felet? Tackar på förhand!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vill väcka liv i det ursprungliga problemet i denna tråd då jag drabbats av till synes liknande problem med min Epson SC P600 skrivare. Har haft skrivaren i ca tre år och den har fram till i våras alltid levererat korrekta utskrifter (har kalibrerad skärm). Använder endast Epson original bläck och oftast Epsons Premium Semigloss fotopapper med tillhörande profil.

Men plötsligt innan sommaren upptäckte jag att utskrifter på Canson Etching Rag med deras profil (första gången jag använde detta papper) fick ett grön/blå nyans över hela bilden. Detta syntes bäst i ljusa partier i svart/vita utskrifter och i hudtonerna i färgutskrifter. Nozzle check visade/visar att alla färger fungerar som de ska. Trodde då att felet berodde på en dålig profil.

Skrivaren stod därefter oanvänd under sommaren och när jag i förra veckan skulle skriva ut på Epsons Semigloss med deras profil så blev resultatet också en
grön/blå nyans över hela utskriften. Nozzle Check visar fortfarande att alla färger fungerar som de ska. Resultatet blir detsamma oavsett om jag skriver ut inifrån Photoshop och då låter Photoshop eller skrivaren hantera färgerna eller om jag skriver ut från något annat program. När jag skriver ut från Photoshop och låter det programmet styra färgerna så ser jag den gröna/blå tonen i förhandsvisningen nar jag bockar i "visa pappersvit".

Har ominstallerat skrivaren och kontrollerat och testat allt jag kan komma på utan resultat. Har också googlat och sökt i olika forum men utan att hitta någon lösning. Eftersom det i denna tråd framgår att det var flera som hade ett motsvarande problem för några år sedan undrar jag om ni eller någon annan har något förslag på hur man kan rätta till felet? Tackar på förhand!
I mitt fall har denna avvikelse strikt gällt Canson Etching Rag med Cansons profil. Jag har varken haft problem före eller efter det hände med P600, Epsons- eller Scandinavians papper med Epsons profiler och bläck, vid utskrifter från DxO Photolab 4 (Windows 10) och med Spyder X-kalibrering.

Jag tycker dock det som skrivits av TS är klart intressant och värt att ha i minnet.


Ni kan ju öppna länken så ser ni bildexempel på vad jag pratar om.

Till vänster: ser ni Canson-pappret utskrivet med Canon-profilen för Infinity Edition Etching Rag som jag antar Canson tycker den ska se ut.

I mitten: ser ni Scandinavian Satin utskriven med EPSON Semigloss. Denna bild synkar mycket bra med min kalibrerade skärm.

Till höger: den enligt mig bästa Etching Rag-utskriften i SRGB med EPSON Ultra Premium Presentation Matte

Jag tycker faktiskt detta exempel motsäger uppfattningen om att tillverkarnas profiler är att lita på till 100%. De kan faktiskt diffa en hel del.
 
Senast ändrad:

Malcao

Avslutat medlemskap
Vill väcka liv i det ursprungliga problemet i denna tråd då jag drabbats av till synes liknande problem med min Epson SC P600 skrivare. Har haft skrivaren i ca tre år och den har fram till i våras alltid levererat korrekta utskrifter (har kalibrerad skärm). Använder endast Epson original bläck och oftast Epsons Premium Semigloss fotopapper med tillhörande profil.

Men plötsligt innan sommaren upptäckte jag att utskrifter på Canson Etching Rag med deras profil (första gången jag använde detta papper) fick ett grön/blå nyans över hela bilden. Detta syntes bäst i ljusa partier i svart/vita utskrifter och i hudtonerna i färgutskrifter. Nozzle check visade/visar att alla färger fungerar som de ska. Trodde då att felet berodde på en dålig profil.

Skrivaren stod därefter oanvänd under sommaren och när jag i förra veckan skulle skriva ut på Epsons Semigloss med deras profil så blev resultatet också en
grön/blå nyans över hela utskriften. Nozzle Check visar fortfarande att alla färger fungerar som de ska. Resultatet blir detsamma oavsett om jag skriver ut inifrån Photoshop och då låter Photoshop eller skrivaren hantera färgerna eller om jag skriver ut från något annat program. När jag skriver ut från Photoshop och låter det programmet styra färgerna så ser jag den gröna/blå tonen i förhandsvisningen nar jag bockar i "visa pappersvit".

Har ominstallerat skrivaren och kontrollerat och testat allt jag kan komma på utan resultat. Har också googlat och sökt i olika forum men utan att hitta någon lösning. Eftersom det i denna tråd framgår att det var flera som hade ett motsvarande problem för några år sedan undrar jag om ni eller någon annan har något förslag på hur man kan rätta till felet? Tackar på förhand!
Är bläcket i en eller flera patroner snart slut? Ibland så kan detta orsaka färgstick, byt till ny patron och testa. Trist, men som tur är så är detta fel sällsynt, oftast kan man köra på tills bläcket tar helt slut.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
I mitt fall har denna avvikelse strikt gällt Canson Etching Rag med Cansons profil. Jag har varken haft problem före eller efter det hände med P600, Epsons- eller Scandinavians papper med Epsons profiler och bläck, vid utskrifter från DxO Photolab 4 (Windows 10) och med Spyder X-kalibrering.

Jag tycker dock det som skrivits av TS är klart intressant och värt att ha i minnet.


Ni kan ju öppna länken så ser ni bildexempel på vad jag pratar om.

Till vänster: ser ni Canson-pappret utskrivet med Canon-profilen för Infinity Edition Etching Rag som jag antar Canson tycker den ska se ut.

I mitten: ser ni Scandinavian Satin utskriven med EPSON Semigloss. Denna bild synkar mycket bra med min kalibrerade skärm.

Till höger: den enligt mig bästa Etching Rag-utskriften i SRGB med EPSON Ultra Premium Presentation Matte

Jag tycker faktiskt detta exempel motsäger uppfattningen om att tillverkarnas profiler är att lita på till 100%. De kan faktiskt diffa en hel del.

Det ligger i papperstillverkarens intresse att skapa bra profiler till sina papper. Pappersföretag har kompetens och utrustning att bygga icc-profiler av högsta kvalitet. Programvara validerar icc-profil och garanterar en nivå som ligger högre än en kalibreringsutrutsning för några tusenlappar som en del använder för egna icc-profiler. Därför finns det idag få anledningar för vanliga användare av en ny skrivare att bygga egna icc-profiler och tro att man får ett bättre resultat. Om man är intresserad och tycker det är kul att bygga profiler så är det en annan sak, men vill man ha bästa resultat i nivå med papperstillverkare då får man vara beredd och villig att spendera tiotusentals kronor på utrustning som motsvarar den som pappersföretagen använder.

Få saker är 100% och ingen har nog heller påstått att alla tillverkares icc-profiler för alla papper till alla skrivare är 100%-iga. Men steget härifrån till att man ofta läser på forum när det blir fel på utskrifter påstå att det är fel på icc-profilen är felaktig, så kan vi en gång för alla avliva just denna felaktiga myten!
 
Senast ändrad:

lru

Medlem
Är bläcket i en eller flera patroner snart slut? Ibland så kan detta orsaka färgstick, byt till ny patron och testa. Trist, men som tur är så är detta fel sällsynt, oftast kan man köra på tills bläcket tar helt slut.
Tack, har själv också tänkt tanken att det skulle kunna vara något strul med någon färg som jag vet var gammal redan när jag satte in den. Ska köpa nya och testa.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Tack, har själv också tänkt tanken att det skulle kunna vara något strul med någon färg som jag vet var gammal redan när jag satte in den. Ska köpa nya och testa.
Annars "gammal" färg har jag aldrig hört orsakat just färgstick. Håller tummarna att det löser sig för dig!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det ligger i papperstillverkarens intresse att skapa bra profiler till sina papper. Pappersföretag har kompetens och utrustning att bygga icc-profiler av högsta kvalitet. Programvara validerar icc-profil och garanterar en nivå som ligger högre än en kalibreringsutrutsning för några tusenlappar som en del använder för egna icc-profiler. Därför finns det idag få anledningar för vanliga användare av en ny skrivare att bygga egna icc-profiler och tro att man får ett bättre resultat. Om man är intresserad och tycker det är kul att bygga profiler så är det en annan sak, men vill man ha bästa resultat i nivå med papperstillverkare då får man vara beredd och villig att spendera tiotusentals kronor på utrustning som motsvarar den som pappersföretagen använder.

Få saker är 100% och ingen har nog heller påstått att alla tillverkares icc-profiler för alla papper till alla skrivare är 100%-iga. Men steget härifrån till att man ofta läser på forum när det blir fel på utskrifter påstå att det är fel på icc-profilen är felaktig, så kan vi en gång för alla avliva just denna felaktiga myten!
Vi kan ju tycka vad vi vill men i det fall jag beskrivit så har jag väldigt svårt att se något annat än att Cansons icc-profil faktiskt ger en helt annan färgskala än den min skärm är kalibrerad med och som synkar med Epson Semigloss, Scandinavians Satin med Epsons Semigloss icc eller Epsons Archive Matte med tillhörande icc eller Epsons Glossy med tillhörande icc. Det är fyra papper med tre matchande icc som lirar väldigt bra med min Spyder X kalibrering.

Det enda som avvikit starkt är just Cansons Etching Rag med rekommenderad icc. Det här är till skillnad från det du kallar "myter" eller möjligen vandringssägner ren emperi efter rätt mycket testande.

Jämför utskrifterna ovan och främst ettan från vänster och bilden i mitten. Det handlar inte om små skillnader utan om en helt annan färgskala. Cansons icc ger allt annat lika en jordartsfärgad lite smutsig look åt en bild som faktiskt i huvudsak är rätt klart turkos.

Du får nog komma upp med en lite mer trovärdig och "open minded" förklaring än den du tydligen fastnat i.

Jag ska verkligen gå till botten med detta med hjälp av Canson när det blir höst och jag har tid för sånt. För mig är det inte OK att inte ha synk mellan en kalibrerad skärm och mina utskrifter i ett strikt SRGB-flöde och som sagt, detta är en fullständig ickefråga med mina Epsongrejor rakt igenom - fyra andra papper med tre andra icc. För mig är Cansons icc mer undantaget i så fall som bekräftar regeln.
 
ANNONS