Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson vs Canon skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe61

Aktiv medlem
Jag har planer på att köpa mig en pro skrivare (A2) och har tittat på både Epson och Canon. Och jag brukar försöka läsa på en del, både teknisk data men även kolla på forum för att bilda mig en egen uppfattning om det jag ska köpa.
Det jag har märkt är att det mesta handlar om Epsons problem med torkat bläck men även pappersmatning och andra fel, men i princip inget om Canon. Som jag ser det finns det två orsaker, antingen kör alla med Epson och därför alla inlägg om dom skrivarna eller så är det inga eller i alla fall mindre problem med Canon skrivare. vad tror ni här på forumet?

Som jag ser det så är Epson dyrare att både köpa och underhålla (bläckkostnad). En ny Epson P900 kostar ca: 13500:- plus att det tydligen knapp följer med något bläck så ytterligare ca: 5000:- medan en Canon pro 1000 kostar 12500:- och levereras med fulla patroner.

Och en fråga till, törs man köpa beg skrivare typ Epson 3880, P800 eller Canon Ipf 5100-6100?
Tacksam för lite input från en "lite " förvirrad man.
 

BFern

Ny medlem
Hej, jag har haft min Canon prograf 1000 snart 1 år. Jag är så himla nöjd med denna skrivare, det kan gå många veckor innan jag skriver ut något, inga som helst problem med intorkat bläck. Kör en nozzle test om det gått långt mellan utskrifterna, har dock aldrig behövt göra en djuprengöring. Papperstrassel har jag ej heller aldrig stött på. Ekonomin i dessa skrivare kan man väl diskutera, men för mig var det mer ett intresse av att lära mig konsten att göra bra printar samt smidigheten att kunna ha full koll på kvalitén av sålda printar till kunder. Jag köpte ny uppättning patroner direkt när jag skaffade skrivaren, det kostade mig då 5000 kr (originalbläck) om jag inte minns fel. Mitt val på denne skrivare var just att jag hade hört att den klarar sig bra utan att behöva "jobba" alla dagar i veckan. Lycka till med inköp// Bill
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Har en P800. Vad som skiljer mot en Canon-dito vet jag inte, men har den stått i några månader kör jag en nozzle-check, brukar räcka.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jag har haft ett antal Epson skrivare, men det är först nu med P800 som lugnet hägrat sig, dvs den skriver ut och inget annat, nästan. Nyligen började den skriva knäppa meddelanden till mig, som fyll på papper, trots att det fanns papper. Sedan kom en felkod upp som påstod att det fanns virus i skrivaren, dock inte i datorn (mac). Stängde av wifi i skrivaren och laddade om drivrutinern, nu är vi goda vänner igen.
 

Micke_O

Aktiv medlem
Jag har en SC-P700 (som ju är nära besläktad med SC-P900) och patronerna som följer med är enligt Epson fulla. Tyvärr åtgår väldigt mycket bläck för att fylla slangarna och skrivhuvudet så efter uppstart återstår kanske 15% av patronerna.

Enligt Epson är initieringspatronerna fulla. En sådan patron väger 115g. En normal patron väger 105g så det troliga är att initieringspatronen innehåller ännu lite mera bläck.

SC-P900 har troligen lite längre slangar (längre slag för skrivhuvudet) men även större patroner (dubbelt om jag minns rätt) och kostnaden per milliliter är mycket lägre för SC-P900.

Glöm inte att du även behöver uppsamlingskärlet (Maintenance Box (C9357, hört att det ska vara samma för både 700 och 900)). Tydligen är slangarna och huvudet fyllda med någon form av vätska vid leverans som ersätts med bläck vid initiering och det är denna vätska som fyller upp den här Maintenance Cartridge. En sådan medföljer förstås men den är nästan full efter initiering.

Jag har bara haft den här sedan början av juli då den första jag fick i slutet av maj byttes på garanti pga missljud när skrivhuvudet vände i borte ändläget vid A3+ -utskrifter. Har inte haft några som helst problem med att den skulle klägga igen, ännu iaf. Försöker skriva minst en A3 i veckan och brukar i samband med det köra en nozzle check för att samtliga bläck ska blåsa igenom lite i huvudet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En sak är säker och det är att precis allt bläck torkar - annars skulle vi nog ha grava problen med papper som aldrig torkar. :cool:

Det är svårt ibland att se förbi marknadsblajet. Det skrevs en hel del om Epsons nya teknik Precision Core för fem år sedan om jag inte minns fel. Då snackade man om att systemet var så smart att det noterade om några munstycken var igensatta och löste detta "on the fly" och även om Epson-skrivarna blivit klart mycket bättre sedan P600 ersatte katastrofen R3000 så har det hänt mig att jag behövt göra två ingrepp på drygt fem år, när photoblack blivit igensatt och jag förlorade hela den svarta kanalen. Detta har bara skett under två varma torra somrar då jag inte inte använt den på 2,5-3 månader.

Jag har aldrig under hela tiden jag haft den, vilket är drygt fem år tror jag eller hela tiden den funnits på marknaden, haft något som helst problem med någon annan färg än svart. Problemet åtgärdades rätt enkelt genom att byta patron och göra rent patronmunstycket i skrivaren. Det har fyra hål och i vart och ett av dem sticker man vara in en knappnål, som passar i hålen perfekt efter att man låtit dessa dra en halvtimme i lite Ajax fönsterputs. Svårare är det inte. Ajax är märkligt nog en supereffektiv borttagare av printerbläck. Gör ett test med lite Ajax på en trasa och torka en bild med det så får ni se.

I Canonskrivarna sitter tydligen en del av det som motsvarar Epsons skrivhuvud i patronerna och de byts när bläcket tar slut men det hjälper möjligen inte om man inte använt dem på länge. Bläck torkar och skapar problem även där. Om jag inte är felinformerad så innehåller dessa patroner flera uppsättningar munstycken, vilket är smart för då kan systemet välja den extra uppsättningen om det blir problem i den första. Men missköter man en sådan skrivare så får man problem även med den. Möjligen kan det vara enklare att lösa problemet. Men man kommer nog även hör behöva byta bläckpatronen.

Jag tror Epson förtjänat en del skäll historiskt inte minst för R3000, som var en riktig katastrof med massor av rapporterade problem med läckande skrivhuvuden (just svart) men det är faktiskt historia nu. Jag skrev ut både några mattsvarta bilder och dokument med bilder förra veckan efter att skrivaren stått i månader och föregående nozzle check var perfekt. Jag älskar min P600 och tycker den varit helt fantastisk hittills trots allt jag utsatt den för.

Men en skrivare behöver lite kärlek ibland precis som alla typer av maskiner. Hur många som exv. har bilar och båtar tycker det är konstigt? En del som har skrivare verkar dock vara av en annan uppfattning. Det enda som krävs är att man skriver ut en nozzle check en gång i månaden om man nu inte skrivit ut något annat på länge. Det är väl inte mycket att säga om. De som låter sina skrivare helt slamma igen av sparsam eller obefintlig användning borde nog fråga sig om de verkligen ska ha någon skrivare.

Ingen skrivare i världen är någon perpetum mobile!
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: ply

VargenW

Aktiv medlem
Jag är absolut ingen auktoritet på området, men det jag har hört från folk som håller på med finskrivare är att Epson printar snyggare men Canon krånglar mindre.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag är absolut ingen auktoritet på området, men det jag har hört från folk som håller på med finskrivare är att Epson printar snyggare men Canon krånglar mindre.
Det är nog ingen större skillnad i utskriftskvaliteten längre. Kan man komma så mycket längre än där man är idag? Canon och Epson följs väl åt i utvecklingen som Nikon och Canon länge gjort med kamerorna.

Jag vet inte om Canon-skrivarna egentligen klarar grav negligering särskilt mycket bättre än Epson-skrivarna - bläck är som sagt bläck - men det är säkert så att deras konstruktion gör det enklare att åtgärda munstycksproblem genom att man ju får nya på köpet när man byter patroner.
 
Senast ändrad:

Christer2

Aktiv medlem
Helt apropå, angående torkat bläck, igensatt skrivhuvud eller nozzlar.

Har bl a en Canon Pixma MP990, sedan många år. Bytte till nya bläckbehållare, alla 6, i december 2019. Åkte sedan iväg för planerade 3 månader, men p g a Covid har hemresan skjutits upp alltmer. Har nu återvänt hem, efter 1 år och 9 månader.
Gjorde just en provutskrift. Samtliga bläck fungerar utan anmärkning.

Tack Canon !
 

snap01

Aktiv medlem
Helt apropå, angående torkat bläck, igensatt skrivhuvud eller nozzlar.

Har bl a en Canon Pixma MP990, sedan många år. Bytte till nya bläckbehållare, alla 6, i december 2019. Åkte sedan iväg för planerade 3 månader, men p g a Covid har hemresan skjutits upp alltmer. Har nu återvänt hem, efter 1 år och 9 månader.
Gjorde just en provutskrift. Samtliga bläck fungerar utan anmärkning.

Tack Canon !
Canon är överlägsen epson på att INTE gegga ihop munstycken osv. Har kört canon nu i 3-4 år o aldrig behövt lägga tid på nozzle check osv.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Stora problemet med bläckstråleskrivare är mer var den står i rummet.
Att ställa den på bord ovanför ett element eller framför ett varmt fönster är som att be om problem.
Skrivarna ska ha en relativt hög luftfuktighet, 50-60% och då ska det inte vara några problem. Jag har haft min skrivare ner i en källare och aldrig haft något problem med torkat huvud. Oftast kommer problemen på vintern då man drar igång värmen vilket ger en torr och varm luft inomhus.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har en Epson Stylus Pro 4880 A2-skrivare som nu stått avstängd i 15 månader. Detta efter att jag skulle starta upp den efter att stått i ett halvår. Det visade sig att ett par munstycken var igensatta och små vita fläckar dök upp här och var i de olika färgfälten vid en Nozzle Check. Jag tänkte låta maskinen göra en rengöring av munstyckena men då visade det sig att en av färgpatronerna inte hade tillräckligt med färg kvar. Jag stängde av skrivaren eftersom jag då inte ville lägga ut en tusenlapp på en ny patron.

Den har sedan stått oanvänd i 15 månader som sagt. Idag tänkte jag till lite och kom att tänka på att Nozzle Check brukar göra flera försök när den upptäcker igensatta munstycken. Jag startade därför skrivaren och lät den göra en Nozzle Check som resulterade i denna utskrift.

Nozzle Check 1.jpg

Inte så vackert men vissa färger uppvisade förbättringar allt eftersom och som synes så började det även komma lite färg i cyanrutan vid femte försöket. Då verkade dock skrivaren ledsna, ville inte vara med längre och spottade ut pappret.

Jag ville annorlunda eftersom jag kunde se lite förbättringar som ingav hopp. Alternativet var att skicka skrivaren till återvinningsstationen för skrotning så varför inte fortsätta så länge det fanns bläck kvar? Skrivaren gjorde dock bara ett försök, dessutom med sämre resultat för cyan, innan den spottade ut pappret.

Nozzle Check 2.jpg

Nytt försök och ny order om Nozzle Check med ett nedslående resultat för cyan vid första försöket. Men plötsligt hände det! Åttonde försöket blev felfritt!

Nozzle Check 3.jpg

Helt otroligt att skrivaren kom igång efter 15 månaders stillastående, dessutom utan någon spolning av munstycken som lär ta betydligt mycket mer färg i anspråk. Jag är glad som en lärka att min gamla skrivare, som jag köpte begagnad här på FS för ganska många år sedan, har återuppstått.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har en Epson Stylus Pro 4880 A2-skrivare som nu stått avstängd i 15 månader. Detta efter att jag skulle starta upp den efter att stått i ett halvår. Det visade sig att ett par munstycken var igensatta och små vita fläckar dök upp här och var i de olika färgfälten vid en Nozzle Check. Jag tänkte låta maskinen göra en rengöring av munstyckena men då visade det sig att en av färgpatronerna inte hade tillräckligt med färg kvar. Jag stängde av skrivaren eftersom jag då inte ville lägga ut en tusenlapp på en ny patron.

Den har sedan stått oanvänd i 15 månader som sagt. Idag tänkte jag till lite och kom att tänka på att Nozzle Check brukar göra flera försök när den upptäcker igensatta munstycken. Jag startade därför skrivaren och lät den göra en Nozzle Check som resulterade i denna utskrift.

Visa bilaga 164276

Inte så vackert men vissa färger uppvisade förbättringar allt eftersom och som synes så började det även komma lite färg i cyanrutan vid femte försöket. Då verkade dock skrivaren ledsna, ville inte vara med längre och spottade ut pappret.

Jag ville annorlunda eftersom jag kunde se lite förbättringar som ingav hopp. Alternativet var att skicka skrivaren till återvinningsstationen för skrotning så varför inte fortsätta så länge det fanns bläck kvar? Skrivaren gjorde dock bara ett försök, dessutom med sämre resultat för cyan, innan den spottade ut pappret.

Visa bilaga 164277

Nytt försök och ny order om Nozzle Check med ett nedslående resultat för cyan vid första försöket. Men plötsligt hände det! Åttonde försöket blev felfritt!

Visa bilaga 164278

Helt otroligt att skrivaren kom igång efter 15 månaders stillastående, dessutom utan någon spolning av munstycken som lär ta betydligt mycket mer färg i anspråk. Jag är glad som en lärka att min gamla skrivare, som jag köpte begagnad här på FS för ganska många år sedan, har återuppstått.
Hade det inte funkat så hade det INTE varit någon större dramatik heller för det hade räckt med att koppla ur skrivhuvudets drivning och lagt några dubbelvikta hushålls papper (bondservetter) ordentligt indränkta i vanligt AJAX fönsterputs under skrivhuvudsläden på skrivarens botten, så hade den saken fixat sig också på några timmar.

Efter det drar man bara huvudet ett antal gånger som avslutning för att få bort alla upplösta färgrester och sedan bör man även suga upp överflödsbläck vid skrivhuvudets parkeringsläge när man ändå håller på.

Det här verkar vara lite av en evighetsfråga. Mycket av de uppfattningar som finns idag om Epsons skrivares driftsäkerhet dras man med av historiska skäl. Seiko/Epson har investerat miljarder i de skrivarhuvuden som används idag i de nya skrivarna och de är mycket smartare än Canons och kan självdiagnosticera sig på ett helt annat sätt. Canon byter sina istället. Jag tror att Epsons rykte fick sig sin verkliga törn med R3000 A3-skrivarna där det verkligen var vanligt med läckande skrivhuvuden men rean med SC-P600 som ersatte den så var de problemen helt borta.

Min 600-skrivare är inne på sitt åttonde år nu då den ju kom ut på marknaden redan i januari 2005 och den tuffar på fin fint fortfarande. Den har en svaghet i att man måste switcha svart bläck mellan Photo Black och Matte Black men numera printar jag bara på Etching Rag med Matte Black även med färg, så det problemet finns inte heller kvar för mig. I de nya maskinerna har de fixat detta då det finns egna dedikerade kanaler för de olika svarta färgerna.
Innan hade jag en Epson R1800 lika länge. Jag är glad åt att 600:an fick mycket större patroner.

Min SC-P600 kom precis innan Epson gick över till den då nya Precison Core tekniken som faktiskt kom rent praktiskt i de billiga kontorsmaskinerna och industriskrivare av olika slag. Först med SC-P700 och P900 så kom Precision Core i de mer avancerade pigmentbläcksfotoskrivarna. En sak Epson beskrivit som borde öka skrivarnas driftsäkerhet betydligt är att piezoelementen i skrivarhuvudena även kontinuerligt kan användas även för att självdiagnosticera skrivhuvudets status och åtgärda dessa fel i drift. Det borde göra de nya skrivarna ännu mer driftsäkra är de äldre, men då måste de ju faktiskt också användas också ibland.:

PrecisionCore - Printer Technologies - Technology - Epson


Nozzle self-diagnosis system
Two characteristics of piezoelectric elements are that they change shape in response to an applied voltage and that as they change shape, they produce a voltage. The nozzle self-diagnosis system uses these characteristics of piezoelectric elements as a sensor. It can determine whether the nozzle is ejecting normally and whether bubbles are forming that could prevent ejection. It looks for potential problems caused by rising ink viscosity. Detection time is measured in thousandths of a second, making self-diagnosis instantaneous.
Epson also tapped in-house robot technology that originated on our automatic watch assembly lines. Now developed into ultra-precise robotics technology, it is used on our PrecisionCore MicroTFP print chip automation line. These many Epson technologies working together give PrecisionCore both excellent quality control and stable productivity.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
En liten parantes.
Vi har haft några ofrivilliga strömavbrott senaste veckorna, varje gång efteråt så startar min Canon Pro-10S om från "noll". Den rumlar runt och lever f*n några minuter innan den blir redo för nya uppdrag. Då går det säkert åt bläck som hade sparats om skrivaren i stället hade haft tillgång till el.
Annars mår den bra om den får göra en utskrift då och då, och jag stänger aldrig av den.
Och visst är det något speciellt med en utskrift på ett snyggt papper jämfört med att kika på en bildskärm.
Nu börjar jag sukta efter större format än A3+, aldrig blir man helt nöjd.

Den gode Keith Cooper på tuben säger ungefär att när han betraktar sina bilder som han printat med olika skrivare från Canon och Epson de senaste åren så kan han inte avgöra vilken skrivare det var. Han måste vända på papperet och kolla ev. märkning av data.

Om Canon eller Epson är bäst är väl en ickefåga. Lika knasigt som att fundera över om Nikon, Sony eller Canon gör bäst kameror
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om Canon eller Epson är bäst är väl en ickefråga. Lika knasigt som att fundera över om Nikon, Sony eller Canon gör bäst kameror
Ja så tror jag faktiskt också att det är nu och har varit ett bra tag. Jag har inte haft några allvarligare problem överhuvudtaget sedan jag gick över till att printa matt konsekvent. När jag dock gjorde det så gjorde JAG det fullständigt idiotiska att fylla kanalen för Matte Black med den fem år gamla original patronens bläck och då får man nog nästan skylla sig själv. Sådana problem kan idag inte uppstå med de nya skrivarna eftersom de har dedikerade kanaler nu för både Matte Black och Photo Black. För min del har jag aldrig upplevt några som helst allvarligare problem med något annat pigment än de svarta och så har det varit ända sedan katastrofskrivaren R3000 som ju hade defekta skrivhuvuden.

Canon och Epson har valt helt olika spår och det borde egentligen vara Canon som logiskt haft mer problem eftersom deras teknik bygger på värme men de har hittat andra sätt att parera detta. Epsons skrivhuvudteknik är mycket mer sofistikerad än Canons men båda funkar finfint. När jag tänker på hur stora skillnaderna faktiskt är så tänker jag på en gammal lärare jag hade i flygmotorteknik när han försökte förklara skillnaden mellan amerikanska gamla hydrauliska lösningar i exv. Flygvapnets gamla sambandsplan SK 16 och europeiska mer moderna lösningar.

"I det där planet sitter en gammal sunkig läderpackning, men om det skulle gjorts av SAAB eller någon franska firma som överkonstruerat så skulle det suttit minst fyra O-ringar där istället". Sedan avslutade han med att tillägga: "... men det funkar och är enkelt att serva".

När jag sedan gjorde ett par år och kunde jämföra Linjeflygs Convair 340/440 som jag tog teknikercert för med de tre Nord Aviation turboprobplan, så fick jag de fördomarna stärkta för evigt. :)
 
ANNONS