Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Era erfarenheter av EF 85 mm f/1,2 L II USM!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Jag har precis lagt vantarna på ett EF 85mm 1.2 L II USM och vid första enkla testerna är jag grymt imponerad. Jag har dock inte hunnit testa det skarpt i uppdrag än men ser fram emot att använda det vid kommande bröllopsfotograferingar tillsammans med min 5D Mark II. Dels vid rena porträtt men också i kyrka där jag hoppas och tror mycket på gluggen. Det blir dags redan imorgon för första bröllopet. :)

Vad är era erfarenheter av gluggen? När funkar den som bäst och hur använder ni den flitigast?
Några tips och råd om hur hantera det extremt korta skärpedjupet som blir möjligt på 1.2 för att få så många lyckosamma kort som möjligt? Läste ett tips om att köra med AI Servo med fokuspunkt i en av kanterna just för lite närgånga porträtt med kort skärpedjup. Hur gör ni?

Tack på förhand!

1.2

Jag har precis lagt vantarna på ett EF 85mm 1.2 L II USM och vid första enkla testerna är jag grymt imponerad. Jag har dock inte hunnit testa det skarpt i uppdrag än men ser fram emot att använda det vid kommande bröllopsfotograferingar tillsammans med min 5D Mark II. Dels vid rena porträtt men också i kyrka där jag hoppas och tror mycket på gluggen. Det blir dags redan imorgon för första bröllopet. :)

Vad är era erfarenheter av gluggen? När funkar den som bäst och hur använder ni den flitigast?
Några tips och råd om hur hantera det extremt korta skärpedjupet som blir möjligt på 1.2 för att få så många lyckosamma kort som möjligt? Läste ett tips om att köra med AI Servo med fokuspunkt i en av kanterna just för lite närgånga porträtt med kort skärpedjup. Hur gör ni?

Tack på förhand!

Jag har ett tips! Jag har fotat några bröllop och jag kör uteslutande med f/1.2, nästan. Nåväl, det är väldigt ofta skärpan hamnar på ögonfransarn istället för på själva ögat. Man måste kolla riktigt noga på den detaljen. För att gardera mig brukar jag ta många bilder och liksom luta mig lite framåt en milimeter eller två. Inbillar mig att det hjälper. Det är en grym glugg så det går inte att misslyckas. Bara att skjuta på. Den är perfekt att smyga runt med och ta fina ögonblicksbilder med.
/rikard

mycket trevligt objektiv, kan inte säga så mycket mer än verkligen skarpt, kontrast rikt, bra färger & och ljusstrark, jag kör enkelpoträtt (utan blixt ) nästan jämt f1.8, skarp och trevligt skärpedjup.

använder även ibland med blixt lite närmare med f5.6 och det blir verkligen inte sämre nedbländat..

använda AI servo på en punkt (inte omgivna punkter som hjälp, om du har den inställningen) är som sagt bra tips

Grym glugg. Jag trodde inte att jag skulle använda det så mycket som jag gjort när jag köpte det.

Jag kör ofta på bländare 1,4 för att få bättre skärpa utanför bildcentrum, men på 1D Mark IV som har mindre sensor tycker jag att det fungerar bra med 1,2. Men visst funkar det med bländare 1,2 på 5D Mark II också.

Det snackas om att autofokusen inte skulle räcka till för sport, men det är inte min erfarenhet.

Mitt absoluta favoritobjektiv! Skärpan är som sagt bara en del i det hela, färgåtergivningen och kontrasten är fantastisk!

Att använda metoden med att fokusera med centrumpunkten och sedan komponera om funkar dock inte på så stora bländare som f/1.2-1.4, eftersom skärpeplanet inte är krökt så kommer fokus inte att hamna rätt efter omkomponeringen. Att välja den fokuspunkt som ligger närmast där man vill ha skärpa blir därmed ganska viktigt.

Jag är inte helt överrens med den manuella fokusen, eftersom den "släpar" något, men det ser jag som ett högst sekundärt problem, oftast kör jag med autofokus ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto