Annons

Error 30 Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

hedtjarn

Aktiv medlem
Ett av mina högt älskade två 7D-hus har börjat ge felkod 30. Snokat runt på nätet och vad jag förstår så är det vajsing med slutaren som häktar sig på något vänster.

Fråga 1: Någon mer än jag som råkat ut för detta och hur fixade ni det?

Skickar jag in den på felsök och det befinns att slutaren måste bytas så fantiserar jag att degen kommer rulla. Halvtråkigt då detta exemplar endast rullat runt 25k.

Fråga 2: ni som bemödat er byta slutare på en 7D, hur många långschalar fick ni hosta upp?

Går det på allt för mycket så verkar det ju ganska olönt att reparera även att den fungerat felfritt det år jag haft den. Jag är i behov av två hus och för reparationspengen så kan jag väl hitta ett annat 7D-hus begagnat men å andra sidan så vet jag ju inget om dess skick. Repar jag denna 7D jag har så år den ju en spreulenz neues slutare i värsta fall och den ska väl faan inte kracka ihop i första taget kan man tycka.

Alternativt så lägger jag rep-pengen tillika jaga-fatt-på-ett-till-7D-hus på en 6D istället.

Detta är ingen "Hjäääälp vad hade ni gjort-tråd" utan mer en finns det själar där ute som varit ute för samma felkod-tråd. Egentligen så är det ju av intresse hur ni som fått samma felkod på andra don än 7D också tacklat problemet.

Simma lugnt!

7D är ökänd för att tappa skruvar inne i kameran som ligger och kan kortsluta allt möjligt. Det brukar i vanliga fall ge err40,men jag kan tänka mig andra felkoder också.

hej jag hade problem med min 7d efter 4,5 år fick fik samma meddelande
funkade ibland i bland inte
lämnade inte den i malmö och dom bytade slutaren då funkade den i några dagar
sedan kom felet igen,

då byta dom ett kretskort i kameran då funkade den i några
dagar igen men felet kom igen,

efter det så byta dom prisman i kameran men den gången hittade dom felet
det var lite oxid på kabelflätan som gick ifrån sökaren (prisman)

så det var mycket som blev bytat på min 7d men den har gått fint sedan dess
jag betalade 4500kr för allt och jag fick 2500kr av mitt försäkringsbolag

så jag klarade mig undan med 2000kr

men jag var väldigt nöjd med servicen i malmö
dom var väldigt snabba med att hjälpa mig

och jag vet att det inte alltid är lätt att felsöka på komplexa grejor

synd att dom inte finns kvar (har jag för mig i alla fall)
/Lasse

Det är väl Intervision du tänker på. De finns inte kvar.

Jag har en 7D som ibland hänger upp sig. Det brukar hjälpa att ta ut och sätta i batteriet igen.
Jag har inte brytt mig om att reparera den. Ofta kan den fungera rätt lång tid, men så hänger den sig några gånger igen.
Jag köpte en till, och sen en 1DX, så den används inte nåt nämnvärt nu ändå.

Jag har en 7D som ibland hänger upp sig. Det brukar hjälpa att ta ut och sätta i batteriet igen.
Jag har inte brytt mig om att reparera den. Ofta kan den fungera rätt lång tid, men så hänger den sig några gånger igen.

Man skall nog vända sig till RCC numera. Jag har inte haft särskilt mycket erfarenhet av dem under åren eftersom mina Canon prylar sällan krånglar.

Fast de gånger det hänt har jag alltid fått perfekt service, bra information och ett väl utfört arbete.
Nu är jag CPS medlem så det går också fort att få något gjort. Problemet verkar vara att de som inte är det får vänta länge ibland för att få något fixat. Detta gäller framförallt vår och sommar.

Skickar man in den nu på hösten bör det gå ganska snabbt.

Helt rätt Intervision menade jag..
dom var väldigt snabba och trevliga synd dom inte finns kvar -:(

Jag kan tycka att jag är händig i många avseenden men att byta slutare skulle aldrig ens försöka ge mig på.
Det är trots allt inte samma sak som att byta hårddisk i en MacBook Pro.

Det är också frågan om man inte också måste kalibrera kamera och AF efter ett sådant byte.
Så den merkostnad man får betala för att få det gjort kan vara en billig försäkring för att få något som fungerar till 100%.
Brukar inte vara feg av mig att laga saker själv men byta slutare skulle jag inte ge mig ge mig på.

Det är också frågan om man inte också måste kalibrera kamera och AF efter ett sådant byte.
Så den merkostnad man får betala för att få det gjort kan vara en billig försäkring för att få något som fungerar till 100%.
Brukar inte vara feg av mig att laga saker själv men byta slutare skulle jag inte ge mig ge mig på.

Kalibrera ? det är väl avståndet mellan linsen till cmos som avgör focus. Slutaren öppnar bara och stänger, Cmos sensorn sitter bakom slutaren och den rör man aldrig.
jag tvilar på att man skall behöva göra något av det du nämner.
Jag byte slutare på en 40D inga som helst problem.
Men som sagt det är ju upp till var och en, Det var bara ett tips.

Mycket sannolikt du har rätt. Fast själv avstår jag att reparera själv om jag inte riktigt vet jag ger mig in på.

Jag har skruvat isär en digitalkamera och det sitter mycket i vägen innan man kommer åt slutaren.
Har skruvat en hel del i laptops men kameran låter jag bli.
Du har tydligen rätt kunskap eftersom det gick bra.

Hade också problem med olika error-koder på min 7d som löstes genom att ta ur och i batteriet. Det lät precis som att slutaren hakade upp sig. Men sedan köpte jag nytt objektiv och har aldrig haft problem sen dess!

Kalibrera ? det är väl avståndet mellan linsen till cmos som avgör focus. Slutaren öppnar bara och stänger, Cmos sensorn sitter bakom slutaren och den rör man aldrig.
jag tvilar på att man skall behöva göra något av det du nämner.
Jag byte slutare på en 40D inga som helst problem.
Men som sagt det är ju upp till var och en, Det var bara ett tips.
Tur det inte var en 50D då. https://canonrepair.wordpress.com/2013/01/13/shutter-replacement-in-canon-50d/

Pillar man på spegeln när man byter slutare på en 40D? I så fall kan man behöva kalibrera AF https://canonrepair.wordpress.com/2011/07/16/canon-eos-40d-broken-main-mirror-repair/

Error 30 betyder (oftast) att sluren är trasig. Fick det felet på min första 7D när den var ca. 1,5 år gammal. Slutaren byttes ut på garantin och sedan dess (snart 4 år sedan) har kameran fungerat perfekt.

Stort tack för all input! Ovärderligt!

Ska slå en pling till Serviceverkstaden här i Stockholm imorgon och se vad de säger. För stunden boendes här i staden vilket väl kan underlätta något.

Mitt andra 7D-hus har varit inne innan för rep och tyckte det tog lite väl lång tid. Kanske värt att investera i det där sista objektivet som saknas för att få silver-medlemskap i CPS. Gör ju inget om man fyndar ett trasigt menar jag så länge man kan nyttja serienumret och ange i medlemsansökan ;)

Stort tack för all input! Ovärderligt!

Ska slå en pling till Serviceverkstaden här i Stockholm imorgon och se vad de säger. För stunden boendes här i staden vilket väl kan underlätta något.

Mitt andra 7D-hus har varit inne innan för rep och tyckte det tog lite väl lång tid. Kanske värt att investera i det där sista objektivet som saknas för att få silver-medlemskap i CPS. Gör ju inget om man fyndar ett trasigt menar jag så länge man kan nyttja serienumret och ange i medlemsansökan ;)

Hur gick det?

Knatade med den till Farsta Strand 16 september. Ganska stendött efter det tills jag skickade en fråga i måndags och undrade hur länge till det skulle dröja och at jag drar till Island om några veckor.

I fredags fick jag mail om att de gjort felsökning. Prisspec för demontering för byte av bottenkort, rengöring och funktionskontroll landade på 3000kr inklusive felsökning ungefär. Trist, men cirka 1500 billigare än jag räknat med. Den har ju i övrigt inte rullat mer än runt 25k exponeringar så får väl hoppas att jag slipper mer problem på ett tag, eller iaf under Islands-resan :)

Som sagt, kanske dags att hitta ett billigt och trött sista objektiv så att jag kvalificerar mig som CPS-medlem nivå Silver och allt går på max en arbetsvecka från inlämning till utlämning...

ANNONS
Götaplatsens Foto