Annons

Ersätta en smartphone med en kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Chivo

Medlem
Hej alla,

Jag har ingen smartphone utan äger en Nokia 3310. Har själv valt att inte äga någon smartphone. Istället för att köpa tex en iPhone 14, så vill jag köpa en kamera.
Alltså en kamera som kan ersätta kameran, som sitter i en iPhone 14.

Har kikat lite på marknaden vad som finns och fastande lite för Sonys modeller, då de är relativt små och kompakta. Har då kikat på Sony ZV-1, Sony ZV-E10 och Sony ZV-F1.
Är någon utav dessa kamerorna något som kan passa för mitt ändamål?
Eller finns det bättre lämpade kameror för detta?

Vad vill du fota? Kamerorna du nämnt är ganska fokuserade mot video än foto. De tar utmärkta bilder ändå förstås men de har inte sökare tex vilket många föredrar om man fotar mycket utomhus i starkt ljus.

Vad vill du fota? Kamerorna du nämnt är ganska fokuserade mot video än foto. De tar utmärkta bilder ändå förstås men de har inte sökare tex vilket många föredrar om man fotar mycket utomhus i starkt ljus.
Det ska vara en ersättare till en mobilkamera.
Filma och fota lite på gymmet. Filma och fota mina hundar och lite annat bös till Instagram😊

Alla tre går att använda på samma sätt som en mobilkamera. Stor skärm och man kan välja fokus med pekskärmen.

Undvik zv-f1. Den har flera dåliga kompromisser som gjordes för att den skulle bli billigare än zv-1. Men i Sverige kostar de samma så man får en i stort sett sämre kamera för samma pris.

Jag själv hade köpt zv-e10 av dessa. Den har en större sensor vilket är kul för bilder då man kan ha kortare skärpedjup enklare. Den har även synbart vassare bildkvalitet i de flesta situationer. Du kan även byta objektiv till den vilket gör att man kan växa med kameran på ett annat sätt. Lite större och skönare att hålla i för mina händer. Ska man köpa till objektiv till den ökar förstås priset en del, zv-1 blir en billigare kamera på många vis. Men en mer begränsad.

Underbart med en till som inte har smartphone. Jag kör också med Nokias 3310 och har aldrig ägt en smartphone.
Jag skulle rekommendera SonyRX100 mark3. Om det är mörkt på gymmet behövs något bättre.
Det finns bra gratis bildredigerings program så som Snapseed.
/ Johan

Du kan köpa vilken kompaktkamera du vill, så är den bättre än din Nokia 3310. Och ja, den är nog bättre än den bästa mobilen också. Sony RX100 är mitt tips.

Alla tre går att använda på samma sätt som en mobilkamera. Stor skärm och man kan välja fokus med pekskärmen.

Undvik zv-f1. Den har flera dåliga kompromisser som gjordes för att den skulle bli billigare än zv-1. Men i Sverige kostar de samma så man får en i stort sett sämre kamera för samma pris.

Jag själv hade köpt zv-e10 av dessa. Den har en större sensor vilket är kul för bilder då man kan ha kortare skärpedjup enklare. Den har även synbart vassare bildkvalitet i de flesta situationer. Du kan även byta objektiv till den vilket gör att man kan växa med kameran på ett annat sätt. Lite större och skönare att hålla i för mina händer. Ska man köpa till objektiv till den ökar förstås priset en del, zv-1 blir en billigare kamera på många vis. Men en mer begränsad.
Tack för en bra förklaring 🙏🏻🙂

Underbart med en till som inte har smartphone. Jag kör också med Nokias 3310 och har aldrig ägt en smartphone.
Jag skulle rekommendera SonyRX100 mark3. Om det är mörkt på gymmet behövs något bättre.
Det finns bra gratis bildredigerings program så som Snapseed.
/ Johan
Vägrar att bli en sådan där mobilzombie med gamnacke 😂😂

Vill gärna ha en flippskärm på kameran och så är det trevligt om den stödjer 4K, men det kanske SonyRX100 mark3 har?

Du kan köpa vilken kompaktkamera du vill, så är den bättre än din Nokia 3310. Och ja, den är nog bättre än den bästa mobilen också. Sony RX100 är mitt tips.
Stämmer inte. Träffade en kompis i helgen och han visade stolt upp sin nya Samsung med 5 kameror. Jag utmanade honom och drog fram 4 kg kamera. Vi skulle fota ett höghus med balkonger 1 km bort. Jag hade inte en chans.

Yes den kan filma tk
Om cirka två år kommer det troligen inte gå att ringa med en 3310 eftersom GSM-nätet väntas stängas då.
Byt inte till en 3G-telefon eftersom 3G kanske stängs ner tidigare.

Då får jag väl skippa mobil helt och hållet. Inte använt mobilen en enda gång sedan december förra året och det har gått hur bra som helst. 😁

Jag skulle satsa på en SonyRX100 mark3 med flipskärm och sökare. Har nu en mark1 och saknar dessa två "tillbehör", vid macro och starkt ljus. Sen 4k i video är inte så dumt heller. Otroligt smidig att ha med sig och bra bildkvalitet.

ANNONS
Götaplatsens Foto