Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ersättningsbatteri: hur noga jämförbar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vill veta

Medlem
Tänker köpa ett extra batteri till min Canon EOS 650 men de olika ersättningsbatterierna som erbjuds är också alla något olika när det gäller kvalifikationerna.
Mitt originalbatteri är på 7,2V-1120mAh-8,1 Wh.

Ersättningsbatterier kan dock variera och har ibland 6,8Wh , 8,3Wh eller mer.
Min tanke är att det kanske är klokast att använda ett ersättningsbatteri som ligger närmast originalbetteriet i Wh.

Hur ska man tänka här? Är det bättre med en som har mer Wh eller kan det göra skada istället?

Ju mer mWh ett batteri har desto mer energi finns det att tillgå, så länge det är samma spänning på batteriet så är det bättre att köpa det batteri som innehåller mest mWh/mAh, under förutsättningar att batterierna håller samma kvalite.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

men hur noga är det då?

Okay, tack för ditt svar. Det är tydligen spänningen (volt) som är avgörande ... men frågan blir då om det spelar nån större roll om den är 6,8, 7,2 eller 7,4. Hur noga ska man räkna alltså....??

Jämför med bilar så blir det enkelt. Spänningen(V) är drivmedlet, t ex bensin, diesel eller tom el. Energin Ah eller Wh, Ampere eller Watttimmar är hur stor tanken är. Det viktiga är ju att du fyller bilen med rätt drivmedel men det spelar ingen roll om du inför en långresa bygger om bilen och sätter in en större tank. Eller för all del en mindre tank för att få plats med packningen.

Spänningen är som sagt viktigast sen har alla komponeter olika toleranser och det är svårt att säga något generellt.

Hoppas jag inte krånglade till det för dig nu.

Annnat är viktigare

Okay, tack för ditt svar. Det är tydligen spänningen (volt) som är avgörande ... men frågan blir då om det spelar nån större roll om den är 6,8, 7,2 eller 7,4. Hur noga ska man räkna alltså....??

Kapaciteten, dvs wh, är nog det som har allra minst betydelse. Det talar bara om att det en räcker lite längre än det andra. Skillnaden mellan 6,8 och 7,4 är knappt tio procent och i praktiken knappt märkbart.

Hållbarheten

Kapaciteten, dvs wh, är nog det som har allra minst betydelse. Det talar bara om att det en räcker lite längre än det andra. Skillnaden mellan 6,8 och 7,4 är knappt tio procent och i praktiken knappt märkbart.

En sak som tycks vara gemensamt för denna typ av batterier är att de med högre kapacitet, fler Wh eller Ah, ofta laddar ur sig snabbare, så har man nära till laddare och behov av stor kapacitet så är det många Wh som gäller, har man behov av att ha med sig extra batteri dit där man inte kan ladda skall man nog satsa på lägre Wh tal. Fast jag tror man skall satsa på original....

Orginal

I förhållande till en bra kamera så kostar ett batteri eller två rätt lite pengar. Därför köper jag alltid orginal. Det har jag aldrig ångrat.

Det finns ytterligare en aspekt. Man har ingen aning om vad det verkliga Ah-värdet är på ett batteri. De kan skriva precis vad de vill, hur det är jämfört med original vet man inte förrän man har testat.

Min erfarenhet är att om man undviker de allra billigaste (upp till ungefär 150 kr) så är det inget skräp man får. Jag har haft åtskilliga piratbatterier och de allra allra flesta har funkat riktigt bra, men jag har råkat ut för ett eller två riktiga bottennapp ändå.

Tack för intressanta vinklingar!

Tack för kommentarerna.
Billigt och dyrt har jag märkt att det inte alltid betyder så mycket. Jag har inte så få kollat tester i olika ärenden där det kom fram att de billigaste absolut inte var sämre än de dyrare. Personligen är det säljaren som är avgörande för mig. Har den fått bra betyg av köparna då tror jag att detta betyder mer ...

ANNONS
Götaplatsens Foto