Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett antal frågor ang felfokusering (300/4 L IS)

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Jag har ett Canon 300/4L IS som jag tycker frontfokuserar. Frontfokusen blir ännu mer framträdande när jag använder den tillsammans med en Canon 1.4x II Extender.
Antar att objektivet behöver justeras?
Vad kostar det att justera det?

Mina andra objektiv felfokuserar inte med kamerahuset, en Canon 50D. Men måste även kamerahuset justeras tillsammans med mitt 300/4L IS?

Om nu även kamerahuset måste justeras, riskerar jag då att det blir felfokusering mot mina andra objektiv, som i dagsläget inte felfokuserar? Mina andra rättfokuserande objektiv är: Canon 50/1.4 USM, Canon 60/2.8 Macro USM, Sigma 17-50/2.8 OS HSM, Sigma 70-200/2.8 II HSM.

Vad jag vet så har canon 7 års fri fokusjustering på sina L-objektiv. Då vill de nog att man skickar in kamerahus+samtliga objektiv. Nackdelen är ju då att det antagligen kostar en slant om de andra objektiven behöver justeras också.

Du har inte provat den inbyggda microfokusjusteringen? Eftersom objektivet är fast borde det ju fungera... Kostar inget att försöka.

Vad jag vet så har canon 7 års fri fokusjustering på sina L-objektiv. Då vill de nog att man skickar in kamerahus+samtliga objektiv. Nackdelen är ju då att det antagligen kostar en slant om de andra objektiven behöver justeras också.

Du har inte provat den inbyggda microfokusjusteringen? Eftersom objektivet är fast borde det ju fungera... Kostar inget att försöka.

Microjustering gjorde susen, blev +10 på endast 300/4L IS, och +12 på 300/4L IS och 1.4x II extender. Tänkte inte på att microjustering faktiskt kan användas med framgång på fasta brännvidder! Zoomar går det ju dock inte lika bra på..

MEN, den största boven i dramat, var UV-filtret. Ett billigare noname, som skapade ordentliga halos kring kontrastrika detaljer. Dessa halos var lätt att förväxla med oskärpa. Det var alltså en kombination av båda! Nu åker UV-filtret i sopen..

Tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto