Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ett contaflexobjektiv?
- Trådstartare Fredric C
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Det kan vara till en Zeiss Contina III? Ser nästan ut som en sådan? Contaflex har optik som man sätter utanpå en fast linskonstruktion i en bajonett. Vad jag vet har Contaflex endast en Pro-Tessar 4/85mm som man fäster i bajonetten? Jag har en gammal Contaflex men bajonetten ser inte likadan ut vad jag kan förstå?
Fredric C
Aktiv medlem
Graal
Avslutat medlemskap
Har sökt lite mera nu (intressant med gamla objektiv) och funnit att denna Pantar 75mm/4 passar till Contaflex Alpha, Beta, Prima samt Contina III. Jag hade alltså rätt att bajonettfattningen verkade olika den på min Contaflex IV:s Tessar men jag vet inte säkert? Konstruktionen är trelinsig och tillhör väl inte någon av de mest komplicerade och den presterar bäst kring bl 8 stod det i något forum. Dessa trelinsiga konstruktioner med lite "bättre ljusstyrka" (har själv en Agfa Agnar på 3,5 som är betydligt bättre nedbländad, har också en Agnar på 5,6 som är bra redan fullöppnad) är nog mycket riktigt bäst nedbländade. Det stod också i något forum att de ofta var tillverkaade av tredjepartstillverkare som zeiss lagt ut produktionen hos, alltså inte Zeiss-tillverkade. I auktion 7 hos LP-foto 1998 gick en Pantar 75/4 för 160:-.
Senast ändrad:
Fredric C
Aktiv medlem
Intressant, då kanske jag ska hålla ögonen öppna efter en rätt modell av Contina eller Contaflex då, är riktigt roligt med äldre kamror. Pantarerna är inte de mest avancerade objektiven som sett dagens ljus då, ser att det finns luftbubblor i linserna.
Tack för hjälpen hittills
vänlig hälsning
Fredric
Tack för hjälpen hittills
vänlig hälsning
Fredric
harryett
Aktiv medlem
Graal skrev:
Tror inte att luftbubblorna har någon större betydelse så länge de är små.
linsdefekter ger bilderna lite extra karaktär
jag älskar gamla mekaniska/optiska prylar.. det finns inget bättre än ett gamalt objektiv med stort frontglas och en lagom dämpad och mjukt glidande fokusring
J. Patric
Aktiv medlem
dano skrev:
Var det inte Zeiss som påstod att luftbubblor i glaset var ett kvalitetstecken! Detta när japanerna började konkurrera med bubbelfritt glas...
Fel! Vissa exklusiva glassorter var svåra att tillverka utan att få en och annan bubbla, så linser med bubblor var faktiskt ett tecken på att dyrare glassorter använts. Det skrev man om redan på 30-talet, om inte ännu tidigare.
Vet inte exakt när det var, 50- eller 60-talet, som tillverkningsmetoderna förbättrades så pass att antalet bubblor minimerades. (Under denna tid råkade japanerna börja konkurrera på allvar med tyskarna, och det hade förstås inget med bubblor att göra)
Några små bubblor i glaset gör varken till eller från för bildkvaliteten.