Annons

Ett första bildspel

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Hastigheten är bra nu. Kanske onödigt med så mycket insomningar.
Hackar mycket från tidigare.
Men läsbarheten är inte bra med det typsnittet.
Prova med vanlig Arial typsnitt.
Ska prova nåt typsnitt utan serifer.

Kan kolla över åkningarna, har dock redan tagit bort rätt mycket.
 

El Barto

Aktiv medlem
Nu finns en version med annat typsnitt här:

http://www.sooh.se/ilona2.html

Den gamla här:

http://www.sooh.se/ilona.html

Personligen tycker jag att den äldre versionen är bättre. Typsnitt är ju till syvende och sist en fråga om tycke och smak (om man inte brassar loss med en jädrans massa artsy fartsy saker vill säga).

Känner mig ganska nöjd med inzoomningar och så. Kommer behålla dem som de är men ska arbeta om texterna något då jag inte är riktigt nöjd.

Kan man få en synpunkt av fler personer på typsnittet? Har redan frågat lite vänner offline, men vill ju gärna ha fler.

/M
 

AFJ

Aktiv medlem
Läsbarheten är nog bättre på typsnittet i den senaste versionen. Det är väl ett "faktum" att när det gäller att läsa text på en bildskärm så är typsnitt utan serifer att föredra. Jag tycker nog att det passar bra i sammanhanget också.

Den första varianten funkar också och är kanske snyggare, men något mindre läsbarhet.
 

El Barto

Aktiv medlem
Ska försöka titta lite "förutsättningslöst" på det och verkligen försöka döda mina darlings. Både gällande zoom och typsnitt.

Tackar för kommentarern!

/M
 

molusk

Aktiv medlem
Tackar för kommentarern!
Jag är fortfarande mycket tveksam till vad ett bildspel kan ge ett föredrag för rättvisa. Man skulle väl aldrig komma på tanken att göra en bok med bilder i, där hela föredraget skrivs i bilderna. Som jag ser det hade det varit bättre att ta hela föredraget på video, istället för att diskutera "med eller utan seriffer" Enligt min mening bör bilderna i ett bildspel i princip tala för sig själva. Behöver man lägga in en mängd förklarande text så är det fel upplägg.

Det verkar ju dock som det finns många som uppskattar den form av bildspel så detta är ju bara min åsikt.
//Bosse
 

El Barto

Aktiv medlem
Jag är fortfarande mycket tveksam till vad ett bildspel kan ge ett föredrag för rättvisa. Man skulle väl aldrig komma på tanken att göra en bok med bilder i, där hela föredraget skrivs i bilderna. Som jag ser det hade det varit bättre att ta hela föredraget på video, istället för att diskutera "med eller utan seriffer" Enligt min mening bör bilderna i ett bildspel i princip tala för sig själva. Behöver man lägga in en mängd förklarande text så är det fel upplägg.

Det verkar ju dock som det finns många som uppskattar den form av bildspel så detta är ju bara min åsikt.
//Bosse
Jag förstår din synpunkt men håller inte riktigt med dig. Dels därför att det för det första egentligen inte rör sig om något föredrag som hålls. Ilona åker runt på skolor i den mån att hon orkar, gammal och sjuk som hon är. Hon pratar mer med eleverna, försöker ge en bild av sitt liv och svarar på mycket frågor. Inte någon renodlad föreläsning.

Självklart ska bilderna tala för sig själva, i alla fall delvis. Jag tror inte jag sett något bra bildspel med dokumentärt syfte som varit utan text. Mitt syfte var primärt att dokumentera vad det är Ilona gör, tanken på bildspelet kom i efterhand eftersom det kändes som ett mer rättvisande sätt än att bara visa bilderna med texten till.

Min åsikt är den att text och bild faktiskt behöver samspela om du ska visa något annat än snygga lavar eller vackra naturbilder. I annat fall riskerar bilderna tyvärr, oavsett hur bra de är, att lyftas ur sitt sammanhang.

Video tycker jag personligen är ett överskattat medie, i allmännhet. Det finns dock en sådan med Ilona från den tid hon var mer vital än idag. En video av henne idag skulle tyvärr inte ge lika mycket. Jag tror faktiskt att det fotografiska mediet gör henne mest rättvisa. Dessutom har jag varken videokamera eller någon video att redigera så det är ju tämligen lönlöst att ens diskutera eller?

Slutligen. Ska man diskutera bildspelet eller bildspel generellt så tycker jag personligen att diskussionen om serifer eller ej är intressant. I huvudsak därför att man, när man gör något kreativt (bildspel, målning eller bild) ämnar att beskådaren ska förstå vad man vill säga. Är läsbarheten noll på ett typsnitt kan man kanske låta bli det. Skulle det vara en noll intressant hade jag kunnat brassa på comic sans eller hattenfnatten eller något annat typsnitt. Det skulle helt enkelt inte spela någon roll.

Summa: Du verkar dissa hela diskussionen. Jag tycker det är tråkigt, men det står dig naturligtvis fritt. Dock hoppas jag lyckas få ihop något som inte bara tillfredställer min egen kreativa sida utan också kan ge någon en upplevelse av ett något väldigt viktigt.

vänligen
M
 

AFJ

Aktiv medlem
Bosse, jag tycker du är lite fel ute. Jag tror du har missat poängen om du tror att detta bildspel skall redovisa ett föredrag.

Varför måste en bild tala för sig själv? Är inte hela idén med ett bildspel att 1+1 = 3, dvs genom att kombinera bilder, musik och text så uppnår man en total effekt som är större än summan av de ingående komponenterna.

Jag har bara kollat det här bildspelet en gång plus någon minut en andra gång men jag tycker det är intressant. Bilderna i sig kanske inte är så där jättestarka men jag tycker ändå upplevelsen blir stark. Det är lätt att föreställa sig hur eleverna fångas och förfasas över vad de får höra. Många tankar väcks.

Trådskaparen efterfrågade synpunkter - då är det väl högst relevant att diskutera valet av typsnitt eftersom texterna är en väsentlig del i bilspelet. Utan texterna vore bildspelet tämligen svårförståeligt.

Jag tycker bildspel är ett kul och intressant sätt att visa bilder. Jag har bar gjort ett fåtal men så mycket har jag lärt mig att det ingalunda är en lätt uppgift och det kräver mycket tid och kunnande. Jag tycker trådskaparen lyckats bra.

Mvh
Anders
 

Libbis

Medlem
Så har jag krängt ihop mitt första bildspel.

Dessvärre fick jag inte ihop det i något bättre format än mpg.

Därav är filen inte tittbar utan bara nedladdningsbar, dessutom inte helt liten...

Men. Om någon är sugen så är jag oerhört nyfiken på hur jag kan göra det bättre.

Jag tar tacksamt emot kommentarer. : http://www.sooh.se/ilona.mpg

/M
Det är kanske bättre att lägga ut den på youtube ? som jag brukar göra.
som den här t.ex.
http://www.youtube.com/watch?v=c_JxcF6Fh1A
 
ANNONS