Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ett lätt makroobjektiv. Finns det?
- Trådstartare Tess_B
- Start datum
spotmatic
Aktiv medlem
Om vikten är det viktigaste så är det nog dom med korta brännvidder som är lättast.
Canon ef 50/2,5 är lätt och ruggigt skarp. sen så är Canon ef-s 60/2,8 skarp o. Lätt o. fin. Sedan Tokina 35/2,8 är också lätt. jag har ingen erfarenhet av den.
Fast du får lite bekvämare avstånd om du väljer ett macro tele runt 100mm. Canon, Tamron, Sigma och Tokina har fina objektiv i den klassen.
Canon ef 50/2,5 är lätt och ruggigt skarp. sen så är Canon ef-s 60/2,8 skarp o. Lätt o. fin. Sedan Tokina 35/2,8 är också lätt. jag har ingen erfarenhet av den.
Fast du får lite bekvämare avstånd om du väljer ett macro tele runt 100mm. Canon, Tamron, Sigma och Tokina har fina objektiv i den klassen.
antic
Aktiv medlem
Problemet med macro för att ta närbilder är att man måste blända ner för att få tillräckligt skärpedjup vilket innebär att man får in mindre ljus. Alltså måste man ha längre slutartider vilket ger rörelseoskärpa. Det finns macro med stabilisering men de blir knappast lätta och smidiga. Alternativet är att använda blixt, det blir inte heller så lätt men det är nästan enda alternativet som ger fullgod skärpa och ljus. Men man vill nästan ändå ha stativ för att kunna fokusera manuellt på små saker. Så blixt eller stativ behöver man.
NikonFX
Aktiv medlem
Min lättaste uppsättning för makro väger bara 160g och ger möjlighet till förstoringsgrad >1:1 utan andra tillbehör. Är en Zörk Mini Makro med ett Rodenstock Rodagon 50/2,8 objektiv från en förstoringsapparat. Just att använda ett objektivt från en förstoringsapparat som grund är ett bra sätt att bygga ett lätt makrosystem med bra prestanda.
Som sagts ovan är det inte helt lätt att plåta makro handhållet vid högre forstoringsgrader men visst går det.
Ett annat väldigt lätt alternativ jag har är ett Nikon 50/1,8 Ai-S New med hembyggd reverseringsring som totalt väger 170g. Ger bara 1:2 utan extra tillbehör men är lätt att handhålla.
Linjalen är från skoltiden så den har varit med om en del. Kamera är Nikon D800E, Zörk MM med maximalt utdrag och Rodenstock 50/2,8, f/5,6, 1/640, handhållen kamera och handhållen ljuskälla som är ett fiberljus.
Som sagts ovan är det inte helt lätt att plåta makro handhållet vid högre forstoringsgrader men visst går det.
Ett annat väldigt lätt alternativ jag har är ett Nikon 50/1,8 Ai-S New med hembyggd reverseringsring som totalt väger 170g. Ger bara 1:2 utan extra tillbehör men är lätt att handhålla.
Linjalen är från skoltiden så den har varit med om en del. Kamera är Nikon D800E, Zörk MM med maximalt utdrag och Rodenstock 50/2,8, f/5,6, 1/640, handhållen kamera och handhållen ljuskälla som är ett fiberljus.
Bilagor