Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ev +0,7?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag vet inte vart denna tråd passar så jag lägger den här. Jag kommer ta upp Minolta A1 som exempel men denna fråga rör nog inte enbart Minolta utan troligen fler.

Det började med att jag försökte efterlikna tekniken i en bild <BILD> utan att lyckas och jag undrade varför jag inte lyckades.

För trots att min kamera registrerade samma LV och jag har valt samma settings så kom jag inte ner på 1/50 sekund utan hamnade istället på 1 sekund. Stälde jag in tiden manuellt blev bilden kraftigt underexponerard men ändå inte mörkare på grund av det kraftiga bruset jag fick som gör det som skall vara svart blått i många fall.

Jag reagerar ofta på att han inte använder manuellt läge utan använder bländar automatik och EV istället. Varför, har detta någon fördel? Jag har även märkt att han oftav använder ISO 200 och ISO 400 (i dagsljus och natt)och får mycket mindre brus i dessa bilder än vad jag någosin har sätt i bilder här på FS. Och då menar jag bilder tagna med kamera modeller med ganska liten CCD.

OBS:
Se inte denna fråga som ett klagomål på min kamera utan som en fråga om man skall föredra automatik istället för manuellt och hur man använder EV.

Men en sido diskution kan vara hur man på bärat sätt använder bländaren. För Minolta A1 har jag hittar saker som att man hälst skall använda f5.6 vid 75mm eller under och inte över f8.0 vid 150mm och över.

Kan någon förklara om detta stämmer och varför folk påstår nått liknande och om liknade rägler även gäller andra kamera modeller?

Att du ska använda kring f5.6 är väldigt troligt för att en optik presterar (i princip) alltid bäst om man blänar ner den något steg... MEN inte för långt för då finns det en annan effekt som heter diffraktion som börjar göra bilden mjuk och suddig igen ju mer ju bländar ner. På f11 på A1 tyckte jag detta var rätt tydligt.

Phil kanske går omkring med en kylbag full av frysblock i för att kyla sin utrustning :D

Den där skulpturen ser ut att vara rejält upplyst nerifrån, kan inte de olika exponeringstiderna bero på hur stark belysning du har när du försöker efterlikna situationen?

ANNONS
Götaplatsens Foto