Annons

Exempel porträtt/macro

Produkter
(logga in för att koppla)

caman399

Aktiv medlem
Hej,

Har tittat genom trådarna och ser att många funderar på samma sak. Däremot är min fråga lite annorlunda så jag väljer att starta ny tråd.

Jag vill nämligen köpa ett nytt objektiv för porträtt och/eller macro. Jag har nu ett 17-55 som jag är nöjd med som allroundobj, däremot inte överförtjust i bokehn. Har sneglat på det superdyra 85/1,2 och dreglar över bokehn den ger!

Nu e det så att jag är förtjust i både macro och porträtt fotografering och har svårt att bestämma mig...Låt oss låtsas som att pengar, intresse och talang är obegränsat :)

Ni som har 100/2,8 Macro eller tamrons 90/2,8, vad säger ni om porträttegenskaperna (dvs. exempelvis bokehn)?

Och ni som har 85/1,2 (eller 85/1,8 som jag har förstått är mer prisvärd) går det att ta bra macro (med mellanringar o dyl). Närgränsen antar jag är ett hinder?

Eller ska man satsa på 2 objektiv? Har ni exempel på foton som kan hjälpa mig ta mitt ytterst lyxiga problem?

MVH

Camilla

Vad ska det sitta på för kamera?

Själv är jag väldigt förtjust i 135/2L men det är ju på en fullformatskamera. en 85:a på en 1,6-kamera blir ju ungefär samma sak....

Jag gillar verkligen den brännvidden för porträtt.

//Peter

caman399 skrev:
Hej,

Har tittat genom trådarna och ser att många funderar på samma sak. Däremot är min fråga lite annorlunda så jag väljer att starta ny tråd.

Jag vill nämligen köpa ett nytt objektiv för porträtt och/eller macro. Jag har nu ett 17-55 som jag är nöjd med som allroundobj, däremot inte överförtjust i bokehn. Har sneglat på det superdyra 85/1,2 och dreglar över bokehn den ger!

Nu e det så att jag är förtjust i både macro och porträtt fotografering och har svårt att bestämma mig...Låt oss låtsas som att pengar, intresse och talang är obegränsat :)

Ni som har 100/2,8 Macro eller tamrons 90/2,8, vad säger ni om porträttegenskaperna (dvs. exempelvis bokehn)?

Och ni som har 85/1,2 (eller 85/1,8 som jag har förstått är mer prisvärd) går det att ta bra macro (med mellanringar o dyl). Närgränsen antar jag är ett hinder?

Eller ska man satsa på 2 objektiv? Har ni exempel på foton som kan hjälpa mig ta mitt ytterst lyxiga problem?

MVH

Camilla
Du måste bestämma dig för vad som är huvudfunktionen. För hur du än gör så blir det ena en kompromiss. Visst går det att ta utmärkta porträtt med ex 100 2,8, men en 85:a smäller ändå högre i min mening. Just Canon har väldigt fina akromatiska försättslinser som ger bättre kvalitet än vanliga försättslinser. Kanske en 85 1,2 ihop med en sådan kunde vara en ide. mellanringar är också ett alternativ. men utifrån förutsättningen att din ekonomi skulle vara obegränsad så är ändå det bästa att ha ett objektiv för porträtt och ett för macro.

Jag bifogar en bild tagen med min Nikon 105 2,8 macro. Bilden är tagen på bländare 5,6 plus blixt, dvs, att det finns utrymme för betydligt kortare skärpedjup. Hoppas det kan hjälpa dig lite i ditt beslut.

Bilagor

• snapshots 014.jpg
    snapshots 014.jpg
    56.2 KB · Visningar: 245
Tack för alla svar...Jag har nu mer eller mindre bestämt mig för att satsa på båda objektiven...ekonomin är egentligen inte obegränsad, däremot är det ett väldigt bra pris på 85an och jag kan ju helt enkelt inte låta bli...att jag sedan inte kan unna mig lyxen att äta pasta med ketchup är en annan sak :)

ANNONS
Götaplatsens Foto