Annons

Exponera och framkalla fujichrome

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
jag har ett problem med fujis dior. Ofta tycker jag lågdagrarna blir väldigt mörka. Det gäller provia, men ännu mer velvia. Så frågan är om man skall överexponera o sen underframkalla? Vad tror ni? Någon som provat? Med ektachrome blir det mycket enklare...

Jag utgår från att du har stenkoll på temperaturen, framförallt för första framkallaren (eller combo första- och färgframkallaren beroende på vilket kit du använder)? Det är den som styr kontrasten och densiteten i hög- och lågdagrar. Den är väldigt känslig.

Men med det sagt så är kontrasten väldigt hög i särskilt Velvia och det underlättar att, precis som du skriver, överexponera något (ca ISO 40 om det är Velvia 50) ca ISO 80 om det är Provia 100) och minska ca 10-15% på framkallningstiden för första framkallaren. Men exakt temperaturkontroll är verkligen A och O först och främst.

Sedan gör kombinationen moderna objektiv (hög kontrast) med Fujis diafilmer (också hög kontrast) att man tyvärr löper hög risk att få extremt kontrastrika bilder, särskilt i solljus.

Senast ändrad:
Jag kör med tetenal, och använder cinestills temperatur-hållare. Sätter temp på badet lite i överkant eftersom det svalnar lite medan man framkallar... men jag har samma problem när jag skickar till labb. Tycker e100 är väldigt mycket mer fölåtande i det här avseendet. Tom när man pressar den. Skulle såklart kunna köra med e100 bara, men provia har så fina färger. Blir nog att köra på 80 iso o se hur det funkar...

ANNONS
Götaplatsens Foto