Annons

Exponering på EOS 300 jämfört med EOS 30

Produkter
(logga in för att koppla)

Goldfish

Aktiv medlem
Tjejen har en EOS 300 och jag undrar hur den evaluerande mätaren fungerar. Själv har jag en EOS 30 och är MYCKET nöjd med hur den evaluerande mätaren hanterar alla situationer. Den fungerar tom bra i motljus. Eftersom vi ska iväg på en långresa i USA nu undrar jag hur väl hennes ljusmätning fungerar pga att vi ska fotografera dia och hon inte hunnit testa något med dia. :-( Dia är ju, som bekant, lite känsligare men vi har båda fastnat för hur pass "mycket bättre" bilderna blir och upplevs.

Går ljusmätningen att jämföras med den i EOS 30? Objektivet hon använder är huvudsakligen Sigma 28-105.

Tacksam för alla svar jag kan få. Gärna om det är någon som just fotograferar dia med EOS 300 och Sigma 28-105.

Filmerna (dia och neg) vi har med oss är:

30 Kodak 100 VS
5 Fuju 400 F
5 Superia 800
5 Kodak Portra 160 NC

Eos 300 och EOS 30 har samma 35-zons evaluerande mätning. Skillnaden är att ljusmätaren i EOS 30 har ett något större arbetsområde.

Bara säg till henne att akta sig för stora kontraster. Så bör det nog blir rätt bra. Alternativet är ju att låte henne köra negativ film.

Ps.. MER film........MYCKET mer

Skulle rekommendera lika många Provia 100F som VS. VS är precis som XC ganska svårexponerad om solen skiner.

Hmm.. de tester jag gjort med 100 VS i solljus har varit bra. Är 100F bättre på det?

Det får bli att vi köper mer film i USA i så fall. 100F borde väl vara billigare där.

Det borde väl räcka med ISO 100 på morgonar, dag, kväll?

Jag lär inte få glada miner om 100 VS går helt åt kajko och vi inte får några bilder...

Ska man ha dubbelt så mycket film så måste man även se sig om *BILLIG* framkallning. Just nu har jag använt Q-mailer inkl ramning för 63:-/film. Det blir ju en del i slutändan... Man kanske får börja rama själv då, eller vad rekommenderar du för att få ner kostnaderna. Bortsett från digitalt. Nu kör vi dia. :)

Rama själv och använd proffskopia (q-mailer).
Köp 50 framkallningar á 32:-
Vet inte hur mycket du sparar, när jag kör dia så är det oftast mellan 5-10 bilder som åker in i ram. Ramar du själv kostar detta (med gepe 2mm glaslösa) 69 öre stycket. Så ramar du 20 st (väldigt högt räknat) så får du en framkallningskostnad på 46:- /film, jämfört med 59:- om du köper 50 st färdigramade.

Men säg att du sparar 10 bilder / rulle så får du en kostnad på 39:- vs 59:- en skillnad på 20:- / film....

Är det svårt att rama själv? Man behöver speciellt verktyg va, eller rättare sagt man *bör* använda ett speciellt verktyg va? Blir det bra?

Tjenare!

Är precis hemkommen ifrån en 6veckors resa i usa och jag gjorde av med ca 60 rullar. Och om ni är 2 st som ska fota så ta med er mkt film. Tycker ni detä r dyrt att handla i Sverige kan ni vänta tills ni kommer dit finns till mkt lägre priser där. Vilken del av usa ska ni åka till?

Det är inga problem att rama utan verktyg. Jo, en sax är bra. Det är det enda jag använder och jag känner ingen saknad efter några maskiner.

Men jag kan rekommendera en enkel klämmaskin för hopsättning av ramarna. Typ Gepes enkla modell.. Mycket smidigt.

....och ännu en gång MER film ;)

Du behöver inte vara rädd för VS, jag har aldrig missat en bild pga av att jag använde VS, som tex en Provia skulle ta. Då har det nog mer varit fotografen som har felat. Men dom skiljer sig ganska mycket åt annars på den färdiga bilden. Provian är ganska blek i färgerna men är finkornigare (ska väl vara den finkornigaste som finns i den klassen). Vill du ha väldigt starka färger väljer du VS, vill du få fram en annan ton i dina bilder väljer du Provia. Annars finns G och GX som ersätter S, SW om du vill ha kodak fast mindre färgmättnad.

Att rama själv är enkelt men jag föreslår du köper en dia monterare med manuel frammatning och inbyggd sax, eftersom den snabbar upp monteringen 10 fald, i alla fall om du kör med CS ramar.

Rama själv

Håller med grabbarna ovan.
* Rama själv och använd glasade ramar, du sparar både dina bilder och din projektor på det.
* Och mer film, man kan aldrig ha förmycket av den varan, skulle det bli ngt över så kommer det ju fler tillfällen att använda den eller hur;).

Njaaa. jag skulle vilja säga använd inte glasade ramar.. Möjligen för bildspel, men definitivt inte för förvaring

geronimo13 skrev:
...vilken del av usa ska ni åka till?

Det kommer att bli västkusten med San Francisco, Highway 1, Los Angeles, San Diego, Las Vegas, Grand Canyon, Joshua Tree, Yosemite m.m.

Om jag inte minns fel var det ungefär samma runda du gjorde. Kom gärna med förslag på sådant vi måste tänka på, eller sådant vi ska tänka på. Har du tips på ställen att bo på? Lämnade du någon gång kamerautrustning inlåst på hotellet/motellet? Snittpris på boende?

Efter västkusten blir det till att besöka lite släkt och vänner på östkusten, New York.

Jesper:
1. Är detta CS-ramar: Gepe Diaram Glaslös

eller är det bara dessa som gäller: Gepe Cs Diaram

Senast ändrad:
Även gepes vanliga magasin har tippskydd, eller ja, de kostar lite extra. Men det finns. CS-ramar är ju behändiga på det viset att de är så enkla att sätta i och ta ur diat.

Daniel: CS-ramarna är de som heter CS ;)

ANNONS