Förstår inte varför LR3 väljer att booosta Exposure så mkt bara, bilderna ser mkt bättre ut när man drar ner det reglaget och fixar på annat vis. =/ Någon idé kring detta? Hm..
Det beror lite på vilka inställningar du har valt, men jag gissar att du använder "automatisk toning" (om inte är det bara att ställa ned reglagen för intensitet och kontrast och göra dem till nya standardvärden).
Det autofunktionen gör är till att börja med sätta svart- och vitpunkt till respektive ände på histogrammet , jag misstänker att det är här ditt problem ligger. Om Lightroom genomgående vill höja exponeringen är det dina bilder som är konsekvent underexponerade (du utnyttjar inte kamerans omfång fullt ut), tänk på att råfilen har ett ganska stort "headroom" i högdagrarna (det vill säga nivåer över max vitt i jpeg-bilderna). Om du använder histogrammet i kameran för att bestämma exponeringen måste du ta hänsyn till att detta baseras på jpegbilden, i råfilen finns det därför c:a ett exponeringssteg ytterligare när du har blink i granskningsläget. Snålar du då på exponeringen, för att undvika blink, kommer autofunktionen i Lightroom känna av detta och höja exponeringen för att utnyttja alla nivåer i histogrammet. (Det fungerar likadant i andra änden, men nivåerna i skuggorna är sällan ett problem.)
Därefter justerar Lightroom intensitet och kontrast så att bildens inbördes fördelning blir "lagom", jag tror att Lightroom strävar efter att bibehålla fördelningen inom histogrammet men jag har inte grävt i det närmare. Bilden ser efter denna behandling ofta "plattare ut", en konsekvens av att fler exponeringssteg (EV) skall rymmas inom skärmens begränsade omfång. Vill vi ha mer "stuns" är det bara att kompensera genom att öka kontrasten (vilket trycker ihop ändarna på histogrammet), men först bör vi justera intensitet (om vi tycker att det behövs).
Det är intensitet du skall använda för att anpassa bildens ljushet (mellantonernas nivåer), inte exponering (som används för att sätta vitpunkt). Så om du tycker att bilderna är "boostade", dra ned intensitet tills du känner dig nöjd.
Själv (med korrekt exponerade råfiler) gillar jag Lightrooms resultat bättre än vad kameran själv presterar, det är sällan jag gör några ändringar men smaken är olika.