Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Exponering VS. Intensitet i Lightroom 3
- Trådstartare nifo
- Start datum
Rommel
Avslutat medlemskap
smilfinken
Aktiv medlem
Det område som är svart i ursprungsbilden blir inte större när du drar Exponeringsreglaget till botten. Om det vore så att Exponering påverkade hela histogrammet skulle det svarta området bli större, vilket det inte blir.
Ja, det var lite mer förståeligt att området som är svart utökas, än att det redan svarta blir mörkare.
Alagazam
Avslutat medlemskap
Ja, det var lite mer förståeligt att området som är svart utökas, än att det redan svarta blir mörkare.![]()
Absolut, men så skrev jag inte heller. Det var en tolkning. ;-)
Jag skrev att det parti som var svart blev oförändrat, det blev alltså inte större, vilket det parti som är vitt blir om du drar reglaget i motsatt riktning.
Det där med att det skulle bli mörkare än svart känns som en rätt vidlyftig tolkning eftersom det verkar aningen udda att påstå att det finns något som är svartare än helt svart ...
smilfinken
Aktiv medlem
Absolut, men så skrev jag inte heller. Det var en tolkning. ;-)
Jag skrev att det parti som var svart blev oförändrat, det blev alltså inte större, vilket det parti som är vitt blir om du drar reglaget i motsatt riktning.
Det där med att det skulle bli mörkare än svart känns som en rätt vidlyftig tolkning eftersom det verkar aningen udda att påstå att det finns något som är svartare än helt svart ...
Jo, precis, så du kan förstå min förvirring när jag läste din text bokstavligen på ett annat sätt än du trodde att alla andra skulle tolka orden när när du skrev dem?
Hur som helst fick jag ju ett förtydligande och nu förstår till och med jag exakt vad du menade.
Alagazam
Avslutat medlemskap
Jo, precis, så du kan förstå min förvirring när jag läste din text bokstavligen på ett annat sätt än du trodde att alla andra skulle tolka orden när när du skrev dem?
Hur som helst fick jag ju ett förtydligande och nu förstår till och med jag exakt vad du menade.
Det är sant. Det är svårt att förutse att någon ska tro att texten menar att det finns något mörkare än helsvart.
The_SuedeII
Aktiv medlem
smilfinken
Aktiv medlem
Det är sant. Det är svårt att förutse att någon ska tro att texten menar att det finns något mörkare än helsvart.![]()
Just det är är ju lite jobbigt med mänskliga språk, hur tydlig man än tror att man är finns det alltid någon som läser in något man själv inte kunde tänka sig i texten man skrev. Då är det ju käckt med en förklaring, och sen kan man ju lämna det därhän ifall det var tydligt nog efter det. Eller så kan man ju fortsätta att påpeka hur konstig den oväntade tolkningen var ända tills läsaren tröttnar på en fullständigt.
smilfinken
Aktiv medlem
Exponering och Intensitet [Exposure & Brightness] i Lightroom. Kurvorna visar förändringen i bilden vid olika värden. Exponering först.
En graf (eller två) säger mer än tusen ord.
The_SuedeII
Aktiv medlem
"Exponering" är en mycket rakare kurva som lättare klipper högdagrar till vitt.
"Intensitet" är mer som att ta mitten på en kurvjustering och dra den punkten upp/ner.
Använd "Exponering" om det vita i bilden inte är tillräckligt vitt (eller överexponerat till utblåst vitt) - använd "Intensitet om det vita i bilden (de allra ljusaste partierna) är "lagom", men bilden som helhet för ljus eller för mörk.
Svartpunkten ändras egentligen inte med någon av dessa justeringsverktyg - det enda du gör är att trycka ihop alternativt "dra isär" de djupaste skuggorna... Vilket kanske kan uppfattas som en svartpunktsjustering om man uttrycker sig slarvigt, eller har en skärm med felställd svartpunkt. Behöver man ändra svartpunkten (oftast för att man har ett skitigt objektiv, eller ett dåligt UV-filter på objektivet, eller har extremt motljus) gör man det med svartpunktsjusteringen - som jag inte vet vad den heter i den svenska versionen av LR/ACR.
[Edit]
Omformulering:
Använd "Exponering" om du vill ändra hur ljust det vita i bilden är, och "Intensitet" om du vill ändra hur ljusa mellantonerna är.
[/Edit]
"Intensitet" är mer som att ta mitten på en kurvjustering och dra den punkten upp/ner.
Använd "Exponering" om det vita i bilden inte är tillräckligt vitt (eller överexponerat till utblåst vitt) - använd "Intensitet om det vita i bilden (de allra ljusaste partierna) är "lagom", men bilden som helhet för ljus eller för mörk.
Svartpunkten ändras egentligen inte med någon av dessa justeringsverktyg - det enda du gör är att trycka ihop alternativt "dra isär" de djupaste skuggorna... Vilket kanske kan uppfattas som en svartpunktsjustering om man uttrycker sig slarvigt, eller har en skärm med felställd svartpunkt. Behöver man ändra svartpunkten (oftast för att man har ett skitigt objektiv, eller ett dåligt UV-filter på objektivet, eller har extremt motljus) gör man det med svartpunktsjusteringen - som jag inte vet vad den heter i den svenska versionen av LR/ACR.
[Edit]
Omformulering:
Använd "Exponering" om du vill ändra hur ljust det vita i bilden är, och "Intensitet" om du vill ändra hur ljusa mellantonerna är.
[/Edit]
Alagazam
Avslutat medlemskap
Just det är är ju lite jobbigt med mänskliga språk, hur tydlig man än tror att man är finns det alltid någon som läser in något man själv inte kunde tänka sig i texten man skrev. Då är det ju käckt med en förklaring, och sen kan man ju lämna det därhän ifall det var tydligt nog efter det. Eller så kan man ju fortsätta att påpeka hur konstig den oväntade tolkningen var ända tills läsaren tröttnar på en fullständigt.![]()
Ja, då slutade vi väl?
smilfinken
Aktiv medlem
Teodorian
Aktiv medlem
Mankan G
Aktiv medlem
Kan det möjligen vara så att för vissa personer, i vissa situationer, så ger auto bilder som är tllräckligt bra? Kanske? Hur många orkar sitta och detaljpilla med alla bilder man tar? Inte jag iallafall.
.
Vi import så använder jag alltid Auto. Det är tillräckligt bra för arkivet. Dvs för att sortera och välja ut de bilder jag skall arbeta vidare med. Tom med de bilder jag använder vidare kör jag först med auto. I många fall arbetar jag vidare men med vissa nöjer jag mig med det.....
Jag har aldrig förstått vad som är så amatörmässigt med diverse auto funktioner. Om de fungerar och jag blir tillräckligt nöjd så.........