Makten
Aktiv medlem
Jag har i princip sen jag köpte min D50 insett att man ofta måste underexponera ungefär 0,7 steg för att himlen inte ska bli utbränd i vissa situationer. Inget problem med det, men när man sen öppnar RAW-filen i ACR så ser bilden istället underexponerad ut påfallande ofta! Det är ju jävligt dumt om kameran talar om att himlen är utbränd när den inte alls är det. Detta resulterar i att jag ofta får dra upp exponeringen i efterhand, och således blir bilderna onödigt brusiga.
Är det nån annan som stött på detta problem? Det är ju inte så lätt att göra nånting åt heller, för man vill ju inte riskera att himlen faktiskt blev utbränd sen när man granskar bilderna i datorn.
Jag ska göra ett mer ingående test av detta vid lämpligt väder, genom att rakt av jämföra histogrammet i kameran och i ACR.
Är det nån annan som stött på detta problem? Det är ju inte så lätt att göra nånting åt heller, för man vill ju inte riskera att himlen faktiskt blev utbränd sen när man granskar bilderna i datorn.
Jag ska göra ett mer ingående test av detta vid lämpligt väder, genom att rakt av jämföra histogrammet i kameran och i ACR.