Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskompensation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Så här är det: Min Canon 40D underexponerar i grunden alla bilder 1/3-2/3 steg, så därför har jag alltid kameran inställd så att den "överexponerar" bilderna med motsvarande. Detta behöver förstås justeras ibland ändå, men min grundinställning är sådan. Jag har inte tyckt att det har varit tillräckligt besvärande för att lämna in kameran för justering.

Nu undrar jag. Om jag nu ska fota med blixt, jag har en 430 EX II, kommer den då att överexponera bilderna med 1/3-2/3 steg extra ljus om kamerans exponering står på +1/3-2/3 steg eller påverkar inte kamerans inställning det?

Jag har förstått det som att jag kan justera blixtens exponering direkt på kameran genom att använda just kamerans egen exponeringskompensation och att det jag ställer in i kameran "kör över" de eventuella inställningar som jag har gjort direkt på blixten. Jag har faktiskt försökt pröva mig fram till ett svar men det har gått dåligt. Fattar ni vad jag menar och kan någon i så fall hjälpa mig?

Det vore ju så juste! :)

Det enkla svaret är nej, exponeringskompensationen förändrar inte hur blixten slår.

Blixten har ju sin egen kompensation - blixtkompensationen. Med den styr man hur mycket ljus objektet skall få. Exponeringskompensationen styr hur omgivningen (/bakgrunden) blir ljussatt. Om en person står mot en vägg så betyder exponeringskompensationen ingenting eftersom blixten kommer klara av att ljussätta den. Men om en person står framför en mörk åker styr exp.kompen hur "åkern" blir ljussatt.

Fast din fråga kanske är mer komplicerad än så. Eftersom din kamera konstant mäter ljuset fel, så kan möjligen samma fel uppstå då blixtljuset mäts och sätts. Men det kanske någon annan kan förklara om/hur dom mätningarna hänger ihop. Dvs om det är så kanske du måste kompensera felmätningen genom blixtkompensationen (också).

Om kameran mäter allting tokigt, får du ställa både exponeringskompensationen och blixtexponeringskompensationen på +2/3, eller vad som nu blir bra.

Det är förresten tvärtom. Om du ställer in blixten själv på +2/3 exponeringskompensation är det blixtens värde som kör över det som ev. ställts in i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto