Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringskompensation

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon Powershot S3 IS och använder Photoshop Elements 3.0.
Jag har försökt ta reda på vad exponeringskompensationen på kameran egentligen gör, men inte hittat riktigt det svar jag söker. Är det så enkelt att den gör hela bilden ljusare eller mörkare när jag tar en bild, ungefär på samma sätt som när man ändrar intensitet i Photoshop för en bild?

Anledningen till att jag undrar är att jag stött på fotoskolor etc där det står att man kan använda exponeringskompensation om kontrasten mellan motiv och bakgrund är stor, t ex skidåkare mot snö, porträtt i motljus, och liknande tillfällen där kamerans automatiska exponering kan bli lurad.

Men om exponeringskompensationen, inställd på ett positivt värde, helt enkelt gör bilden ljusare riskerar man ju att få en ljus bakgrund överexponerad och urfrätt, och sakna detaljer, för att få ett mörkt motiv i förgrunden ljusare, och det är ju inte önskvärt.

Därför har jag undrat om det finns någon "mystisk" funktion i exponeringskompensationen som påverkar olika delar av bilden på olika sätt.

Vänliga hälsningar.
Lasse Cormin

Nej den påverkar hela bilden lika mycket. Anledningen till att man ska pluskompensera vid t.ex snömotiv är för att om du mäter mot snön så kommer kameran att exponera så att snön blir grå istället för vit, eftersom det är så en ljusmätare fungerar. Då får man pluskompensera men man måste vara försiktig så att man inte kompenserar för mycket för då tappar man precis som du skriver, täckning i de ljusa partierna.

ANNONS
Götaplatsens Foto