Annons

Extern hårddisk samt program för redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Cygni

Aktiv medlem
om du kör över det till en annan disk, ja då har du backup.
Men det är utanför RAID-systemet.
Jag för över mina bilder från kameran till en extern HD som jag sen drar backup till en annan extern HD och till en extern HD med RAID + till OneDrive. Jag har nog varit otydlig.
Jag kör med dubbla livremmar å hängslen :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag för över mina bilder från kameran till en extern HD som jag sen drar backup till en annan extern HD och till en extern HD med RAID + till OneDrive. Jag har nog varit otydlig.
Jag kör med dubbla livremmar å hängslen :)
Poängen att i tråden tala om att RAID inte är backup är att man skall slippa att stå med byxorna nere den vackra dagen när kraschen kommer.
 

Ventures

Aktiv medlem
Hade ni backup av era filmbaserade bilder utanför hemmet?
Nej. Det var inte görligt då diabilderna bara finns i ett exemplar. Idag finns de både i digital och fysisk form, så det är enklare.
Men det lär ju ha funnits de som förvarade negativen i bankfack.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD

realeye

Aktiv medlem
Jag har två interna HDD, från början en 3 TB men när den började bli full så köpte jag en 4 TB till, dom är för bilder, sen har jag ett par SDD för program och annat. Sen en extern 8 TB för backup. Och sen har jag Telia Cloud för Backup också. Den är obegränsad, men om man har mer än 5 TB så kan dom strypa hastigheten.
Så här står det i Telias användaravtal:
4. ANVÄNDNING AV TJÄNSTEN
För Tjänst med obegränsat lagringsutrymme så förbehåller sig Telia rätten att begränsa uppladdningshastigheten då användarens utnyttjande av lagringskapacitet överstiger 5 TB. Telia förbehåller sig också rätten att begränsa Tjänsten om vi identifierar att användandet av Tjänsten orsakar ett onormalt stort utnyttjande i form av lagringsutrymme och eller nätverksresurser.
 

zosma

Aktiv medlem
Så här står det i Telias användaravtal:
4. ANVÄNDNING AV TJÄNSTEN
För Tjänst med obegränsat lagringsutrymme så förbehåller sig Telia rätten att begränsa uppladdningshastigheten då användarens utnyttjande av lagringskapacitet överstiger 5 TB. Telia förbehåller sig också rätten att begränsa Tjänsten om vi identifierar att användandet av Tjänsten orsakar ett onormalt stort utnyttjande i form av lagringsutrymme och eller nätverksresurser.
Vi får se om det händer nåt med hastigheten. Än är jag inte på 5 TB, ungefär 3 TB just nu. Sen trafik blir det inte mer än när det kopieras nya filer. Hämtar inga filer därifrån. Tanken är att det är ett backup utanför hemmet.
Filerna ändras inte efter att dom har hamnat i sina mappar, eftersom det är bara raw filer.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Hur fungerar det egentligen? Är Telia igång normalt hela tiden? Om man får ett ransomware virus på datorn, kan den krypetra filerna hos Telia också? Isåfall är det ju ingen vidare backup.
 

zosma

Aktiv medlem
Hur fungerar det egentligen? Är Telia igång normalt hela tiden? Om man får ett ransomware virus på datorn, kan den krypetra filerna hos Telia också? Isåfall är det ju ingen vidare backup.
Normalt är det igång hela tiden, men du kan välja att pausa det. Jag pausar när jag kopierar filerna från kameran, döper om dom och plockar bort dom som inte är bra. Efter det sätter jag igång den igen. Men man måste inte ha den igång hela tiden.
Man kan låta den uppdatera mapparna, sen pausa och starta igen när man har nya bilder.
Men det är bara att testa, åtminstone jag fick 3 månader gratis, men jag tycker det funkar bra så jag har fortsatt med det.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur fungerar det egentligen? Är Telia igång normalt hela tiden? Om man får ett ransomware virus på datorn, kan den krypetra filerna hos Telia också? Isåfall är det ju ingen vidare backup.
Ett ransomwarevirus kan knappast komma åt att kryptera en backup som ligger på en server. Det är för komplicerat för virusprogrammerarna att hålla reda på hur man kopplar upp mot alla molntjänster som finns.
Det är filerna på datorns egna filsystem som är i farozonen.

En backup på en molnserver kan man vara ganska säker på att den är användbar även om man har fått sin dator infekterad. Om man gör backup ofta så minskar antalet filer som riskerar att bli ransomwarekrypterade.
 

UlfHan

Aktiv medlem
Jag antar att man markerar vilka foldrar som man ska ha backup på och filer som ändras där kopieras till molnet. Dvs om en fil krypteras så är den ju ändrad och kommer väl att kopieras till molnet och skriva över den gamla filen där. Eller har jag missat något?
 

PMD

Aktiv medlem
Om backupen lagras på en lokal disk eller på en server spelar ingen roll. Om gamla backuper skrivs över så är det dåligt oavsett var backuperna lagras.
 
ANNONS