Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

extern hd som INTE crashar

Produkter
(logga in för att koppla)
Så handlar det ju också om hur mycket man använder dem. En hobbyfotograf kanske sätter igång sin disk en gång i månaden för backup och då blir det inte så mycket timmar på den (det är heller inte bra att disken står och inte används). i dagligt yrkesbruk kan det vara att den spinner 4-5 timmar om dan ifall man kör materialet från extern. Det att du bytt ut diskar har nog varit din räddning :D

Nej, mina har snarare stått på dygnet runt, hela tiden. Inte alla samtidigt förstås.

...Är det någon som kan rekomendera en hd som håller?
Ps: Det är inte diskarna som pajjat, utan styrenheterna..

Jag vet inte så mycket om hållbarheten på olika kabinett att stoppa en HD i. Själv har jag några från DELTACO med E-sata inköpta på Dustinhome vilka har fungerat några år utan problem (normalt helt strömlösa och bara påslagna när det ska tas backup!). Det finns dock inga elektriska prylar som håller för evigt.

Senast ändrad:
Packard bell

Jag har bla en Packard Bell som rullat i fem år. Iof har jag diskarna kopplade till en strömbrytare, och slår av dem när de inte används... strömlösa stora delar av dygnet således.

Men ingen har kommenterat SSD för just hållbarhet - inga rörliga delar, inget skrivhuvud.

visst är ssd en hållbarare lösning, vilket kanske inte är så rellevant eftersom, vilket redan konstaterats, så är det oftast styrenheten som paijar. problemet med ssd är att om du ska använda det som arkivering så får du punga ut vansinniga summor. ssd användningsområde är som arbetsdisk, alltså en disk som innehåller bara projekten du jobbar på och för sedan över dem till annat förvaringssystem. Någon dag kommer priserna förstås att komma ner och ssd eller flash blir standard även för förvaring.

Jag har också sluppit kraschade hårddiskar de senaste 8-10 åren. Kör med LaCie externa diskar i D2-serien, rejäla lådor med passiv kylning (ledningskylning) och hittills har ingen disk strulat, 1 st nätadapter har gått sönder men byttes inom någon dag av Lacie.

Har även kört en WD mybook 500GB dagligen i 3 år utan problem. En Netgear readynas duo används för speglat arkiv här hemma och en Maxtor 750GB används för off-site lagring.

Jag köpte en Lacie Porsche design, billig USB-disk en gång och den brakade ihop efter några timmars användning, rent skräp i plastig låda utan vettig kylning.

Angående SSD-diskar så är de iofs utan rörliga delar men minnes-cellerna slits vid varje skrivning/radering och cellerna har ett begränsat antal cykler som de klarar. Om disken används kontinuerligt med mycket skriv/radering typ systemdisk, swap/scratchdisk så kan en SSD slitas ut snabbare än en vanlig mekanisk disk som faktiskt mår bra av att snurra kontinuerligt och skrivas/läsas.

Jag har en Mac-disk på 40MB som är från 1988 som fortfarande tuffar och går i en sampler, en SCSI-disk som säkert var sjukt dyr när den var ny :)

onödigt att köpa en sån där pryl för 279:- när det bara är att koppla in disken precis som vilken vanlig disk som helst när man skruvat ut den ur sin låda.

Vissa USB-diskar från Samsung har inget ATA- eller SATA-interface, utan pratar USB direkt på nåt mysko vis. Dessa är rätt körda om kontrollern ger upp.

Är det någon som kan rekomendera en hd som håller?

Det är nog ingen större idé att be om rekommendationer av den arten i ett nätforum. De flesta svar du kommer att få är ganska dåligt underbyggda eftersom de flesta vanligen inte hårdtestar en massa diskar innan de väljer en modell de tycker är bra.

Så du får ett anekdotiskt svar av mig också: jag har goda erfarenheter av Western Digital Elements USB-diskar.

Min erfarenhet av externa diskar med USB är att bara goda, jag har ännu inte haft nån som gått sönder varken kontroller eller disk. Borträknat mellan lagringsenheter med inbyggd kortläsare som jag haft på fält, de har jag lyckats slakta nästan alla men det beror mer på att diskar med rörliga delar inte funkar så bra om man drar omkring på dom i drift...
Mina diskar är på dygnet runt precis som min dator... (* jag är en liten miljöbov *)

Med risk för att starta ett nygammalt krig...
Det har sedan länge diskuterats om det är bättre att ha elektroniken igång kontinuerligt eller slå på/av dessa.
Bortsett från miljöpåverkan så lutar jag åt att det är bättre att ha dom påslagna just därför att dåliga av/på knappar kan skapa ström spikar som sliter hårt på komponenterna vilket skulle medföra att just kontrollerenheten går sönder.
Men det finns ju ingen som faktiskt har kunnat kvantifiera och visa vad som är bäst i just det fallet.

Tony, du sätter inte diskarna i vila?

Jag jobbar med elektronik (konstruktör) och kan säga att du vinner ingenting på att INTE slå av diskarna eftersom elektroniken i regel är väldimensionerad och inte går hårt. Diskar är varma när de går och de sämsta komponenterna är elektrolytkondensatorer som torkar. Idag 2011 finns det ingen anledning att låta diskar snurra 24/7.

Inkopplingströmmar etc. kan du bortse ifrån i de här sammanhangen.

Miljöbov eller inte, min dator (iMac) sätts i vila, antingen automtatiskt eller med vilja och då drar den liten ström, likaså den externa disken samt att den startar på mindre än 5 sekunder.

Nej, de (eller den) går så länge datorn är på. Vad jag kan känna med handen så är den inte särskilt varm <40 grader på utsidan (uppskattat)

Jag jobbar med elektronik (konstruktör) och kan säga att du vinner ingenting på att INTE slå av diskarna eftersom elektroniken i regel är väldimensionerad och inte går hårt. Diskar är varma när de går och de sämsta komponenterna är elektrolytkondensatorer som torkar. Idag 2011 finns det ingen anledning att låta diskar snurra 24/7.Inkopplingströmmar etc. kan du bortse ifrån i de här sammanhangen.

Miljöbov eller inte, min dator (iMac) sätts i vila, antingen automtatiskt eller med vilja och då drar den liten ström, likaså den externa disken samt att den startar på mindre än 5 sekunder.[/QUOTE]

Nej, du har säkert rätt i det. I de fall när jag orkar trycka på Alt+CMD+Eject så att den somnar så stängs USB disken av automatiskt. Men ofta pendlar jag mellan dator och andra göromål så det blir ofta att den står på.
Diskarna i NASen går dock alltid ;-)

onödigt att köpa en sån där pryl för 279:- när det bara är att koppla in disken precis som vilken vanlig disk som helst när man skruvat ut den ur sin låda.

Håller med ebermark om att kontaktprylen är onödig. En bättre idé är att använda löstagbara externa kabinett så är det bara att byta ut dem när de ev. pajar, och disken inuti kan användas igen utan problem. Dessutom behöver diskar ett skal för att skyddas när man använder dem till vardags. Ett gott råd: egentligen ska man aldrig ha sina filer på en extern disk utan att de finns också i datorn eller på någon ytterligare extern disk.

Jag har inte haft många diskar som pajat faktiskt. Och jag har använt både USB, firewire och e-sata. Jo, det var en Maxtor en gång på den tiden som de gjorde vissa lite sämre diskar. Och någon mer disk som jag inte ens minns. Annars kan jag inte komma på några fall med mekaniskt eller styrenhetsfel utan det som hänt mig ett fåtal gånger är att någon tung filmanöver avbrutits abrupt genom annat trassel vilket fått en extern disk att gå över i RAW-format i stället för NTFS-format enligt Windows (inte att förväxla med bildformatet med samma namn!). Detta brukar sedan inte gå att återställa så att disken kan användas igen, men utan backup på innehållet finns det filräddningsprogram som fixar just denna situation.

Anledningen till att jag behöver byta disk (och köpa fler) brukar vara mitt ständigt ökande behov av lagringskapacitet eller byte från IDE till EIDE till SATA I till SATA II. Jag har just nu två bra externa 1GB-diskar i Seagates FreeAgent-serie (en 3,5" och en 2,5" med fasta kabinett). På den mindre kan man t.o.m. byta ut styrenheten för att uppgradera till USB 3.0 när man väl får anledning. Suveränt! Den rekommenderas varmt.

Jag har några Western Digital Passport som inte har gett mig något problem alls (än), inköpta på lika ställen och med olika kapacitet. Den äldsta är på 80GB och fungerar fortfarande som den ska. De är små och smidiga, idealiska komplement till en laptop när man är ute och reser.

Jag ska köpa en ny extern hd, men jag är rädd. Har haft 3 st som pajjat (3,5"), 2 maxtor och 1 iomega. För 2 av mina vänner har det hänt oxå (wd)..
Är det någon som kan rekomendera en hd som håller? ...

Jag har två Lacie som funkar bra. Men det säger ju ingenting :)
Ett allmänt råd är kanske att inte vara rädd för att öppna plånboken lite mer

De gånger mina externa hårddiskar pajat för har det varit den externa spänningsomvandlaren som strulat, och den har kunnat bytas ut för en billig peng för att få igång hårddisken igen.

Samma sak har för övrigt gällt nästan all annan elektronik som pajat. Troligtvis är inte strömförsörjningen i dagens konsumentprodukter dimensionerade för att tåla kontinuerlig drift dygnet runt i flera år.

Produkter med intern strömförsörjning verkar i många fall hålla längre.

visst är ssd en hållbarare lösning, vilket kanske inte är så rellevant eftersom, vilket redan konstaterats, så är det oftast styrenheten som paijar. problemet med ssd är att om du ska använda det som arkivering så får du punga ut vansinniga summor. ssd användningsområde är som arbetsdisk, alltså en disk som innehåller bara projekten du jobbar på och för sedan över dem till annat förvaringssystem. Någon dag kommer priserna förstås att komma ner och ssd eller flash blir standard även för förvaring.

Jag tror att en SSD skulle lösa en stor del av problemet eftersom den inte blir i närheten så varm som en vanligt HD.

SSDer har dock problemet att dom är svindyra i större storlek vilket oftast gör dom ointressanta.

/Karl

Också värt att tänka på är att den där artikeln är 7 månader gammal och det har kommit nya generationer SSD:er sen dess. Huruvida statistiken ser annorlunda ut nu vet jag inte, men som sagt....

Den IT-avdelning som jag arbetar på köper vi in cirka 400 datorer/år (90% bärbara). Majoriteten av dessa har fortfarande mekaniska hårddiskar, men SSD kommer främst bland de bärbara datorerna. Detta gör att jag tyvärr inte har något stort statistiskt underlag för SSD diskar. Men av de datorer som vi har köpt in med SSD har förhållandevis många diskar bytts ut pga att dom har gått sönder.

ANNONS
Götaplatsens Foto