Annons

Extern skärm på Macbook Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hej,

Försöker ansluta en extern skärm via dvi till min Macbook Pro, men får det inte att fungera som jag vill.

Den externa skärmen är en 19 tum med upplösning 1280x1024. Men jag får svarta fält upptill och nertill på den externa när jag väljer denna upplösning på min mac.

Jag väljer skärmbildsdubblering och ställer då in min externa på 1280x1024 och macens upplösning står kvar på 1440x900. Men på maccen får jag då svarta fält på sidorna?

Hjälp mig nu, är bra förvirrad :)...

Den inbyggda skärmen är widescreen medan din lösa skärm är icke widescreen. Skärmarna har alltså olika förhållanden mellan sin långa och korta sida. Så länge du väljer att skärmarna ska ha samma innehåll (dubblering) måste någon av skärmarna maskeras, antingen sidorna på widescreen-skärmen eller över och nederkant på icke widescreen-skärmen.

Göran Larsson skrev:
Den inbyggda skärmen är widescreen medan din lösa skärm är icke widescreen. Skärmarna har alltså olika förhållanden mellan sin långa och korta sida. Så länge du väljer att skärmarna ska ha samma innehåll (dubblering) måste någon av skärmarna maskeras, antingen sidorna på widescreen-skärmen eller över och nederkant på icke widescreen-skärmen.

Jo, men jag väljer inte att skärmarna skall ha samma upplösning. Hur menar du med samma innehåll?

Är det inte så att man är bunden till att använda dubblering för att få ut skärbilden till den externa skärmen? Om inte, hur gör man då för att få ut bilden till den externa skärmen?

Du kan välja att köra med olika innehåll på dom olika skärmarna.
För att göra det går du in på arrangement,flik, under inställningar för bildskärmar och klickar ur mirror displays. Där får du också välja hur skrivbordsytorna ska förhålla sig till varandra ytmässig, eller hur man ska säga.
För att byta vilken skärm som ska vara huvudskärm tar du helt enkelt tag i den vita "menyn" som visas för en av skärmarna och drar den till den andra
Hoppas det hjälper

Du kan välja skärmdubblering eller två skärmar, helt enkelt. Vid skärmdubblering speglas innehållet från macbookens skärm på den externa. Vid två skärmar så kan du välja vilken som ska vara huvudskärm med menyer och sådant, den andra får du dra saker till..

tusen tack!

Surfade runt på mac99 och hittade till slut lösningen med att dra den lilla vita menyraden. Smart lösning, men otroligt svårt att klura ut måste jag säga. Sökte febrilt i hjälp-menyerna på maccen och i manualen, men där hittar jag det ingenstans.

Mvh Magnus

mange78 skrev:
tusen tack!

Surfade runt på mac99 och hittade till slut lösningen med att dra den lilla vita menyraden. Smart lösning, men otroligt svårt att klura ut måste jag säga. Sökte febrilt i hjälp-menyerna på maccen och i manualen, men där hittar jag det ingenstans.

Mvh Magnus

Ja, det är en smart lösning som är svår att hitta. Jag slet också mitt hår...

mvh
Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto