Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Externa hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Snabb koll bland alla IT-experter på FS. Kör hemma med en bärbar Dell XPS. Till denna har jag kopplat två externa hårddiskar - den ena är själva lagringsdisken där bl.a. samtlliga bilder ligger, den andra är en backup till lagringsdisken. Hittills har jag bara satt igång hårddiskarna när jag behöver komma åt lagringsdisken, exempelvis när jag redigerar bilder etc, ska göra en backup o.s.v. Min första fråga är om det vore skadligt för de externa diskarna att alltid vara på, även om de inte används? Det känns ju onekligen lite bökigt att sätta på, stänga av etc. Följfrågan är att om det är ok att de alltid är på, måste man isf "unmounta" dem varje gång jag stänger av datorn, eller kan de helt enkelt alltid vara på och det enda som görs är att datorn sätts på/stängs av? :unsure:

Tack på förhand!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har nog i 15-20 års tid haft externa diskar hängande på PC utan att koppla bort dessa på något sätt. Utan de stängs ner när datorn stängs av. Har aldrig haft något problem med någon disk. Nu är det ju inte samma diskar jag haft gående, men den jag har nu har varit inkopplad i 3-4år
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har en lagringsdisk igång hela tiden nr datorn är på. Kör filhistorik (win 10) och låter den backupplagra alla bilder och videos i bakgrunden.
 

Visom

Aktiv medlem
Hårddiskar var betydligt känsligare på 90talet, de har inte riktigt lyckats tvätta bort den stämpeln. Idag ska man ha otur för att de ska fallera, såvida den inte används flitigt under minst 5-6 år. Vill man vara lite extra säker så införskaffar man sig diskar som är framtagna för att sitta i NASar och liknande, de förväntas vara igång 24/7.
 

Pippo

Aktiv medlem
Stort tack för era svar - de får stå på hädanefter med andra ord.

Var hittar jag filhistorik, verkar ju vara en smidig lösning?

Planerar att köpa nya hårddiskar som ska funka i en raid-lösning. I dessa sitter det nas-diskar. Velar dock mellan thunderbolt och vanliga usb-c men kan inte bestämma mig om thunderbolt är värt den extra kostnaden. ;)
 
ANNONS