Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extrema polfiltereffekter - hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Hur gör ni som tar bilder som gör att man tex får med moln i starkt solljus? Har ni dubbla polfilter eller är det någon speciell sort av filter? Förstår inte och vill veta då jag själv inte lyckas för fem öre..

Hjäääääälp!

// Jocke

Störst effekt får man om man har solen rakt från sidan.
Om du missat en sådan "enkel" sak.
Det är ju lätt att missa om man inte vet om det, menar jag. :)

dumbo skrev:
Störst effekt får man om man har solen rakt från sidan.
Om du missat en sådan "enkel" sak.
Det är ju lätt att missa om man inte vet om det, menar jag. :)

Japp, men effekten blir inte lika stor som många bilder jag sett. Måste vara starkare eller annorlunda filter fotograferna använder..

// Jocke

Är det inte så att det helt enkelt rör sig om stafflade bilder ?

dvs flera exponeringar en för högdagrar och en för lågdagrar som sedan lagts ihop ?

Eller så ser du till att stå så att ditt objekt ör belyst av solljus lika väl som himlen o sen kanske använder ett polfilter...
ibland så kan man exponera så att det helt enkelt blir rätt jämn exponering mellan objektet o himlen, på så sätt kan man få fram rätt "fluffiga" moln

Tomas.S skrev:
Eller så ser du till att stå så att ditt objekt ör belyst av solljus lika väl som himlen o sen kanske använder ett polfilter...
ibland så kan man exponera så att det helt enkelt blir rätt jämn exponering mellan objektet o himlen, på så sätt kan man få fram rätt "fluffiga" moln

Precis sådär ska det se ut! Beskriv mer än gärna vad du har för pryttlar?

Går det att få sådär även i "motljusläge", alltså inte rakt mot sol, men nästan?

// Jocke

Joakim A skrev:
Precis sådär ska det se ut! Beskriv mer än gärna vad du har för pryttlar?

Går det att få sådär även i "motljusläge", alltså inte rakt mot sol, men nästan?

// Jocke

tog bort bilden för ja kom på att ägaren av huset kanske inte skulle digga det så mycket men du hann se den va bra..
Det är taget med en Nikon D1 o 17-35afs o ett polfliter.
Som sagt ja står med solen i ryggen nästan... på så sätt så får ja rätt exponering på både huset o himlen
Annars är det svårare, man kan komma en bit på att använda ett halvavtonat gråfilter, Alterantivt om man har ett objekt som kan skymma solen o man kan lätta upp det med blixten, då mäter man efter himlen o låter blixten lätta upp resten

Tomas.S skrev:
tog bort bilden för ja kom på att ägaren av huset kanske inte skulle digga det så mycket men du hann se den va bra..
Det är taget med en Nikon D1 o 17-35afs o ett polfliter.
Som sagt ja står med solen i ryggen nästan... på så sätt så får ja rätt exponering på både huset o himlen
Annars är det svårare, man kan komma en bit på att använda ett halvavtonat gråfilter, Alterantivt om man har ett objekt som kan skymma solen o man kan lätta upp det med blixten, då mäter man efter himlen o låter blixten lätta upp resten

Så du körde med ett enkelt polfilter och solen bakom ryggen?

Gahh att jag aldrig ska lyckas..

Måste ut och testa direkt.. :)

// Jocke

Är det så här du menar?

Tog den här bilden i dag. Polfilter på en Canon 300d användes.
Något underexponerad och solen kom från vänster. Har ändrat lite i nivåerna eftersom den var lite mörk.

Bilagor

• img_2522_edited-1 copy copy.jpg
    img_2522_edited-1 copy copy.jpg
    51 KB · Visningar: 213
Baldwin skrev:
Är det så här du menar?

Tog den här bilden i dag. Polfilter på en Canon 300d användes.
Något underexponerad och solen kom från vänster. Har ändrat lite i nivåerna eftersom den var lite mörk.

Japp, precis så jag menar!

Vad använder ni för filter? Hoya? Är det skillnad i kvalitet på dem?

Tricket är att underexponera lite oxå.
Underexponering i kombination med polfilter ger den effekten. -0.5 - 1,5 brukar bli bra, iallafall för mig.

mvh/Ove

ANNONS
Götaplatsens Foto