Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extremt skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Hur gör man för att få extremt skärpedjup i photoshop det enda jag kommit på hittills är att lägga ihop flera bilder och sudda bort delarna längre bort från bilder som är nära.

Finns det något HDR liknande för fokus?

Senast ändrad:
Finns det något annat sätt än mitt att få extremt skärpedjup i photoshop?

Är lite osäker på vad du vill uppnå... men kaaanske kan du använda Filter->Blur->Lens blur (du ska helst ha en preparerad lagermask först där vitt blir suddigast, och svart blir skarpt)... Jag är inte helt vän med filtret så jag är lite osäker, men du kan ju testa

Senast ändrad:
Vill du ha extremt kort eller långt skärpedjup?
Som jag uppfattar det så ville du ha långt/stort?

Extremt långt skärpedjup.

I photoshop är det så jäkla krångligt att få stort skärpedjup när man lägger ihop flera bilder.

Albwah skrev:
Jag provade just den metoden, men jag själv tycker att den ger ett väldigt dåligt resutat. Oskärpan blir liksom utdragen och konstig.

Rekomenderas inte.

Ja, vi snackade inte om kvalitet. utan hur man får Extremt skärpedjup *s*

Jag vill lägga ihop massor av bilder med olika skärpeområden och få en bild med lång skärpedjp.

Robin Gyllander skrev:
Jag vill lägga ihop massor av bilder med olika skärpeområden och få en bild med lång skärpedjp.

ja, precis. Jag har själv pillat lite med detta med skärpedjup och en del bilder blir ganska bra med "Gaussian blur" samt en lagermask så att man kan få det man vill skarpt.

Radial Blur Zoom är ju för att härma lång exponering och zoomning tex och har inget med skärpedjupet att göra.

Den är dock bra på att fingera ljustrålar från fönster och andra effekter.

Som Göran Wiren skrev så är nog lagermasker och Lens Blur den bästa vägen.( eller en mellanformatare och ett ljusstarkt objektiv =).

Bästa iden var helicon focus det var lättast och gav bäst resultat.

ANNONS
Götaplatsens Foto