Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eye-fi

Produkter
(logga in för att koppla)

emmepemme83

Aktiv medlem
Jag har en undran som jag inte blir riktigt klok på.
Jag har funderat på det här med direktöverföring till datorn för att kunna visa kunderna nytagna foto under en shoot. Usb vill jag helst slippa, och hittar inga tillräckligt långa heller för den delen (hört att de går väldigt sakta med en längre sladd, dvs <5m?

Det jag egentligen undrar...eyefi....måste man ha en internetuppkoppning till dessa eller skickas det över ändå? HUR isåfall?? Blåtand?? jag vill kunna köra över bilderna till datorn utan att vara beroende av att ha ett nätverk tillgängligt. Är detta möjligt??

Datorn måste vara ansluten till nätverket på något vis, kabel eller wifi är skitsamma, ansluetr eye-fi till samma wlan och bilderna skickas över "ganska med en gång". Programvara för att ställa in kortet och hur det ska hanteras följer med.

Det är lite fördröjning, mellan 10-30 sec, samt att eye-fi än så länge inte har stöd för raw-filer.

Det går att skapa "direkt-länk" till telefonen (Fota -> telefon -> instagram. tex.). Osäker på om den programvaran finns för datorn, men då det går att ställa in eye-fi kortet att skapa sitt eget wlan när inte det inte anslutet till ett befintligt, är det inte omöjligt att datorn kan koppla upp mot det och på så sätt upprätta samma typ av direktlänk som till telefonen.

Eye-fi har stöd för Raw. Men den versionen är dyrare.
Datorn behöver nog inte ha nätverk, bara wifi. Kopplar upp sig direkt från eye-fi till dator om man konfigurer det så.

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Götaplatsens Foto