Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färger blir olika i olika verktyg

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
Det här med färgprofiler blir jag aldrig riktigt klok på. Jag fotograferar med Canon EOS 60D och har ställt in sRGB i kameran. Denna profil strävar jag efter att använda även i olika program i datorn där det går att ställa in. Men ändå visas det med olika nyanser. Gör jag något fel och hur kan jag komma runt att bilden ser "gulare" och mattare ut i t.ex. Photoshop?

I den den bifogade bilden har jag klippt ihop hur bilden ser ut på skärmen i följande verktyg:
- Photoshop CS5 (PS),
- Firefox (FF)
- Internet Explorer (IE)
- Windows Fotogalleri (Win) [OS = Windows Vista]
- ACDSee Pro 3

I mina ögon visar Photoshop och Windows bilden felaktigt. Kan det vara något i mitt Windows Vista som är felinställt som Photoshop rättar sig efter? I min jobbdator får jag nämligen inte detta problem...

Kan någon hjälpa mig att reda ut det här.
 

Bilagor

Orfeous

Aktiv medlem
Det här med färgprofiler blir jag aldrig riktigt klok på. Jag fotograferar med Canon EOS 60D och har ställt in sRGB i kameran. Denna profil strävar jag efter att använda även i olika program i datorn där det går att ställa in. Men ändå visas det med olika nyanser. Gör jag något fel och hur kan jag komma runt att bilden ser "gulare" och mattare ut i t.ex. Photoshop?

I den den bifogade bilden har jag klippt ihop hur bilden ser ut på skärmen i följande verktyg:
- Photoshop CS5 (PS),
- Firefox (FF)
- Internet Explorer (IE)
- Windows Fotogalleri (Win) [OS = Windows Vista]
- ACDSee Pro 3

I mina ögon visar Photoshop och Windows bilden felaktigt. Kan det vara något i mitt Windows Vista som är felinställt som Photoshop rättar sig efter? I min jobbdator får jag nämligen inte detta problem...

Kan någon hjälpa mig att reda ut det här.
Photoshop och Windows är väl förinställt på att använda AdobeRGB misstänker jag.
Du kan ju ställa in vilken färgprofil du vill att windows ska använda

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Color-management-settings-frequently-asked-questions#

Sen är det väl så att de övriga programmen använder sRGB som färgprofil.

Testa att ställa om Photoshops färgprofil till sRGB som du själv fotar med (är väl AdobeRGB 1998 som standard)
 

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Photoshop och Windows är väl förinställt på att använda AdobeRGB misstänker jag.
Du kan ju ställa in vilken färgprofil du vill att windows ska använda

http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Color-management-settings-frequently-asked-questions#

Sen är det väl så att de övriga programmen använder sRGB som färgprofil.

Testa att ställa om Photoshops färgprofil till sRGB som du själv fotar med (är väl AdobeRGB 1998 som standard)
Gick precis igenom samma cirkus för ca 20 min sen. Ställ in allt på sRGB så slipper du krångel. Problemet för mig va att jag hade ADOBE RGB i kameran och i PS, men inte i Windows. Sparade bilden som JPG för visning på webben. Öppnar bilden i chrome och då ser den helt annorlunda ut.

Kommer säkert få bakläxa på detta, men ja blir inte helt klok på färgprofiler. Har läst å läst å läst, blir bara snurrig. Skulle behöva en kurs i detta. Har till och med vart inne på att köpa en hårdvarokalibrator till skärmen, men inte orkat ta tag i det. Hjälper ju inte om alla som jag skickar bilderna till sitter på okalibrerade skärmar?
 

stefohl

Aktiv medlem
Gick precis igenom samma cirkus för ca 20 min sen. Ställ in allt på sRGB så slipper du krångel. Problemet för mig va att jag hade ADOBE RGB i kameran och i PS, men inte i Windows. Sparade bilden som JPG för visning på webben. Öppnar bilden i chrome och då ser den helt annorlunda ut.

Kommer säkert få bakläxa på detta, men ja blir inte helt klok på färgprofiler. Har läst å läst å läst, blir bara snurrig. Skulle behöva en kurs i detta. Har till och med vart inne på att köpa en hårdvarokalibrator till skärmen, men inte orkat ta tag i det. Hjälper ju inte om alla som jag skickar bilderna till sitter på okalibrerade skärmar?
Bakläxa på att man inte blir klok, det är svårt att få.

Om du börjar med att se till att din skärm är korrekt kalibrerad, så då vet ju du hur din bild ser ut i de program som är färghanterande. Om nu din skärm inte har färgegenskaper som motsvarar sRGB:s färger då kommer ju du få en felaktig visning i de program som faktiskt kan visa bilden korrekt.

Att det inte skulle vara bra för alla andra som sitter vid okalibrerade skärmar, det får du bakläxa på. Om du gör i ordning din bild på din kalibrerade skärm och sedan konverterar bilden till sRGB så får du de bästa möjliga förutsättningar för att det ska se bra ut på alla andra skärmar. De kommer inte se ut som på din skärm, men så nära din skärm som det går.

Kan glädja dig med att jag just har skrivit på ett kontrakt för att göra en bok om färghantering. Så om ett år så finns det ordentliga anvisningar att följa. Under tiden, köp dig en bra hårdvarukalibrator, det är aldrig fel.

/Stefan
 
ANNONS