Annons

Färgfattiga bilder med 10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeviola

Avslutat medlemskap
Min canon 10d krånglar.
Bilderna blir väldigt fattiga på färg. Speciellt då jag kopplar studioblixtrar till den.
Är det någon som känner till någon bra inställning eller uppdatering som man ska/kan göra.

en annan skitgrej är att den har blivit jätteslö när den e uppkopplad mot studioblixt. Måste vänta flera sekunder mellan varje ruta. Har provat flera olika mineskort.

Känns detta igen?

Låter skumt. När det gäller långsamheten: vad får du för slutartider? (Dvs du har inte råkat välja Av så att kameran exponerar efter befintligt ljus? M läget torde vara lämpligast med studioblixt.)

/Anders - som sällan använder blixt

kamerans hastighet påverkas inte av att den kopplas till studioblixtar. Endast en felinställning kan göra så att du upplever det så.

Angående att du upplever bilderna som färgfattiga, så har det antagligen med efterbehandligen att göra. Kameran har endast en "brytande" koppling till studioblixten/arna. Det överförs altså ingen som helst information mellan blixten och kameran. Kameran kan inte känna av att den är kopplad till en studioblixt. Sync-kopplingen är som en strömbrytare. Varje gång som kameran tar en bild så bryter den kretsen. Men den har ingen aning om det finns någon blixt som "känner av det" eller inte.

Så jag kan med allra störsa sannolikhet säga att det inte är några som helst problem med din 10D.

För färgerna, kolla vilken profil du har kameran inställd på. Är den inställd på adobeRGB, och du öppnar bilderna som sRGB så blir bilderna bleka.

tack

Ok mina inställningar på kameran står nu på standard.ska testa olika lägen där.
Tack för svar.=)

ANNONS
Götaplatsens Foto