Annons

Färghantering Canon IP4500

Produkter
(logga in för att koppla)

mekelund

Aktiv medlem
Hur ställer jag in så att inte skrivaren färghanterar de bilder jag vill skriva ut? Färgerna blir kraftigt överdrivna så jag misstänker att bilderna färhanteras av både Lightroom och skrivaren.
I Lightroom har jag valt skrivarprofil för det papper jag använder. När jag trycker på printnappen får jag upp en ruta med skrivarinställningar som jag inte blir klok på.
Jag har använt XP förut och där såg det lite annorlunda ut än Mac som jag numera använder.
Kan någon vänlig själ tala om för mig vad ni använder för inställningar.

Mvh Magnus

Jag har Pro 9000, men tror att dialogrutorna ä lika.När du tryckt på PRINT välj egenskaper efter skrivarnamnet.
Under fliken huvudgrupp välj utskriftskalitet (1-4)I vidare under fliken huvudgrupp i rutan "färg/intensitet# klicka på manuell och därefter egenskaper och klicka vidare på underfliken "matchning" och välj ingen under färgkorrigering.
Hoppas det inte blev för rörigt lycka till

/Rolf

Jo så där såg det ut när jag körde XP. Nu när jag kör Mac ser inte dialogrutan likadan ut.
Jag ska se om jag kan ordna några skärmdumpar när jag kommer hem.

/M

Canon ip 4500

Hej Magnus!

Jag sitter med samma printer och i Mac miljö. Däremot med ps4. Det borde se liknande ut! I samma meny som du väljer skrivar och pappersprofil bör du ha en droppmeny för Color handling med alternativet Lightroom manages colors som ett av alternativen. Med det valt avaktiverar du samtidigt färghanteringen i skrivarens drivrutin.

Hör av dig igen om det inte funkar!

Hasse

Aha, så man avaktiverar alltså skrivarens färghantering i och med att man aktiverar Lightrooms hantering.
Färgerna blir hur som helst helt åt fanders.
Jag använder en uppmätt skrivarprofil samt kalibrerad skärm (samma som jag har använt tillsammans med XP).
Ska kolla så att Lightroom använder rätt skärmprofil, det borde ju i och för sig inte påverka hur färgerna blir vid utskrift så länge man inte justerar nåågonting.
Ska kolla lite mer ikväll.

Tack för hjälpen!

/M

Hej Magnus!

Jag sitter med samma printer och i Mac miljö. Däremot med ps4. Det borde se liknande ut! I samma meny som du väljer skrivar och pappersprofil bör du ha en droppmeny för Color handling med alternativet Lightroom manages colors som ett av alternativen. Med det valt avaktiverar du samtidigt färghanteringen i skrivarens drivrutin.

Hör av dig igen om det inte funkar!

Hasse

Ja, du avaktiverar skrivarens färghantering men du kan fortfarande styra skrivaren i dialogrutan "Manual Color Adjustmen" http://www.steves-digicams.com/knowledge-center/using-icc-profiles-with-canon-printers.html
Vilket kan vara bra då Canons profiler inte alltid fungerar så bra.
Vill man komma till rätta med rödsticket på deras Photo Paper Pro kan man som utgångsvärde använda +10 Cyan and +5 Yellow öka värdena tills man tycker det ser bra ut.

Och ja, jag vet att när man stängt av skrivarens färghantering så borde det inte gå att ändra färgerna. Någon av proffsen här på fotosidan när det gäller färghantering har redan talat om det för mig.

Micke.

Så vitt jag kan se är dessa är de enda inställningar som har med färg att göra.
Antagligen ligger inte problemet här utan i själva profilen istället. Nästa steg blir att testa med ett annat papper samt att ladda hem papperstillverkarens profil och testa. Det enda papper jag hade att testa med för tillfället var Biltemas Glossy ;) Inte världens bästa papper kanske men jag har fått ok färger förut så det borde vara möjligt att få samma resultat nu.

/M

Bilagor

• Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    13.3 KB · Visningar: 280
  • Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    31.4 KB · Visningar: 284
Efter att ha grävt ner mig i färgprofilernas värld hittade jag tillslut problemet :)
Pinsamt enkelt, i dialogrutan för skrivaren finns en flik som heter "Quality & Media" där man har möjlighet att välja vilken typ av papper man använder, vanligt papper, blankt, matt, T-shirt(!?) osv. Default är "Plain paper" vilket INTE fungerar med blankt fotopapper.

/Magnus

Bilagor

• Bild-4.jpg
    Bild-4.jpg
    27.6 KB · Visningar: 275
ANNONS
Götaplatsens Foto