Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgneg. till svarvita kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

Vännen

Aktiv medlem
Är det möljigt att kopiera svartvitt av färgnegativ, och i sådana fall vad krävs?

Det labbet jag jobbar i är litet och har mycket få möjligheter, men detta är något jag funderar på att testa på tisdag så tips trix och förslag är väldigt uppskattade.

Med vänliga hälsningar

Sofia Lundström

Har framkallat svartvitt i snart ett år och det är nått jag funderat på ett tag, dom lär behöva lite mer belysning än dom svartnegativen skulle jag tro, stämmer det eller är jag ute och cyklar?

Kodak Panalure är ett papper som är speciellt till för att få en naturlig översättning av negativets färger till svartvitt.

Visst är det extremt ljuskänsligt eller? Tyvärr är inte skolans mörkrum det mest pålitliga som finns.

Jag vet inte om det är extremt ljuskänsligt. Men i och med att det har känslighet över ett mycket större våglängdsområde än svartvitt papper så gissar jag att man inte kan använda någon mörkrumsbelysning alls.

Tror nog inte jag ska testa ödet med det då... Men jag ska iaf testa med vanligt svartvitt fotopapper. Ilfords multigrade IV

Eftersom färgneggen är oranga kommer de att "tala om" för multigrade-papperet att låg kontrast önskas. Kompensera detta med att ställa in hög kontrast samt förbered dig på att riklig exponering behövs och att resultaten är svårförutsägbara.

Ska göra så, det går ställa in väldigt hög kontrast på labbets utrustning så det ska nog går bra.

Hej!

jag har användt ilford mulitgrade till att göra färg till sv och det funkar bra med trixande med filter. du behöver inte belysa längre, det har iallafall inte jag upplevt. men utan filter blir det ganska dassiga kontraster tyvärr.

lycka till!

Jag kommer inte ihåg exakt vad de filtrena hette men, ju högre siffra (3-5) desto mer kontraster blir det. När jag har framkallat har jag användt filter 4 eller 3,5 men det får du ju prova dig fram om du har tillgång till filter på din skola.

Från 0 till ungefär 2 blir det mindre kontraster och från 3 till 5 blir det mer. Det blir inte skarpare med filter men det kan ju ge det intrycket när det är mer kontraster.

Kom nyss hem efter 4½ timmei labbet, det gick mycket bra att kopiera svartvitt från färgnegativ. Inte bara mycket bra, utan väldigt bra rättare sagt. Bilderna lär publiseras här så snart som möjligt, dom jag blev hundra eller iaf 90% nöjd med, tack för all hjälp!

En annan fördel med att kopiera s/v från färgfilm som man lätt förbiser är möjligheten att filtrera färgen. Det är vanligt att man inom s/v fotografering använder sig av t.ex. röd- och gulfilter för att exempelvis få en mörkare himmel när man tar själva bilden. Man kan alltså styra tonen hos en viss färg.
Eftersom att färginformationen fortfarande finns kvar hos en färgfilm går detta att göra på plats i mörkrummet vilket kan vara en stor fördel. De verktyg som behövs till detta är förstås färgfilter. Går bra att använda samma slags filter som man vanligtvis använder för färgkopiering, men som sagt det är inte alla s/v mörkrum som har det.

ANNONS
Götaplatsens Foto