Annons

Färgpanel i Dell 2007FP

Produkter
(logga in för att koppla)

Bouxesa

Medlem
Jag har nyligen köpt en dell 2007FP mest pga att de sänkte priset med en hel del.
Jag läste på en sida att dell använder både S-IPS samt S-PVA panel i just den modellen. Så det är lite av ett lotteri av vad man får för panel.
Är det någon som vet hur man kan ta reda på detta? Dvs vilken panel man har fått.

Mvh// Babbis

När du startar skärmen håll plus samt menyknappen intryckt, när den är igång släpp knapparna och tryck på minus.

Högst upp i rutan som dyker upp står det LTM201xx eller LM201xx.

LTM = S-PVA
LM = S-IPS

Köpte själv denna skärm nyligen och fick en S-PVA panel, fungerar utmärkt för mig.

Senast ändrad:
Tack markus för svaret. Tydligen har även jag S-PVA panel. Lite taskigt från dells sida detta med att de använder två olika paneler. Men priset var så lågt så det var värt det.

Bouxesa skrev:
Tack markus för svaret. Tydligen har även jag S-PVA panel. Lite taskigt från dells sida detta med att de använder två olika paneler. Men priset var så lågt så det var värt det.

Mycket bra tips från Markus! Man lär sig nya saker hela tiden :)

Det här med att en skärmmodell kan ha olika paneler är inte helt ovanligt. Dell gör som sagt så, men även kontorsskärmar från Nec, Sony och förmodligen andra märken kan ha olika paneler i samma modell. Det kan verka fult, men det är inte så ologiskt när man tänker på vem de här skärmarna är avsedda för.

Grundprincipen de här tillverkarna har är att de gör en modell som är avsedd för en viss målgrupp och som skall uppfylla vissa (ganska tajta) specifikationer. Om de då kan uppnå samma specifikationer -- eller överskrida dem -- med en lite billigare panel så byter de. Samma gäller gissningsvis även mindre komponenter i styrelektroniken eller bakgrundsbelysningen.

För 98% av köparna av sådana här skärmar (målgruppen: kontorsavändare) spelar det är ingen eller mycket liten roll vilken panel den har. Det är bara vi foto- eller bildentusiaster som noterar de små skillnaderna som finns mellan en enkel ips-panel och en fin pva-panel.

Det är ju givetvis en annan sak när du köper dyra skärmar avsedda för just grafiska ändamål -- där är paneltypen oerhört central och där skulle tillverkarna aldrig komma på tanken att byta utan att tydligt visa det genom en annan modellbeteckning.

I just det här faller misstänker jag att du får en skärm med ungefär samma färgegenskaper, men med högre kontrast, i synnerhet vitt är helt enkelt en aning vitare än med ips-panelen. Enda färgfenomenet som irriterar lite med pva- och mva-paneler är att de tappar en liten aning i kontrast när du inte tittar exakt rakt på (vinkelrät mot) skärmen. Färgerna bleknar en liten aning när du tittar lite snett på skärmen. Är man bara medveten om det fenomenet är det inga problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto