Annons

Färgproblem, igen

Produkter
(logga in för att koppla)

johnzzon

Medlem
Okej, jag är nybörjare och har en dator med tillhörande skärm som inte på något sätt är lämpad för bildbehandling, men:

Skärmen är inställd på sRGB och färgprofilen i windows (7) är sRGB. Jag justerar bilden i lightroom och den ser bra ut, exporterar en JPEG från lightroom i sRGB och den ser ok ut i windows fotovisare, PS, Explorer och återigen i lightroom. Men när jag använder bilden som skrivbordsbakgrund blir den grön.

Min logik säger mig att det är samma windows som gör bildspelet som visar bilden ok i fotovisaren, varför blir då färgerna så olika?

Jag har noterar tidigare att de bilder jag lägger på fotosidan inte ser likadana ut på jobbdatorn, men det beror ju på bristande kalibrering av skärmarna. På samma skärm borde det väl se likadant ut, speciellt om man använder samma program för visningen?

Jag la en bild på min profil om nån orkar hjälpa mig.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2408709.htm

/Anders

Det är väl så enkelt som att skrivbordsbakgrunden inte är färghanterad? Jag har inte testat, så jag vet inte. Lightroom och Windows bildvisare är färghanterade. Däremot är bildvisaren inte färghanterad i slideshow mode, så det borde se ut som bakgrundsbilden om det är som jag tror.

Tack så mycket för svaret.

Jag trodde att det var så enkelt att om man ställde in färghanteringen centralt i kontrollpanelen så går det igenom i alla applikationer i windows. Så enkelt var det visst inte.

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto