Annons

Färgprofiler i Photoshop CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

abbi

Avslutat medlemskap
Jag plåtar i RAW och när jag ska hantera bilder i Photoshop (CS2) så blir jag jättenöjd med bilden. Men sedan blir färgerna helt annorlunda när jag sparar som JPEG..

Kan tillägga att när jag öppnar RAW i Photoshop använder jag SRGB profil. Jag går också in i PS inställning edit -> assign profil och ändrar till SRGB men ändå det blir annorlunda färger än de som visas i Photoshop.

Vad kan man göra för att åtgärda detta?

hej!
Du kan prova korrekturfärger!
I menyn "visa" välj korrekturinställningar - bildskärmsRGB
gå tillbaka till menyn "visa" välj korrekturfärger.
Om det skiljer för mycket i färg här så måste du förmodligen kalibrera din skärm.

/hälsningar tommy

abbi skrev:
Jag plåtar i RAW och när jag ska hantera bilder i Photoshop (CS2) så blir jag jättenöjd med bilden. Men sedan blir färgerna helt annorlunda när jag sparar som JPEG..

Kan tillägga att när jag öppnar RAW i Photoshop använder jag SRGB profil. Jag går också in i PS inställning edit -> assign profil och ändrar till SRGB men ändå det blir annorlunda färger än de som visas i Photoshop.

För det första, varför använder du sRGB när du konverterar dina råfiler? Om du bara ska använda bilderna på skärm är det inte helt fel, men om du vill använda dem till utskrifter är det bättre att använda en större färgrymd. Adobe RGB är väl standardvalet.

För det andra, bäddar du in en profil när du sparar din jpeg-bild? Vad använder du för program för att se på dina jpeg-bilder? Om du öppnar dem i Photoshop och bilderna har en inbäddad profil ska färgerna se likadana ut. I andra program, som inte kan läsa profiler, kommer bilderna se annorlunda ut.

Ska du bara ha bilderna på din egen skärm kan du konvertera dem till din skärmprofil. Ska du lägga ut dem på webben är det bättre att konvertera dem till sRGB, som är framtagen för att vara ett genomsnitt av skärmar.

Stefan

ANNONS