Annons

Färgprofiler till Epson 2100 och Mac?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stina.D

Aktiv medlem
Hejsan!

Nu har jag talat med Epsons support, men inte blivit klokare. Hoppas någon här är klok ;-)

När jag skriver ut på Epson Watercolor papper på min 2100 så fungerar det klockrent. Tar jag ett annat papper t ex Archival Matte eller Semigloss så blir det ett rejält rödstick. Kör epsons produkter och profiler rakt igenom.

Jag kan inte gråbalansera eftersom epsons graybalancer inte fungerar under OS X och jag slängde ut 9:an för länge sedan.

Kan någon förklara varför ett papper fungerar men inte ett annat, det borde fungera tycker jag eftersom allt är lika och jag använder rätt profiler?

Och kan någon tipsa mig om vad jag ska göra för att få ordning på det hela? Ladda ner och testa en massa pappersprofiler?

Glada hälsningar!
Stina
 
Jag har samma problem. Det är Epson´s drivrutiner till Mac som är dåliga.
Någon gång har jag fått till det, nu har jag gett upp. När jag skriver ut från PC fungerar det klockrent. Hoppas det är någon här på forumet som får det att fungera i Mac.
Lite jobbigt att först redigera bilder i Mac
och sen skriva ut från PC.


/Bosse
 
Jag lät göra en profil (via Kameradoktorn i Stockholm) för min skrivare och mitt favoritpapper, det gav bra resultat. Men jag ville kunna köra med olika papper så jag köpte ImagePrint och ångrar det inte. Nu får jag alltid utmärkta utskrifter utan färgstick.
 
Det är ju inte direkt frågan om färgstick, utan
en mycket röd (magenta) hinna över hela bilden.
Detta problem har diskuterats i åtskilliga forum,
utan någon bra lösning. Epson tycks inte kännas vid detta problem. PC drivrutinen fungerar alldeles utmärkt.

/Bosse
 
Funkar inte på PC för mig!!!

Jag har varit i kontakt med Epson å dom fattar inte ett skit! Alla bilderna blir otroligt magenta/röda. Har provat med profilerna till PC men det funkar inte för mig.. Vad gör jag för fel?? Hjälp!! Pallar inte slösa mer pengar på det här. Ni som får det att funka på PC säg hur ni går tillväga. Laddar ner rätt profiler - högerklickar å instalerar - väljer rätt profil för rätt papper. Det är väl allt eller har jag missat nått?
Mvh Jesper
 
Stina.D skrev:
Skulle alltså ImagePrint lösa mitt problem?

ImagePrint har egen drivrutin så man blir helt kvitt Epsons tämligen usla drivisar. Så ja, jag tror att det skulle lösa ditt problem för gott. ImagePrint kommer med profiler för så gott som alla papper på marknaden så man får många härliga papper att välja mellan.

Nackdelen är att ImagePrint är rätt dyrt.
 
Hade samma problem.
Jag skapade en egen inställning där jag minskade magenta med 7 steg. Det gjorde susen så nu fungerar det bra.
Detta var med MacOs 9.
Har nyss bytt till OS X och inte hunnit pröva med detta system.
//Leif
 
Jag använder Pantones lilla program+profilscanner för att skapa profiler....det funkar.

Man skriver ut en provbild från en fil som medföljer, läser av den i profilscannern, resultatet jämförs mot originalfilen, och sedan skapas en skrivarprofil. Man ställer sedan alltid in på samma papperssort i utskriftshanteringen, och kompenserar med att lägga på den aktuella profilen för det specifika pappret.


Ganska enkelt...
 
Meckapären heter Pantone Colorvision, och den kostade runt 3000:-. Sök på Pantones hemsida.....tror att Scandinavian säljer den.
 
Mitt sätt att lösa problemet blev att jag tog och valde skärmens icc profiler i photoshop och det fungerar rätt bra för mig...

Har även provat olika profiler hit och dit, laddat ner från australienska epson sidan mm men det mesta resulterade i rött!


Ett tips ifall du tycker att det blir för dyrt så köp ditt papper på rulle (1m) och kapa av det i den storlek du vill ha.
Har lyckat halvera min papperskostnad.


Kom gärna med feedback när du har fått till det ;)
 
Re: Funkar inte på PC för mig!!!

Jesper Peterson skrev:
Jag har varit i kontakt med Epson å dom fattar inte ett skit! Alla bilderna blir otroligt magenta/röda. Har provat med profilerna till PC men det funkar inte för mig.. Vad gör jag för fel?? Hjälp!! Pallar inte slösa mer pengar på det här. Ni som får det att funka på PC säg hur ni går tillväga. Laddar ner rätt profiler - högerklickar å instalerar - väljer rätt profil för rätt papper. Det är väl allt eller har jag missat nått?
Mvh Jesper

Har samma problem med min 2100 på PC.. Kraftigt rödstick :( Har beställt Pantones PrintFix för att se om det går att fixxa vettiga profiler med den..

/Peter
 
ANNONS