Annons

Färgskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

badgoneworse

Ny medlem
Hejsan!
Jag är i valet och kvalet inför att köpa en färgskrivare. Det enda jag vet är vad den får kosta (ca 6000 kr). Det finns ju "billiga" färglaser, men är de något att ha? Eller får man en hyfsat bra bläckstråle för denna summa? Jag har läst en del recensioner om Epson Stylus Photo 950 och den verkar ju helt ok. Jag kan också tillägga att jag ska ha skrivaren både för text och bild, men har egentligen inga direkta krav på prestanda. Någon som har några tips?

Tack på förhand.

/Calle

Själv har jag en stylus 950 och är nöjd, men man borde kanske ha väntat med köpet och sparat i hop till en stylus 2100 istället, då hade man fått A3+ format och pigmentbläck.

/ Jerker

2100 är en helt fantastisk skrivare, nöj dig inte med något sämre om du ändå tänker lägga de pengarna!

Men det är klart, skall du använda den mer till text. alternativt göra utskick och liknande skulle jag nog rekommendera laser. Och det har jag ingen koll på.

Senast ändrad:
Vi har diskuterat samma fråga på jobbet. Vår IT-tekniker och vår återförsäljare hävdar samma sak: bläckstråle ger bättre fotoutskrifter än laser. (Att vår återförsäljare sedan försöker kränga en sublimeringsskrivare är en annan sak.) Kort sagt: välj inte en billig färglaser!

mvh Janne

Tack för er tid och för era kommentarer. Stylus 2100 verkar ju vara en grym skrivare, men den skiljer ganska mycket i pris jämfört med sin lillebror. Jag tror det lutar åt en Epson Stylus 950 hur som helst.

Epson har fotopapper till sina skrivare som ger ljusbeständighet upp till 100 år. En 2100 tror jag ger 100 års beständighet med 3 av Epsons papper. 950 ger möjligtvis inte denna goda beständighet utan "endast" 20-25 år med vissa papper. Värt att kolla kanske?

Vi kanske inte skall glömma att det finns en modell 1290 fortfarande, A3+ men lite långsammare än 2100, och med vanligt opigmenterat bläck (fast det finns pigmenterat av andra fabrikat än Epson).. och den är billig, väl under de 6000:-..

När det gäller arkivbeständighet så är det riktigt att det pigmenterade bläcket är en förutsättning, men också att papperet är syrafritt och inte snabbtorkande, s.k. micropore-papper.

//H

Oki har en ny rätt fin färglaser, men det är väl åtminstone 10-15k kronor på den.

En bra fotoskrivare för a4 med bläck börjar väl på en liten bit över 1000lappen idag.

Dock kan vissa fotoskrivare kompromissa på text litegranna.

ANNONS
Götaplatsens Foto