Annons

Färsättsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Har införskaffat ett set försättsfilter till kameran och dessa består i tonerna

BLÅ
ORANGE
GRÅ
+
ett som hela skivan är helt grå på ingen toning alltså.

Min fråga är
NÄR använder man dels den som är tonad från transparant upp till grå och den skiva som är helt grå?

Gråfiltret använder du när du vill ha längre tider.

Avtonat gråfilter använder du tillsammans med en filterhållare där du kan skjuta filtret upp & ner. Klassiskt är att du fotograferar en vy och har med himmeln. Partierna över horisontlinjen är mycket ljusare än de under. Då placerar du filtret så att kontrasten på himlen sänks och du får en jämnare exponering över hela bilden.
Blev det tillräckligt bra förklarat?

Fotograferar du digitalt så har du ingen nytta av färgfilterna.

Möjligtvis för att plocka fram komplementfärger för att skapa ngt slags råmaterial för databehandling.

köpte dem för att "leka lite" med den oranga och blå filtret försår jag blir en liten färförstärkning av himmelen respektive blå himmel...eller solnedgång.

Men vad menar du att fotar man digitalt så är det ingen nytta...jag har digital systemkamera och visst blir det en färskillnad..

En normal digitalkamera fångar bara färgbilder. (Det finns några få undantag).

Ett filter ljusar upp sin egen färg i motivet och undertrycker de övriga. Att lägga på en färg är ingen konst i den digitala efterbehandlingen och ger samma effekt.

Om du fotograferar med film så blir det en helt annan femma iom att du inte har efterbehandlingen. Men en viss del går att skapa i färgkopieringen om du kan vara med och styra resultatet själv.

Svartvit film så blir det hela plötsligt intressantare. Eftersom att du påverkar bildens kontraster utifrån färgfiltret du har valt.

Alla filter försämrar optikens egenskaper, mer eller mindre. Alla filter, som påverkar bilden, stjäl ljus.

så du menar att en digital systemkamera som D40X skall man inte använda försättsfilter för at ge ex mera färg till skyn.. men när jag sätter på ett blått..så blir himmelen vackert blå..

Avtonade filter, polfilter, gråfilter, Försättslinser=förstoringsglas, är exempel på filter som du inte kan simulera i datorn.

Homogent färgade filter ger inga fördelar på en digitalkamera.
Om du inte just vill förlänga tiden. Men då är ett neutralt färgat gråfilter en bättre lösning.

Men visst kan det vara som så att man gillar effekten av ett visst filter och använder det för att slippa simulera det i datorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto