Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

få bilden svartvit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Becca

Aktiv medlem
--------------------------------------------------------------------------------

hej
när jag gör min bild svartvit går jag in i ps och klickar på gråskala men när jag skriver ut (fasten jag klickar i gråskala på skrivaren) så blir det typ gröntonig.....
vad gör jag för fel??

Hmm, jag vet inte riktigt men istället för att konvertera till gråskala borde du istället andvända "Channelmixer" för att ställa gråskalan och kontrasten. Väldigt bra verktyg.

Ändrar du inte i bilden i datorn?

Det bästa är att i förväg konvertera bilden till B/W innan du bestämmer dig för att printa. En hel del ändringar bör ofta göras då konverteringen är genomförd.

Konvertera gör du genom att gå in på "Bild", "Läge" och till sisst på "Gråskala". Klicka sedan på ok för att förkasta färginfo.

Kontrasterna bör ofta sedan justeras ..

MVH Niclas,

Fast det här har inte med kanalblandaren, utan med skrivarens kalibrering att göra. (däremot har Viktor en poäng i att kanalblandaren är ett bättre verktyg för svartvitkonvertering). Det behövs en profil för varje papperstyp i varje skrivare, annars blir det färgstick. De större papperstillverkarna har hyfsade profiler att ladda ner. Annars kan du kontakta exempelvis Stefan Ohlsson, som är medlem här på fotosidan för att skapa profiler just för din skrivare.

den snabbaste metoden är Ctrl+shift+U (desaturate)
Det är tyvär också metoden med minst kontroll

för kontroll använder du dig som sagt av channel mixer med monochrome rutan iklickad.. sen provar du dig fram i rgb kanalerna

skrivarprofiler osv låter jag de mer kunniga ta hand om

Om man inte har speciella patroner för svartvita bilder i skrivaren så blir bilderna lätt grågröna. HP tror jag ska ha sådana patroner som ger svartvita utskrifter, men det är som sagt en specialpatron.
Jag har framkallat svartvita bilder från ProPrint och även de bilderna fick ett svagt grönt färgstick. Jag har även provat att skicka samma bilder till Crimson för framkallning. Hos Crimson kan man välja något som heter typ "äkta svatvit process" och då blir bilderna verkligen svartvita, rekommenderas starkt.

mv. Eric

ANNONS
Götaplatsens Foto