Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bort tejp från pappersfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

rocknroll

Ny medlem
Hej
Jag har ett gammalt foto som har tejp rester kvar på alla kanter av pappersfotot. Är det någon som vet om man kan få bort tejp resterna utan att skada fotot?
 

Astacus

Aktiv medlem
Lånar denna tråd för en liknande fråga:
Har ett inramat fotografi där fotot fastnat i glasytan. Finns det något riskfritt sätt att få bort det?
 

Loba

Aktiv medlem
Hej, prova med strykjärn/ hårtork.
Lägsta värme , det mjukar upp limmet. Har gjort så många gånger.
Sedan kemikalier för resterna.
Mvh LOBA
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Går att lägga den i press också med nåt lämpligt tyg närmast bilden. När jag höll på med svartvitt övergav jag fototorken för en växtpress (sån man har när man pressar växter för herbarium). Hittade åtskilliga meter finvävt linne till handdukar som aldrig blivit av att sy för morsan som jag vek emellan bilderna. Blev jättefin yta med högblankt papper som så att säga mattorkades på det viset.

Så testa med ett finvävt tyg närmast bilden, sen gamla tidningar eller frottéhandtukar för att leda bort fukten och nåt tungt ovanpå.
 
ANNONS