Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få en dramatisk himmel (i Photoshop)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag testade genom att markera himmelen och välja Bild-->Justeringar-->Variationer. Kan säkert göra det snyggare men detta var bara ett snabbtest.

Bilagor

• testdrama.jpg
    testdrama.jpg
    56.6 KB · Visningar: 1,357
Bara en enkel S kurva förbättrar denna bild avsevärt i mitt tycke, det är ju inte bara himlen som är lite blek, killen känns också lite "urvattnad" så att säga.

Bilagor

• scurve.png
    scurve.png
    5.4 KB · Visningar: 1,293
Tack för era svar, D Nilsson är nog närmast vad jag vill åtstakomma, men vill ha den ännu mer dramatisk!

/Jocce

Vet inte om den blev så jättedramatisk men lite mer spännande blev den nog.

Har i stort sätt bara gjort en kopia på bakgrunden sedan färgat den med nik Color Efex Pro (ink, contrast: color range och polarization), sedan maskerat killen i förgrunden och justerat färg och kontrast i bakgrunden.

...och ja, jag vet att jag slarvat lite med masken. ;)

Kan tipsa om nik Color Efex Pro som är ett rätt kul plug-in till Photoshop att färga bilder med om man vill ge dem en lite annan karaktär eller mer stuns. Dock är det tyvärr lite dyrt.

Bilagor

• 050904johan01v2.jpg
    050904johan01v2.jpg
    56.1 KB · Visningar: 1,108
Körde lite 'ersätt färg' för att få större variation i himlen, och därefter lite S-kurva enl.ovan:

Bilagor

• 050904johan01.jpg
    050904johan01.jpg
    21.5 KB · Visningar: 1,076
Har provat lite mer, och får inte alls till den effekten jag vill ha.
Tror det kan vara så att det behövs mer moln m.m. för o få det effektfullt!

Här är iaf det närmaste jag kom: (Annan beskärning! Vilken är bäst?)
http://www.jocce.se/temp/050904johan02.jpg

Dock så ser Johan och flygplanet väldigt inklippt ut tyvärr

/Jocce

Mitt exempel.

S-kurva och selected color där jag valde blå färg och drog lite i spakarna. Behöll en naturlig del av ljushet nedan eftersom solen förmodas finnas där?

Bilagor

• jocce.jpg
    jocce.jpg
    19.9 KB · Visningar: 950
Provade lite blandad konfekt men det jag tyckte
blev bra var att vrida bilden och därigenom
få mer spänning/drag i bilden.

C

Bilagor

• 050904johan01v2.jpg
    050904johan01v2.jpg
    44.3 KB · Visningar: 725
Jag har endast använt kurvor: först S-kurva över hela bilden, sedan S-kurva över honom, sedan mörkade jag i kanterna och sist ljusade jag upp ansiktet.

/anders

Bilagor

• korrigerad2.jpg
    korrigerad2.jpg
    48.6 KB · Visningar: 680
ANNONS
Götaplatsens Foto