Annons

Få fin himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Har försökt markerat himlen i en landskapsbild som jag har tagit och ökat kontrasten så man får fram den mer.

Försökte med att göra en mask genom att markera den blå färgkanalen, ökade kontrasten och gjorde en custom markering.

När jag sedan ökar kontrasten så får jag skarpa övergångar så man ser att den är redigerad.

Kolla på detta exempel på himlen längst ned till vänster vid staketet så ser ni: http://www.johnny.nu/hogarna/Hogarna_uppsala_080604_0036.jpg

Några tips på hur man kan få det snyggt?

johnnynu skrev:
Har försökt markerat himlen i en landskapsbild som jag har tagit och ökat kontrasten så man får fram den mer.

Försökte med att göra en mask genom att markera den blå färgkanalen, ökade kontrasten och gjorde en custom markering.

När jag sedan ökar kontrasten så får jag skarpa övergångar så man ser att den är redigerad.

Kolla på detta exempel på himlen längst ned till vänster vid staketet så ser ni: http://www.johnny.nu/hogarna/Hogarna_uppsala_080604_0036.jpg

Några tips på hur man kan få det snyggt?

Du behöver en mjukare övergång.
Prova att lägga lite ludd på din markering, innan du ökar kontrasten.
Annars kan du ju prova att öka kontrasten med ett justeringslager t.ex kurvor och måla fram effekten med vit färg och mjuk pensel i lagermasken.

/Thomas

Re: Re: Få fin himmel

jtkarlsson skrev:
Du behöver en mjukare övergång.
Prova att lägga lite ludd på din markering, innan du ökar kontrasten.
Annars kan du ju prova att öka kontrasten med ett justeringslager t.ex kurvor och måla fram effekten med vit färg och mjuk pensel i lagermasken.

/Thomas

Det fungerade bättre men det blir väldigt svårt att maska vid trädtopparna, det blir små haloeffekter.

Du kan ju prova en variant på Thomas förslag. Använd levels i stället för kurvor. Jag testade lite på din länkade bild och tycker det ser ganska okej ut.
Skapa en lagermask för levels. Dra ner mittenreglaget tills du får en bra färg på himlen (jag stannade på 0,73), skit i det andra. Tryck crtl+I för att invertera. Måla sedan fram himlen med hjälp av vita penseln. Du behöver inte vara grymt noga vid grenarna, måla hellre lite av topparna eftersom de kommer att smälta in fint mot himlen. Trädet är ju inte jämngrönt.När du är klar kan du justrera effekten genom att dra i reglaget för opacity.
Tror att jag hittade detta tipset på www.moderskeppet.se om jag inte minns fel.

/Arne

Använd markeringsmetoden "Färgområde", då blir även hålen bakom trädet markerade. När markeringen är klar gör du ett eget lager av himlen (cmd/ctrl J). Lägg det nya lagret i läge "multiplicera" och justera effekten med opaciteten eller kurvor m.m.

Om man bara vill justera färgen kan du också testa "selektiv färgändring". På den bilden behöver du knappast ens en mask.

Jösses så smidigt Mattias! Klart lättare än att sitta och leka Picasso med penseln..:)
Tack för det tipset!
/Arne

Gör ett tillägg efter att ha testat ditt trick Mattias:
På bilder av den typen som Johnny länkar till ser jag en nackdel i att trädet, som ju sticker upp över horisonten, också blir mörkare och tappar lite teckning.
Men det kanske finns något annat bra trick att fixa det också? :) Ska leta på DVD´n som jag nu har beställt...

/Arne

Senast ändrad:
Arne S skrev:
Gör ett tillägg efter att ha testat ditt trick Mattias:
På bilder av den typen som Johnny länkar till ser jag en nackdel i att trädet, som ju sticker upp över horisonten, också blir mörkare och tappar lite teckning.
Men det kanske finns något annat bra trick att fixa det också? :) Ska leta på DVD´n som jag nu har beställt...

/Arne

Man kan lägga ett tomt justeringslager, t.ex levels direkt under det nedmörkande lagret som har övertoningen i masken.
I det tomma justerinslagret kan man maska bort trädet med svart färg i masken. Man Alt-klickar sedan precis mellan de två lagren för att skapa en clipping mask. Det är kanske bäst att göra clipping masken för man börjar måla, så man ser vad man gör...
Finns säkert andra sätt att lösa detta på, men detta kom jag på när jag hade ett liknande problem.

/Thomas

Arne S skrev:
Du kan ju prova en variant på Thomas förslag. Använd levels i stället för kurvor. Jag testade lite på din länkade bild och tycker det ser ganska okej ut.
Skapa en lagermask för levels. Dra ner mittenreglaget tills du får en bra färg på himlen (jag stannade på 0,73), skit i det andra. Tryck crtl+I för att invertera. Måla sedan fram himlen med hjälp av vita penseln. Du behöver inte vara grymt noga vid grenarna, måla hellre lite av topparna eftersom de kommer att smälta in fint mot himlen. Trädet är ju inte jämngrönt.När du är klar kan du justrera effekten genom att dra i reglaget för opacity.
Tror att jag hittade detta tipset på www.moderskeppet.se om jag inte minns fel.

/Arne

Givetvis kan man använda levels istället.
Men man kan göra det lika bra i kurvor.
Fördelen med kurvor är ju att man kan öka kontrasten precis i det tonomfång man önskar.

/Thomas

Du kan prova den här varianten.

Välj channel/blå kanal/
Gå till menyn Image/Adjustment/levels.
Dra i reglagen så att det mörka blir så svart som möjligt och det ljusa så vitt som möjligt resten får man måla in med en pensel svart för det svarta o.s.v

Längst ner till vänster på kanal palletten finns det en cirkel tryck på den så laddas en markering
ställ dig sen i RGB läget så har du en fin markering

Hoppas jag :)

välj Hue/saturation och lek med hue och saturation
så kommer det att bli en bra himmel

Senast ändrad:
The Ghost skrev:
Du kan prova den här varianten.

Välj channel/blå kanal/
Gå till menyn Image/Adjustment/levels.
Dra i reglagen så att det mörka blir så svart som möjligt och det ljusa så vitt som möjligt resten får man måla in med en pensel svart för det svarta o.s.v

Längst ner till vänster på kanal palletten finns det en cirkel tryck på den så laddas en markering
ställ dig sen i RGB läget så har du en fin markering

Hoppas jag :)

välj Hue/saturation och lek med hue och saturation
så kommer det att bli en bra himmel

Det var den metoden jag körde förut, var inte så nogrann men såhär blev resultatet då: http://www.flickr.com/photos/johnnyh86/2570093210/sizes/o/

Varför jag valde det var för att jag ville ha himlen i ett eget lager så jag kunde byta färg och leka med den utan att bilden i övrigt skulle påverkas..

Mattias förslag fungerade jättebra om man vill ha en lite mörkare ton på himlen (samma effekt som med gråtonat filter).
Fick mycket mer realistig effekt med den metoden.

Jag lekte med din bild och den satt klockrent utan den där halo effekten som du fick runt trädet men som sagt det finns många vägar att nå målet i PS.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto