Annons

Få naturlig hudfärg i Capture One

Produkter
(logga in för att koppla)

henado

Medlem
Hej!
Jag har en Sony RX100 VII, kör med RAW+JPG och efterbehandlar i Capture One 20. Jag brukar importera både arw- och jpg-filerna för att kunna genomföra vad kameran tycker är rätt och vad jag tycker är rätt. "Kreativa inställningar" för jpg i kameran är satt till Standard, inga justeringar.

Det mesta lyckas jag få bättre än jpg-filen direkt ur kameran, men hudfärgen tycker jag blir lite för "mustig". Jag har testat att ändra vitbalansen, mättnad för rött, men lyckas inte få hudfärgen lika naturlig i mina arw-filer som kamerans jpg-filer.

Har bifogat två bilder för att visa vad jag menar.

Någon som har idéer på vad jag kan göra för att få generellt naturligare hudfärger?

OBS! Ta inte illa vid för tungräckningen, den var menad för mig :)

/Henrik
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Nu framgår det ju inte om du har Express för Sony eller Pro, men den senare har ju ett verktyg*avsett just för att ratta runt hudtoner. Till många kameror brukar det finnas mer än en grundkurva också.

*Det går förstås utan maskning, men påverkar ju då hela bilden.
 

henado

Medlem
Jag använder Express idag. Har sett några Capture One Pro tutorials för Skintone verktyget, men funderade på om det finns något annat sätt än att justera respektive bild.
 

henado

Medlem
Jag hittade "problemet", det var så enkelt som vitbalansen. Jag kollade på lite fler bilder och när jag sänkte Kelvin så blev hela bilden mer naturlig och bättre. Jag antar att det är sättet som Capture One tolkar arw-filerna som gör det hela.

Jag kör auto-vitbalans och upptäckte att jag kan justera hur kameran ska hantera vitbalansen i autoläge, 3 steg åt vänster för att sänka Kelvin lite gran, fungerar även för raw-bilderna. Nu blir bilderna mycket bra när jag öppnar dem i Capture One, lite justeringar blir det dock, men nu är det slut med jpg.
 
ANNONS