Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Missnöjd med Nikon D7000! Fler med samma problem som jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste säga att även jag upplever just hudtoner som lite svåra att få till bra i Lightroom med mina D700 och D800. Blekt grisrosa som du skrev är en bra beskrivning på hur hudtonerna i mina bilder ofta ser ut. Oftast gäller det för min del "bara" att få vitbalansen "rätt". Kan sitta och dra i de reglagen hur länge som helst.
 
Tack för all vidare input! Ska nog försöka med någon annan programvara än LR. Läser mycket gott om ViewNX - och att det är bättre än uppgraderingen ViewNX2 - så jag ska se till att leta fram CD-skivan när jag kommer hem och prova det över jul! Återkommer med rapport :D Ken Rockwell hade för övrigt en del att lära mig ändå, även om vi nog har lite olika preferenser i hur en bild ska se ut. :)
 
Grisrosa färgtoner blir man nog lättast av med i efterbehandlingen genom att skifta färgbalansen åt det gula eller gröngula hållet. Komplementfärg ni vet.

När det gäller Ken Rockwell så är det främst de som läser det han skriver bokstavligt som tycker att han är en pajas. Om man tar hänsyn till att han inte skriver objektiva recensioner utan egna erfarenheter och bedömningar utifrån egna preferenser så är han faktiskt rätt vettig. Ofta skriver han att X är bättre än Y på grund av Z, och då inser man snart att Y nog är bättre än X om man inte gillar Z eller inte tycker att Z är särskilt viktigt.
 
ANNONS